1 Haziran 2011 Çarşamba

ŞANTİYE KURULUMU VE İŞLETİLMESİ


ŞANTİYE KURULUMU VE İŞLETİLMESİ

Şantiye yapının üretildiği, üretimle ilgili gerekli planlamaların yapıldığı ve uygulandığı sahadır. Şantiyeyi, yapı üreten fabrika olarak tanımlamak da mümkündür. Şantiyenin uygun planlanması ve yönetilmesi çok yönlü yararlar sağlamaktadır.


Şantiye Yerleşim Projesinin Hazırlanması

Şantiyede neyin nereye konulacağı veya yapılacağının gösterildiği projeye şantiye yerleşim projesi denilmektedir. Şantiye projesinin hazırlanması için sırayla aşağıdaki çalışmalar yapılmaktadır.

a) Şantiye kurulacak yer ile ilgili bilgi toplanmalı
• Şantiye kurulacak yerin topoğrafik yapısı incelenmeli, gerekirse bazı haritalardan yararlanılmalıdır
• Şantiyeye ulaşım olanakları araştırılmalıdır.
şantiyede yapılması gerekli yardımcı binalar, niteliği ve sayısı belirlenmelidir. Bu binalar:
--atölyeler
--gereç depoları
--açıkta düzenlenen depo yerleri olabilir.
Bunların sayısı ve niteliği şantiyenin yerleşim yerlerine uzaklığına ve yüklenicinin malzeme temini konusundaki politikalarına bağlıdır.
• Şantiyede kullanılacak iş makineleri dikkate alınarak park yerleri, tamirhane, yedek parça deposu ve şantiye içi servis yolu ihtiyacı belirlenir.
• Şantiyede sürekli kalacak işçi ve teknik eleman sayıları belirlenerek bunların ihtiyacı olacak lojman, yemekhane, soyunma odaları, wc sayıları, banyo yerleri belirlenmelidir.
• Elektrik enerjisinin nereden temin edileceği ve nasıl sağlanacağı kararlaştırılmalıdır.
• Günlük kullanılacak su ihtiyacı belirlenir ve bunun nereden temin edileceği kararlaştırılır.
• Şantiye büyük yerleşim yerlerinden uzaktaysa, şantiyede fırın, kantin ve hamam gibi yapıların yapılması kararlaştırılmalıdır
• Şantiyede ısıtma ve soğutma sistemleri kullanılacaksa bunların türü belirlenmeli, hangi yapılarda yer verileceği kararlaştırılmalıdır.


b) Şantiye projesinin oluşturulması
Toplanan bilgiler ışığında şantiyede neyin nerede kullanılacağı kroki olarak belirlenir. Bu çalışma mutlaka yapılmalıdır. Şantiye projesi hazırlamanın yararlarını 3 başlıkta toplamak mümkündür:
--gereksiz nakliyeleri önler
--malzeme israfını önler
--iş kazası olasılığını azaltır.

Şantiyede İhtiyaç Duyulacak Yardımcı Binalar

• Atölyeler
• Depolar
• İşçi barakaları / lojmanlar
• Yemekhane
• İdari bina
• Araç park yerleri
• Tamirhane
• İbadethaneler
• Kantin
• Fırın
• Sağlık hizmeti veren yerler / revir
• Güvenlik binaları
• Sosyal tesisler
• Sosyal tesisler

Şantiyenin Kurulması

Şantiye durum planı esas alınarak önce şantiye yardımcı binalarının projelendirilmesine geçilir. Ayrıca şantiye şefi ve yardımcısı atanıp ilgili ekipte bir planlama çalışması başlatılır. Bu planlama çalışmasında:
• hangi makine ve malzemenin hangi sırayla şantiyeye sevk edileceği kararlaştırılır.
• Şantiyede yapılacak bina ya da tesislerin öncelik sırası belirlenir.
• Şantiyede ilk kurulma sırasında görev alacak personel belirlenir.

Yukarıdaki plan çerçevesinde kurulma çalışmaları başlatılır.

Şantiye şefi, şantiyesine yakın hastane, karakol, laboratuar gibi kurum ve kuruluşları ziyaret ederek şantiyesinin yeri hakkında bilgi vermeli, iletişim olanaklarını bildirmelidir.
Şantiyede yapılacak önemli işlerden biri de şantiye etrafının çevrilerek güvenliğin sağlanması ve iletişim sisteminin kurulmasıdır.


Şantiye İçi Yolları (Servis Yolları)

Şantiye içerisinde araç trafiğinin temini amacıyla oluşturulan yollara ‘servis yolu’ denilmektedir. Servis yolları belirlenirken:
• Şantiyede kullanılacak araçların tonajları ve fiziki boyutları
• Trafik yoğunluğu
• Yolun kullanılma süresi
• Arazinin topoğrafik durumuna bağlı olarak yatay ve düşey kurblar.

Yollar projelendirilirken yukarıda belirtilen hususlar yanında özellikle depo ve atölye civarlarında gerekli yaklaşım ve manevra mesafelerini de göz önünde bulundurularak uyarı levhaları tespit edilmelidir.


Haberleşme Sistemi

Şantiyede haberleşme sisteminin nasıl olacağı düşünülmeli ve ilk yapılacak işler arasında olmalıdır. Şantiye içinde telli haberleşme öngörülecekse telefon direkleri 40-50 m arayla 7-8 m yüksekliğinde, genelde yollara paralel şekilde yerleştirilmektedir.

kaynak: Prof.Dr.M.Emin Öcal' ın ders notlarından.



11 Ocak 2010 Pazartesi

PROJE İZNİNİN ALINMASI



RUHSAT: İmar durum belgesine göre projelendirilmiş yapının inşaata başlama iznidir. (temel ruhsatı - inşaat ruhsatı)

RUHSAT MAKAMI: Ruhsatın alındığı makamdır. imar planı veya mücavir alanlar için belediyelerden, bunun dışındaki yerler için ise valilikten alınır.

RUHSATIN YASAL DAYANAĞI: ruhsat makamına bir dilekçeyle başvurulur ve bu dilekçede aşağıdaki belgeler bulunmalıdır:
-tapu
-imar çapı
-projeler
-diğer belgeler

TEMEL VİZESİ: İnşaat su basma kotuna geldiği zaman ruhsat makamına bilgi verilir. ilgililer inşaatı kontrole gelirler. inşaat imar çapına ve projelere uygunsa yapının devamına izin verilir. (temel üstü vizesi)

İSKAN İZNİ: inşaat tamamlandıktan sonra ruhsat makamına bilgi verilir. yapı görevliler tarafından incelenir eğer şartlara uygun ise iskan izni verilir. bu aşamadan sonra yapının elektrik, su, kanalizasyon gibi belediye hizmetlerinden yaralanmasına izin verilir.

kaynak: prf. dr. emin öcal ın ders notları

TEKNİK ŞARTNAME

TEKNİK ŞARTNAME

TANIM: Üretilecek bir ürünün fiziksel, mekanik, estetik ve kimyasal niteliklerini tanımlayan dokümanlardıra teknik şartname denir.

ÖNEMİ: inşaat işlerinde yapının nitelikleri çizgisel olarak anlatılamaz. bu nedenle her projenin teknik bir teknik şartname ile desteklenmesi gereklidir.

İÇERİĞİ: teknk şartnamede yapılan tanımlamalar somut olmalı, verilen nitelikler ölçülebilir olmalı ve anlaşılır olmalıdır. yapılan nitelik tanımları uygulanabilir olmalıdır.

HAZIRLANMASI: kullanılacak malzeme ve teknoloji ile ilgili standartlar temin edilmelidir. sonra bu standartlardan bize uygun olanı belirlenmeli ve şartname hükümleri haline getirilmelidir.
piyasa araştırması sonucu elde edilen bilgilerden faydalanılmalı, ürünlerin reklam amaçlı abartılı nitelikleri süzgeçten geçirilmelidir.
kamu kuruluşlarının hazırlamış olduğu teknik şartnamelerden de yararlanılabilir.

kaynak: prof. dr. emin öcal hocamızın ders notları.


Düzenleme:
Teknik şartnameden ziyade ihale dosyalarının içeriğinde çeşitli dokümanlar bulunmaktadır. Bunlar; yapım işleri genel şartnamesi, idari şartname, birim fiyat tarifleri gibi, her kurumun çeşitli isimlerde yayınlayabileceği dokümanlardır. ihale hazırlık sürecinde bu dokümanlar -eğer hazırlanmışsa kesin projelerle, değilse avan projelerle- kullanılarak maliyet analizleri yapılmaktadır. Ayrıca inşaat sürecinde yararlanılması gereken en önemli doküman "sözleşme dosyası" dır. Bu dosya en genel dosya olmakla beraber hakediş ve uygulamanın esaslarını oluşturur.

27 Ekim 2009 Salı

KAYNAK ANALİZİ



YAPI İŞLETMESİNDE KAYNAK ANALİZİ
veya bir başka deyişle
KAMU İHALELERİNDE YAKLAŞIK MALİYET

Bir ürün elde etmek için ihtiyaç duyulan girdilerin miktarının belirlenmesşne kaynak analizi denir. kaynak analizi yapılırken aşağıdaki işlem sırası izlenebilir:

*Önce yapının ayrıntılı bir metrajı çıkarılır.
*Daha sonra her yapı elemanının biriminde kullanılacak ana kaynak grupları belirlenir. (malzeme, işçilik, makina)
*Ana girdi gruplarının açılımı yapılır.
*her bir girdiden inşaatın bütününde ne kadar kullanılacağı belirlenir.

kaynak analizinde zor olan husus, yapı elemanlarının biriminde bulunan girdi miktarının ayrıntılı biçimde belirlemesidir. yani metraj çıkarmaktır. bunların ölçümlerle yapılması uzun zaman alır. dolayısıyla bu konuda kamu kurumlarının uzun yıllarda elde etmiş olduğu deneyimlerden yaralanmak pratik bir çözüm olabilir. bu konuda sık müracaat edilen kaynaklardan biri Bayındırlık ve İskan Bakanlığı (yeni adıyla Çevre Ve Şehircilik Bakanlığı) tarafından hazırlanmış olan "genel fiyat analizi" adlı dokümanıdır. Ayrıca son yıllarda birçok kamu kuruluşunun yaklaşık maliyet hazırlamada kullanılabilecek ve her yıl güncellenen birim fiyat kitapları bulunmaktadır. yapıda maliyeti hazırlanacak birim fiyatların güncel malzeme bedellleri, yapım bedelleri gibi bir çok konuda hazır birim fiyatlar bulunmakla beraber söz konusu hazır birim fiyat cetvellerinde yer almayan spesifik işlerde ise o işin yapım maliyeti piyasada bulunan çeşitli firmalardan fiyat teklifi alma suretiyle birim fiyatları hazırlanabilir.


aşağıda örnek olarak İller Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünün birim fiyat cetvellerinin bulunduğu link bulunmaktadır.
https://www.ilbank.gov.tr/index.php?Sayfa=htmlsayfa&hid=1580




26 Temmuz 2009 Pazar

Fretli Kolonlar


Donatıyı birarada tutan etriyeler yerine spiral malzeme kullanılan betonarme kolonlara fretli kolonlar denir. betonarme hesaplarda fret mukavemeti ve kabuk mukavemeti hesaplanır. fret donatısı detaylandırması için de 1. tepe noktası veya 2. tepe noktasına göre hesap yapılır. dairesel, altıgen veya sekizgen olarak tasarlanabilir. bunun için de genellikle hazır kalıplar kullanılır.

Dikdörtgen kesitli kolonlarda en az 4Ø16 veya 6Ø14,
dairesel kesitli kolonlarda en az 6Ø14 boyuna donatı kullanılmalıdır.

Etriyenin çapı boyuna donatı çapının 1/3 ünden az olmamalıdır. enine donatı aralıkları 20 cm den büyük ve boyuna donatı çapının 12 katından büyük olmamalıdır.

Etriyenin görevleri:
1- Etriyeler kolon göbeğinde bulunan beton kütlesini sararakbir çemberleme etkisi uyguladığından, betonun mukavemetini ve sünekliliğini artırır.
2- Burkulma boyunu azaltarak erken burkulmayı önler
3- Kolon eksenine paralel yönde oluşabilecek çatlakların genişlemesini önler.
4- Boyuna çubukları birbirine bağlayarak kalıp içinde dik ve düzgün durmalarını sağlar.

9 Haziran 2009 Salı

BASİT KİRİŞ EĞİLME DENEYİ

BASİT KİRİŞ EĞİLME DENEYİ

DENEYİN AMACI : Basit eğilme etkisindeki bir kirişin taşıma gücünün teorik ve deneysel olarak saptanması.

DENEYİN TEORİSİ : Betonun çekme dayanımı basınç dayanımına göre çok küçüktür.(yaklaşık olarak %10 kadardır.) Betonarme elemanlarda betonun çekme dayanımı genelde dikkate alınmaz, basınç beton tarafından, çekmenin ise çelik çubuklar tarafından karşılandığını kabul ediyoruz. Eğilmeye çalışan elemanlarda çekme bölgesine yerleştirilen çelik çubuklar basınç bölgesinin tam kapasite ile ve de uyumlu olarak çalışmasını sağlar.Betonarme bir kirişin en dış lifinde oluşacak çatlamanın nedeni : betonun eğilme-çekme dayanımına ulaşmasından dolayı oluşur. Bu çatlaklar kılcal düzeydedir yük artıkça bu çatlakların boyu ve genişliği artar. Betonda çatlama asal çekme gerilmelerine dik yönde oluşur, bu nedenle kirişin kesme olmayan bölgelerinde çatlaklar kiriş eksenine dik yöndedir. Yük artıkça yük ve mesnet arasındaki kesitlerde de çatlama momentine de erişileceğinden bu bölgede de eğilme çatlakları görülür. Ancak söz konusu bölgede kayma gerilmeleri de bulunduğundan asal çekme gerilmeleri kiriş eksenine paralel değildir çatlaklar eğik oluşur.

KARAYOLLARI TANIMLARI