18 Mart 2019 Pazartesi

HAZIR SIVALAR



Sıva ve yüzey kaplamaları nasıl olmalıdır?

Tüm sıva uygulamaları TS EN 13914-1 ve TS EN 13914-2 standartlarına uygun olarak yapılmalıdır. Seçilecek sıvanın ve kaplamaların aşağıdaki özellikleri taşımasına dikkat edilmelidir.

Düşük gerilim, yüksek elastikiyet
Düşük ısıl genleşme
Yüksek yapışma kabiliyeti
Düşük kılcal su emme
Yüksek su buharı geçirgenliği
Hava koşullarına dayanıklılık

Sıva ve yüzey kaplaması Uygulaması öncesinde yapılması gereken hazırlıklar
İyi bir sıva uygulaması yüzeyin yeterince düzgün olmasıyla sağlanabilir. Bunun için sıva uygulamasına başlamadan önce varsa derz boşlukları doldurulmalı, bloklardaki köşe kırıklarından oluşabilecek yüzey bozuklukları giderilmelidir.
Tesisat kanallarına yerleştirilen borular sabitlenmeli, boruların yan ve arka taraflarındaki boşluklar doldurulmalıdır.
Duvar yüzeyi yağ, kir ve aşırı tozdan arındırılmalıdır. Bu temizleme işlem sert bir fırça yardımı ile yapılabilir.

KALIN HAZIR SIVALAR
Kalın sıva oluşturmak amacıyla hazırlanmış polimer ve kimyasal katkılar ihtiva eden, son derece ekonomik çimento ve perlit esaslı toz üründür.

Özellikleri
Mükemmel yapışır ve uygulaması kolaydır.
İçerdiği kimyasal katkılar nedeniyle yapışması yüksektir. Geri sekmesi az olduğundan ekonomiktir.
Çatlama yapmaz.
İşleme süresi uzundur.
Perlit esaslı olduğundan ısı ve ses yalıtımı sağlar.

Kullanım Alanları

Tuğla ve taş duvarların üzerine kalın sıva olarak,
 Gaz beton ve Ytong duvarların betonarme sistem ile arasındaki tesviye bozukluklarını düzeltmek için kalın sıva olarak, 
 Duvarlara seramik döşenmeden önce yüzey bozuklukları düzeltmek amacıyla, 
 Her türlü izolasyon öncesinde yüzey bozukluklarının tamirinde ve köşelere pah kırılmasında, 
 Tij deliklerinin doldurulmasında kullanılır. 

Uygulama
Bir torba malzeme, 10-12,5 kg su ile düşük devirli karıştırıcı ile veya betonyerde karıştırılır. Önceden suya doyurulmuş yüzeye mala ile uygulanır. Çimento esaslı olduğundan sıcak havalarda su ile kürlenmelidir. Yüzey  İnce Sıva ile bitirilmelidir

İNCE HAZIR SIVALAR
İnce sıva oluşturmak amacıyla hazırlanmış polimer ve kimyasal katkılar ihtiva eden, son derece ekonomik çimento ve perlit esaslı toz üründür.
Özellikleri

Lif takviyeli polimer ihtiva eder.
Mükemmel yapışır ve uygulaması kolaydır.
Çatlama yapmaz.
İşleme süresi uzundur.
Alçı sıva görüntüsündedir. Üzeri boyanabilir.

Kullanım Alanları
İç ve dış cepheler kaba sıvının üzerine ince sıva olarak,
Brüt beton bozukluklarının tamirinde

Uygulama
Önceden suya doyurulmuş yüzeye mala ile uygulanır. İstenirse sıva yüzeyi ıslak sünger ile düzeltilir ya da hafif nemlendirilerek çelik mala ile parlatma yapılabilir. Sıcak havalarda su ile kürlenmelidir.

Perlitli Sıva Alçısı



KULLANIM ALANLARI
İç mekânlarda tüm yüzeyler için elle uygulanan pelirtli sıva alçısıdır.
HAZIRLIK ve UYGULAMA
*Yüzeyler Perlitli Sıva Alçısı uygulanmadan önce;
*Su ve nemden korunmalı
*Donma riski olmamalı
*Yeterli kurulukta olmalı
*Yeterli rijitlikte ve sabit olmalı
*Uygulama yüzeyi toz, yağ ve kirden arındırılarak temiz olmalı
*Uygulamanın yapıldığı ortam ve yüzey sıcaklığı en az +5 °C olmalı
*Karıştırma işleminde kullanılacak kap ve ekipmanlar temiz olmalı
*Metal yüzeyler antipas boyası kullanılarak paslanmaya karşı korunmalı
*Farklı yapı malzemelerin birleşim noktalarında ve hareket olabilecek noktalarda sıva filesi kullanılmalı
*Tavan uygulamalarında uygulama öncesinde pürüzlendirilmeli (Rigiprim kullanılması önerilir).
Perlitli Sıva Alçısı uygulamasında;
*Temiz bir kap içindeki 6 – 6,5 lt suya yaklaşık 10 kg Perlitli Sıva alçısı yavaş yavaş sepelenir.
*Sepelenen malzeme ile suyun tam teması için birkaç dakika beklenir.
*Harç homojen ve hamur kıvamına gelene kadar el mikseri ya da mala ile karıştırılır.
*Mikser en fazla 200 devir/dk ile çalıştırılmalı ve karıştırma süresi en fazla 3 dakika olmalıdır ya da mala ile karıştırılır.
*Karıştırma esnasında ve karıştırma işleminden sonra alçının topaklanmaması için harca su veya alçı ilave edilmemelidir.
*Duvar yüzeylerinde düzgün bir yüzey elde edebilmek için ano çıtalarının kullanılması önerilir.
*Hazır hale gelen harç, sıva küreği veya mala yardımı ile duvara uygulanır ve mastarlama işlemi yapılır.
*Gaz beton ve brüt beton yüzeylerde en az 8 mm,tuğla ve bims duvarlarda en az 10 mm; tüm *yüzeylerde ise en çok 30 mm kalınlığa kadar uygulanması önerilir.
*Uygulama süresi ortalama 60 dakika olarak alınır.
*Sıvanın yeterince sertleşmesinin ardından çelik mala ile düzeltilir.
*Saten işleminden önce, perlitli ve saten sıva karıştırılarak ara kat uygulaması ile saten sıva işlemine hazır edilir.
*Sıva son halinin verilip boyaya hazırlanması için Rigips Saten ile perdah işlemi yapılmalıdır.

ISI VE SES YALITIM HAZIR SIVALARI
Çimento esaslı, karışımında bulunan gözenekli yapıya sahip doğal hafif agregalar sayesinde uygulandığı yüzeyde nefes alan ısı-ses ve yangın yalıtımı sağlayan, polimer ve kimyasal katkılı, sıva formunda çok amaçlı yalıtım malzemesidir.

Uygulama Alanları

Yapıların dış ve iç cephelerinde tuğla-gaz beton-bims blok vb. yüzeyler üzerine kaba sıva yerine uygulanır. 


AVANTAJLARI

Perlitin günümüz sıvalarında giderek yaygınlaşan kullanımının başlıca nedenleri, perlitin yangına dayanıklı, hafif, gözenekli. Doğal ve inorganik bir yapıda olması, diğer yapı elemanlarına zarar vermemesi ve inert olması ile ısı ve ses yalıtımına katkıda bulunmasıdır. Gözenekli bir yapıya sahip olan perlitin ses emici özelliğinin yanı sıra hafif olması ile de binaya binen yükün artmasını engeller.

Perlit, PERFİX Perlitli İzolasyon Sıvası gibi çimento esaslı sıvalarda kullanıldığında çimentolu yüzeye, alçı esaslı sıvalara göre uygulama kolaylığı sağlar. Alçı esaslı perlitli sıvalar beton yüzeyine uygulandıktan sonra zamanla beton içerisinde etrenjit oluşturarak, hacminin artmasına ve çatlamasına sebebiyet verir. Çimento esaslı perlitli sıvalar ise yüzeyle kimyasal olarak daha kolay bütünleşerek uzun ömürlü bir yapı sunar. Gözenekli bir yapıya sahip olan perlitli sıvalar su buharı geçirimli olup yüzeyin enefes almasını sağlarken aynı zamanda ses emici özelliği ile de ses yalıtımına katkı sağlar. Diğer sıvalara oranla daha hafif olmasından dolayı da yanının mevcut yükünü azaltırlar.



WWW. fixa.com.tr


http://www.persanyapi.com.tr

WWW.ytong.com.tr
www.rigips.com.tr

DRAMİX ÇELİK TEL BETON DONATILARI



Dramix Çelik Telleri
Endüstriyel beton zeminlerde, hava şartları ve yoğun yüklemeler sonucu oluşabilecek yapısal çatlaklara karşı geliştirilmiş bir donatı sistemidir. Dökümden önce betona belirli miktarda karıştırılan donatı telleri, betonun her tarafına dağılarak 3 boyutlu bir donatı sistemi oluştururlar. Sonuç olarak eğilme ve darbe dayanımı yüksek, çatlaklara karşı mukavemetli, daha elastik ve çok daha uzun ömürlü endüstriyel beton zeminler elde edilir.
Dramix çelik donatı telleri endüstriyel zeminlerde fabrika, benzin istasyonu, depolama alanları, karayollarında beton yollarda, soğuk hava depolarında topping betonlarında, koruma betonlarında, otoparklarda, prefabrik elemanlarda (özellikle önyapımlı beton elemanlarında), kaldırımlarda, köprü tabliyesi ve döşemelerinde, koruyucu ve zırhlı yapılarda, rıhtım yanı alanlarında zemin kuvvetlendirmede, tünel inşaatlarında şev betonlarında ve yangına dayanıklı yapılar gibi çeşitli beton yapılarda kolay ve homojen bir biçimde betona karıştırılarak ideal bir takviye oluşturmaktadır.

Sağladığı avantajlar
%15 - %30 daha hızlı
Zamandan tasarruf sağlar (Hazır çelik için zaman harcanmaz)
Donatı daima doğru yerdedir.
Yük taşıma kapasitesi artar.
Donatının bütün kesite dağılması ile çatlak kontrolünü mükemmel olarak sağlar.
Dinamik yüklemelere ve ani darbelere karşı yüksek direnç gösterir.
Derz açıklıkları artar.
%10 - %15 daha ucuz
Dramix çelik tel donatılı beton, hazır donatıya oranla, inşaat süresi kısaltır.
Dramix çelik telleri döşeme kalınlığını azaltır.
Dramix çelik tellerinde çap/uzunluk oranının yüksek olması diğer çelik tellerle karşılaştırıldığında daha ekonomik çözümler sağlar.
Yük taşıma kapasitesi artar.
Donatının bütün kesite dağılması ile çatlak kontrolünü mükemmel olarak sağlar.
Dinamik yüklemelere ve ani darbelere karşı yüksek direnç gösterir.
Derz açıklıkları artar.


Derzler
Derz, beton döşemelerin sürekliliği içinde planlanarak düzenlenmiş düşey bir aradır. Planlanmamış olanlarını çatlak olarak isimlendirebiliriz. Çok tabakalı beton döşemelerdeki yatay araları, derz olarak nitelendiremeyiz. Derzler, zemin betonlarını daha kolay imal etmek ve çatlaklara yol açabilecek gerilmeleri azaltmak amacı ile düzenlenir. Derzler, aslında zemin betonlarında ortaya çıkan problemlerin büyük bir bölümünün kaynağıdır. Köşeleri, araç tekerleklerinin etkisi ile kırılabilir. Geniş derzler ve küçük sert tekerlekler, hasarı ağırlaştırır. Bu da fabrika içindeki forklift hızını azaltır, taşıma sırasında doğan hasarları arttırır. Yüksek sağlık standartlarının olmadığı ve yüzeydeki tozumanın önem taşımadığı zeminlerde, çatlak genişlikleri sınırlı tutularak, yayılmayan çatlak oluşumuna izin verilebilir. Avrupa ve Amerika’da bu tip çatlakların önemli problemler yaratmayacağına dair bir görüş vardır. Yüksek standartların istendiği zemin betonlarında ise, çatlak oluşumunu engellemek için, gerekli donatı (hasır çelik, çelik tel, polipropilen elyaf, plastik lif vb) ilave edilir; anoların yerleştirilmesine, yük aktarma demirlerinin konumuna ve betonun tesviyesine özen gösterilir. Ağır hizmet gören zemin betonlarının derzlerinde, özel önlemler alınması gerekebilir. Köşeleri profil korumalı derzler bu amaçla düzenlenir.

Hareketli Derzler

Hareketli derzler, rutubet, kalıcı rötre ve sıcaklık değişimleri sonucu, döşemede oluşan hareketlere karşı minimum direnci sağlamak amacı ile düzenlenir. Beton ve donatının sürekliliği, bu derz ile kesilir. İzolasyon derzleri, döşemenin yapıdan bağımsız olarak serbest hareketine imkân sağlarlar.
Genleşme derzleri ise ortamda büyük ısı değişiklikleri varsa zeminde farklı oturma bekleniyorsa ve kalıcı rötreden dolayı oluşacak gerilmeleri en aza indirmek amacıyla düzenlenir. İzolasyon derzleri, beton döşemenin çevresini sarar Bina ve döşeme betonu arasında bir bağlantı düzenlenmez Döşeme içinde bulunan menhol, kolon ve rögar gibi sabit elemanların çevresinde de aynı derz düzenlenmelidir. 

Kesme derzleri (Yalancı Derzler)

Bu derzler, plastik rötre ve sıcaklık farklılıklarından doğan çekme gerilmelerini azaltmak amacı ile düzenlenir. Hem taze beton içinde, hem de sertleşmiş betonda düzenlenebilir. Yalancı derzler, planlanmış çatlaklardır. Bazı tasarımcılar, birbirine geçmeli anahtar derzleri tercih ederler. Ama bu metot çok tercih edilmez. En çok uygulanan metot, betonun dökülmesinden sonra 1-3 gün içinde kesilmesidir. Kesme derinliği, döşeme kalınlığının 1/3-1/4’ü kadar yapılır. Zamanında kesme yapılmaması, yüzeyde rötre çatlaklarının oluşmasına neden olur. Beton döşeme kısımlarının birbirlerine yük aktarması, ancak agregaların teması ve altta bulunan tek sıra hasır ile gerçekleşir. Çelik tel donatılı zemin betonlarında ise, betonun kesilmesine rağmen, geri kalan kısımda bulunan çelik teller, yük aktarmaya devam eder.



www.monoblok.com.tr
www.besoglu.com
www.ismailvolkan.com

HATILLAR


Düşeyde ve yatayda geniş açıklıklı örme duvarlar içerisinde homojen duvar yüzeyi sağlamak amacıyla kullanılan ve yük aktarımı sağlayan yardımcı yapı elemanlarıdır. Statik projelerde tasarlanmamış veya detayları verilmemiş olsa bile uygulayıcının bunu göz önüne alıp yatayda her 3 metrede bir, düşeyde ise her 4-5 metrede bir uygulanması gerekmektedir.
Tuğla, briket, bims gibi duvarlarda betonarme hatıl yapılması gerekirken taş duvarlarda ahşap hatıl kullanıldığı görülmüştür. ytong duvarlarda ise Ukesitli bloklar kullanılmaktadır.
Yatay ve düşey betonarme hatıl yapımında, ahşap kalıp yerine kullanılan, U kesitli blok yapı malzemeleri olası ısı köprülerini ortadan kaldırır veyoğuşma ve küflenme sebebi ile betonarme yüzeylerde oluşabilecek yapı hasarlarını önler. 60 cm boyunda, 25 cm yükseklikte, 19 cm ve üzeri kalınlıklarda üretilir.





Prof. Dr. İlker ÖZDEMİR Hocanın PLANLAMA TEKNİKLERİ DERS NOTLARI


PLANLAMA VE PLANLAMA TEKNİKLERİ
Planlama; neyin, ne zaman , nerede, nasıl ve kim tarafından yapılacağının önceden belirlenmesidir.
Planlama, yönetimin 6 değişik fonksiyonundan ilkidir. Bu fonksiyonlar sırasıyla;
1. Planlama,
2. Organizasyon,
3. Yürütme (emir-komuta)
4. Kontrol
5. Koordinasyon, eşgüdüm
6. Yönetici yetiştirilmesi
Planlama teknikleri bir kuruluşta ne zaman kullanılmalıdır?
a) İş çok büyük ya da karmaşık ise,
b)Yönetim kademesindeki kişiler bu teknikleri biliyor ve benimseniyorsa.
1. Planlamanın Özellikleri
1. Planlama bir seçim ve tercih sürecidir.
2. Plan bir kararlar toplamıdır.
3. Plan geleceğe yöneliktir. Amaca ulaşmak için bir süre gereklidir.
4. Planlamada ileriyi doğru görmenin önemi fazladır.
5. Plan bilinçli bir seçim sürecidir.
6. Planlama yönetimin belirleyici veya yasalaştırıcı nitelikte işlevidir.

2. Planın Yararları
1. Zaman ve emek savrukluğunu azaltır.
2. Yöneticinin dikkatini amaca yöneltir.
3. Uyumlu çalışma olanağı sağlar.
4. Çabaların amaca uygunluğunun denetlenmesine ortam sağlar,
5. Olumsuz etkenler önceden görülüp önlem alınabilir.
6. Rasyonel kural ve yöntemlerin geliştirilmesine yardımcı olur.
7. Yetki devrini kolaylaştırır.
8. Denetimin standartlaşmasına katkı sağlar.
3. Planın Sakıncaları
1. Gerekli işgücü ve araçlar kaliteli ve pahalıdır.
2. Amaçlardan çok dilek ve istekleri içerir.
3. Kişiyi bir ölçüde gelecekte yaşatır ve bugünü unutturur.
4. Uygulayıcıların girişim gücünü azaltır.
5. Getirdiği yeni düzene direnmeler olur.
6. Yeterli hız ve doğrultuda yapılamayan planların amaca ulaşması güçleşir.
7.Planın kapsadığı süre ve ayrıntı derecesi çeşitli olup sakıncalar doğurabilir.

4. Yönetici Açısından Serimlerle Planlama
1. Yönetimde kolayca işbölümü yapılabilir. Yetki devri, koordinasyon, denetim ve yürütme süreçleri daha
kolay yapılabilir.
2. Benzer işlerde benzer planlar yapılır. Bu da planlamayı sistematik hale getirir.
3. Yöneticinin ilgilendiği işlemleri başlama, bitiş, işgücü ve masraf konularında daha belirginleştirir.
4. Süre, masraf akışı, işgücü, ekipman, hammadde gibi verilerin ilk tahmini yapılabilir nitelikte değilse,
verileri önceden değiştirmek olanağı vardır.
5. Hiyerarşinin her düzeyinde sorumlulukları belirlemek olanağı vardır. Bu sorumluluklar serimde
departmanlara göre ayrı renklerde gösterilebilir.
6. Diğer planlama çalışmalarına göre serimlerle planlama daha az kuramsal, daha çok uygulamaya yöneliktir.
7.Periyodik izleme raporları ile yatırım, kaynak, (işgücü, ekipman, malzeme, para, v.s.). süre, masraf, ara
hedefler yönünden sistematik olarak denetlenir ve normal sapmalarda gerekli düzeltici önlemler alınır.
8. Yönetici, kaynak kullanımı yönünden şu kolaylıkları sağlayabilir;
- Bolluklu işlemlerdeki kaynaklar, kritik işlemlere aktarılabilir. Bunun için de kaynakların kullanım
esnekliği araştırılmalıdır.
- Değişik yatırımlarda ortak kaynak kullanımını planlama olanağı verir
- İşlemlerin fiziki özelliklerini daha ayrıntılı araştırma gereğini doğurur. İş akışı analizine ve yöntem
değişimine ortam hazırlar.
Bütün bunların yanında;
a) Serimle planlama tekniklerinin yalnızca araç olup olmadığı,
b) Giderlerin zamanla değişimi önemli olduğundan ayrı bir hesabı gerektirdiği,
c) Bu tekniklerin hiçbir zaman kendi uygulayıcısından daha iyi olamayacağı,
d) Yeniliklere karşı uygulayıcılarda her zaman tepki gösterileceği unutulmamalıdır.
6. Planlama Teknikleri
Başlıca iş programlama ve planlama teknikleri şunlardır;
1. Çubuk diyagramlarıyla planlama ( Bar Charts-Gantt Chart)
2. CPM – Kritik Yol Yöntemi (Critical Path Method)
3. PERT – Seçenekli Değerlendirme Yöntemi (Program Evaluation and Review Technique)
4. Kutu Diyagramlarıyla Planlama (Precedence Diagram)
5. L.O.B. Denge ve Devre Diyagramlarıyla Planlama
6. Kaynak Kullanımı / Kaynak Atama Yöntemleri (Resource Allocation / Resource Assignment)

6.1. Çubuk Diyagramları
Planı yapılan projenin işlemleri birer yatay çubuk şeklinde bölümlenmiş bir tablo üzerinde, birbirini
izleyecek tarzda çizilir. En son işlemin bitiş noktası, aynı zamanda projenin tamamlanma süresini verir. Çok
sağlıklı bir planlama türü değildir, ancak çok basit olarak projenin akışının kontrolünü mümkün kılabilir.
6.2. CPM (Kritik Yol Metodu)
Bir yatırımın planlamasında, yatırımın unsurlarını oluşturan ana faaliyetlerin, süre, maliyet ve
kapasite bakımından programa ve neticeye etkime miktarlarının bilinmesi çok önemlidir. Yatırımın istenen
süre içinde ve ekonomik olarak gerçekleştirilmesi için hangi işlerin daha kontrollü yapılmasının zorunlu
olduğunu da bilmek şarttır. Bu sebeple, yatırım ve işletmelerin,modern teknolojinin hızla geliştiği bu çağda
her türlü imkanlardan faydalanarak geniş maksatlı programlara göre yapılması gerekmektedir. Hazırlanan
programlar,
1. Kısa vadeli (stratejik) planlar,
2. Uzun vadeli (taktik) planlar,
olmak üzere iki grupta yapılmaktadır.
Her cins yatırımlara uyabilen ve sonuçlarına etkili olan yeni metodların geliştirilmesine gerek
duyulmuştur. Kritik yörünge (CPM) VE PERT metotları bu ihtiyaçlardan doğan modern planlama
metotlarından ikisidir. Her iki metodun ana prensibi, insanın aklını kullanarak günlük hayatta yaptığı işlerin
metodik olarak değerlendirilmesidir.
6.3. PERT (Seçenekli Değerlendirme) Yöntemi:
Kritik yörünge (CPM) ile programlamada, serimin tüm işlemlerinin sürelerinin bilinmesine ihtiyaç
vardır. Bazı yatırımlarda, serimin bazı işlemlerinin süreleri tam olarak bilinemez. Eğer süresi belirsiz olan
bu işlemler kritik yörünge üzerinde değilse ve bulunduğu düğüm noktalarında büyük bolluklar varsa, gene
kritik yörünge metodu ile programlama yapılabilir. Ancak iş programında zorlamalar, kapasite dengelemesi
ve maliyet hesabı gibi irdemeleri yapılamaz.
Eğer işlem süreleri belli olmayan işlemler kritik yörünge üzerinde ise, artık yatırımın tamamlanma
süresinin bile tayini mümkün değildir. Bu hallerde yatırımların planlanması PERT metodu ile yapılmalıdır.
Çünkü bu metotta belirsiz süreler, ihtimaller hesabına göre, hesaplanabilmekte ayrıca düğüm noktaları ile
yatırımın toplam süresinin programa göre yüzde kaç ihtimalle tamamlanabileceği de bulunabilmektedir. Bu
metot uzun zamanlı, elemanları süre ve iş bakımından pek çok şartlara bağlı olan karışık yatırımlarda çok
kullanılmaktadır.
PERT metodu, süreleri tam bilinemeyen işlemlerin programda göz önüne alınmasını sağladığından
kapsamı, kritik yörünge metoduna nazaran daha geniştir. Kritik yörünge (CPM), PERT metodunun özel
hallerinden biridir.
Uygulamada Karşılaşılan Güçlükler:
1- Yatırım izlenirken, işlemlerdeki süre değişikliklerinin kontrolü ve programa aktarılması gerekir. Bu işlem,
kontrol ve revizyon işlemi olarak adlandırılır.
2- Sonradan yapılacak ekleme ve çıkarmaların çözümlenmesi istenir.
3- Çalışılamayan günlerin programa aktarılması gerekir.
4- Başlangıç ve bitme ara terimlerinin istenilmesi de başka bir zorluktur.
Serimde Kontrol ve Revizyon Yapılırken:
_ Belirli aralıklarla işyerine gidilir, yapılan ve tamamlanan işlerin durumları izlenir.
_ Biten işlemler, ilk serim üzerinde sıfır süreli ,işlemler olarak kaydedilir,
_ Devam eden işlemler, o işlemin bitmesi için gerekli olan sürelerle tanımlanır,
_ Henüz başlamamış olan işlemler işyerinde yapılan yeni belirlemelerde elde edilen sürelerle gösterilir.
Çalışılmayan günlerin programa aktarılmasında da;
_ Çalışılmayan ve kısa rastlanan işlemler iki değişik karakterde olur:
İşlem parçalanmış biçimde yapılabilir.
İşlem parçalanamaz, başlanan iş bitirilmelidir.
_ Bu problemler programa ara terminler şeklinde aktarılır.
Başlangıç ara termini (makinelerin, ancak temel işinin bitiminden sonra gelebilmesi zorunluluğu),
Bitme ara termini (aşırı soğuklar başlamadan beton dökme işinin tamamlanması zorunluluğu),
Kritik yol, ara termin çözümlemelerinde başlangıçtan bitişe kadar sürmeyebilir.

6.4. Kutu Diyagramlar (Precedence Diagrams) :
Çözüm tekniği olarak CMP’e çok benzeyen kutu diyagramlarında, bir inşaat işinin planının
çıkartılması ve birbirini izleyen rutin işlemlerin kontrolü çok kolay olmaktadır.
6.5. L.O.B. (Line of Balance) Denge Diyagramları:
“Cyclogrammé” diye de adlandırılan denge diyagramları, verileri belirli tekrarlanan işlemli ve az
sayıda, rutin işlemli projelerde kullanılır. Demiryolu, kanal, baraj, toplu konut v. S işlerde sık sık kullanılan
bu diyagramlar aynı zamanda “Devre Diyagramları” olarak da kullanılabilir.
Bu teknikle gösterim serim şeklinde değildir. Ancak CPM ile birleştirilerek kullanılmaktadır.
Bu teknikte;
Apsis, işin süresini (t=gün, hafta, ay vs.)
Ordinat, yapılacak işin hacmini (v= kg, m3, m2, %, ton, adet vs.)
İşlem doğrularının eğimi, işlemlerin hızlarını gösterir.
6.6.Kaynak Kullanımı (Resourse Allocation - Assignment):
1. Kaynak, işgücü, malzeme, para, gider, gelir, vs. gibi kullanılan yada kullanımına ihtiyaç duyulan
her şeye kaynak denir.
2. Kaynaklar projelerde ya mevcut bulunur (şirketin sahip olduğu mal varlığı, makine parkı), yada
kiralanırlar (makine-ekipman, borç, kredi, istihdam) yada satın alınarak temin edilirler.
3. Albert BATTERSBY’ye göre kaynak kullanımında başlıca amaçlar şunlardır:
Sabit süre-serbest kaynak kullanımı
Sabit Kaynak – Serbest Süre Optimizasyonu
Süre ve Kaynak Serbest - Gider Optimizasyonu

İSKELE METRAJI NASIL YAPILIR

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan 21.054 poz nolu
EN YÜKSEK NOKTASI (YÜKSEKLİĞİ) 4 MT' YE KADAR OLAN YAPI VE SINAİ İMALATA (KÖPRÜLER HARİÇ) AİT AHŞAP KALIP İSKELESİ (4.00 MT DAHİL)
ANALİZ NOTLARI:

NOT: Düz işçi saatine inşaat yerindeki malzemenin yükleme, taşıma ve boşaltılması dahildir.

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.


İdarece lüzum görüldüğünde onaylanmış projesine göre yüksekliği bu poz kapsamına giren yapı ve sınai imalâta ahşap taşıyıcı iskele yapılması, sökülmesi, bu işler için gerekli her türlü malzeme ve zayiatı, işçilik ve iş yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m³ fiyatı:

ÖLÇÜ :1)Bu ölçü kapsamına giren yapı ve sınai imalâtın kalıp gören yüzü ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.Tavan meyilli olduğu takdirde vasati irtifa esas alı­nır.

2) Bu poz tünel veya galerilere uygulandığında galeri veya tünel kemerinin alt yüzeyi ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.

3) Bu ölçü kapsamına giren su deposu inşaatı iskelelerinde bu poz uygulanır.Butakdirde beton su deposu tavanı ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.

4) Döşeme ile birlikte inşa edilmeyen çerçeve, kiriş ve kolonlar için gerekli taşıyıcı iskele genişliği idarece tespit edilir.

NOT :1) İskele ve kalıpta kullanılan kerestelerin hacimleri ile boşluk içindeki inşaat eleman­larının (gusseler, kiriş, kolon, perde, su deposu ve benzeri inşaat elemanlarının ..) hacimleri iskele boşluk hacminden düşülmez.

2) Tünel ve galeriler için verilecek uzunluk ve diğer tünel zamları belli oranda bu pozlara da uygulanır.

3) Yapılarda betonarme saçak, balkon, beton, betonarme istinad duvarları, perdeler ve benzeri imalâtın kalıplarını, tutan, taşıyan üçgen şeklindeki iskele boşluk hacimleri hesaplanır. Üçgen yatay boyu kalıp yüksekliğinin yarısından fazla olamaz. 

4) Bir metreden az yükseklikteki beton duvar ters kirişler genişliği 0.50 mden az olan portafo ve saçaklar ve açıklığı 1,50 m den az olan kapı pencere lentoları için iskele bedeli verilmez.

5) Betonarme tabliyeler için kalıp iskelesi kurulmuş olacağından bina içerisinde kalan beton ve betonarme perdeler,müstakil kolonlar ve benzeri imalatlar için ayrıca kalıp iskelesi bedeli verilmez.

6) Özel kayar kalıpla yapılacak inşaat veya imalatın kalıp iskelesi için bu fiyat uygu­lanmaz.

7) İskeleden çıkan malzeme müteahhide aittir

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan 21.057 poz nolu
EN YÜKSEK NOKTASI (YÜKSEKLİĞİ) 4.01 - 6 MT' YE KADAR OLAN YAPI VE SINAİ İMALATA (KÖPRÜLER HARİÇ) AİT AHŞAP KALIP İSKELESİ (6.00 MT DAHİL)

ANALİZ NOTLARI:
NOT: Düz işçi saatine inşaat yerindeki malzemenin yükleme, taşıma ve boşaltılması dahildir.

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.

İdarece lüzum görüldüğünde onaylanmış projesine göre yüksekliği bu poz kapsamına giren yapı ve sınai imalâta ahşap taşıyıcı iskele yapılması, sökülmesi, bu işler için gerekli her türlü malzeme ve zayiatı, işçilik ve iş yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m³ fiyat:


ÖLÇÜ :1) Bu ölçü kapsamına giren yapı ve sınai imalâtın kalıp gören yüzü ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.Tavan meyilli olduğu takdirde vasati irtifa esas alı­nır.

2) Bu poz tünel veya galerilere uygulandığında galeri veya tünel kemerinin alt yüzeyi ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.

3) Bu ölçü kapsamına giren su deposu inşaatı iskelelerinde bu poz uygulanır.Butakdirde beton su deposu tavanı ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.

4) Döşeme ile birlikte inşa edilmeyen çerçeve, kiriş ve kolonlar için gerekli taşıyıcı iskele genişliği idarece tespit edilir.

NOT :1) İskele ve kalıpta kullanılan kerestelerin hacimleri ile boşluk içindeki inşaat eleman­larının (gusseler, kiriş, kolon, perde, su deposu ve benzeri inşaat elemanlarının ..) hacimleri iskele boşluk hacminden düşülmez.

2) Tünel ve galeriler için verilecek uzunluk ve diğer tünel zamları belli oranda bu pozlara da uygulanır.

3) Yapılarda betonarme saçak, balkon, beton, betonarme istinad duvarları, perdeler ve benzeri imalâtın kalıplarını, tutan, taşıyan üçgen şeklindeki iskele boşluk hacimleri hesaplanır. Üçgen yatay boyu kalıp yüksekliğinin yarısından fazla olamaz. 

4) Bir metreden az yükseklikteki beton duvar ters kirişler genişliği 0.50 mden az olan portafo ve saçaklar ve açıklığı 1,50 m den az olan kapı pencere lentoları için iskele bedeli verilmez.

5) Betonarme tabliyeler için kalıp iskelesi kurulmuş olacağından bina içerisinde kalan beton ve betonarme perdeler,müstakil kolonlar ve benzeri imalatlar için ayrıca kalıp iskelesi bedeli verilmez.

6) Özel kayar kalıpla yapılacak inşaat veya imalatın kalıp iskelesi için bu fiyat uygu­lanmaz.

7) İskeleden çıkan malzeme müteahhide aittir.


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan Y.21.050/C12 poz nolu
Çelik borudan kalıp iskelesi yapılması (4,01-6,00 m arası)
2017 yılı pozun analizindeki 04.291/9 yerine 04.290/4B getirilmiştir.

2018 yılı poz tarifindeki not bölümünden 2.madde çıkartılmıştır.(Tünel ve galeriler için verilecek uzunluk ve diğer tünel zamları belli oranda bu pozlara da uygulanır.)

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.

İdarece lüzum görüldüğünde, onaylanmış projesine göre yüksekliği bu poz kapsamına giren yapı ve sınai imalâta çelik borudan taşıyıcı iskelenin gerekli güvenlik önlemleri alınarak kurulması  ve sökülmesi, her türlü malzeme ve zayiatı, inşaat yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma işçilik, araç ve gereç giderleri, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m3 fiyatı:

ÖLÇÜ :
1)Bu ölçü kapsamına giren yapı ve sınaî imalâtın kalıp gören yüzü ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır. Tavan meyilli olduğu takdirde vasati irtifa esas alınır.
2) Bu poz tünel veya galerilere uygulandığında galeri veya tünel kemerinin alt yüzeyi ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.
3) Bu ölçü kapsamına giren su deposu inşaatı iskelelerinde bu poz uygulanır. Bu takdirde beton su deposu tavanı ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.
4) Döşeme ile birlikte inşa edilmeyen çerçeve, kiriş ve kolonlar için gerekli taşıyıcı iskele genişliği idarece tespit edilir.
NOT :
1) İskele ve kalıpta kullanılan çelik boru ve kerestelerin hacimleri ile boşluk içindeki inşaat elemanlarının (gusseler, kiriş, kolon, perde, su deposu ve benzeri inşaat elemanlarının ..) hacimleri iskele boşluk hacminden düşülmez.
2) Tünel ve galeriler için verilecek uzunluk ve diğer tünel zamları belli oranda bu pozlara da uygulanır.
3) Yapılarda betonarme saçak, balkon, beton, betonarme istinat duvarları, perdeler ve benzeri imalâtın kalıplarını, tutan, taşıyan üçgen şeklindeki iskele boşluk hacimleri hesaplanır. Üçgen yatay boyu kalıp yüksekliğinin yarısından fazla olamaz.
4) Bir metreden az yükseklikteki beton duvar ters kirişler genişliği 0,50 m den az olan portafo ve saçaklar ve açıklığı 1,50 m den az olan kapı pencere lentoları için iskele bedeli verilmez.
5) Betonarme tabliyeler için kalıp iskelesi kurulmuş olacağından bina içerisinde kalan beton ve betonarme perdeler, müstakil kolonlar ve benzeri imalatlar için ayrıca kalıp iskelesi bedeli verilmez.
6) Özel kayar kalıpla yapılacak inşaat veya imalatın kalıp iskelesi için bu fiyat uygulanmaz.
7) İskeleden çıkan malzeme müteahhide aittir.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan Y.21.050/C13 poz nolu
Çelik borudan kalıp iskelesi yapılması (6,01-8,00m arası)
2017 yılı pozun analizindeki 04.291/9 yerine 04.290/4B getirilmiştir.

2018 yılı poz tarifindeki not bölümünden 2.madde çıkartılmıştır.(Tünel ve galeriler için verilecek uzunluk ve diğer tünel zamları belli oranda bu pozlara da uygulanır.)

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.

İdarece lüzum görüldüğünde, standardına ve onaylanmış projesine göre yüksekliği bu poz kapsamına giren yapı ve sınai imalâta çelik borudan taşıyıcı iskelenin gerekli güvenlik önlemleri alınarak kurulması ve sökülmesi, her türlü malzeme ve zayiatı, inşaat yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma işçilik, araç ve gereç giderleri, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m3 fiyatı:

ÖLÇÜ :
1)Bu ölçü kapsamına giren yapı ve sınaî imalâtın kalıp gören yüzü ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır. Tavan meyilli olduğu takdirde vasati irtifa esas alınır.
2) Bu poz tünel veya galerilere uygulandığında galeri veya tünel kemerinin alt yüzeyi ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.
3) Bu ölçü kapsamına giren su deposu inşaatı iskelelerinde bu poz uygulanır. Bu takdirde beton su deposu tavanı ile iskelenin isnat ettiği zemin arasındaki boşluk hesaplanır.
4) Döşeme ile birlikte inşa edilmeyen çerçeve, kiriş ve kolonlar için gerekli taşıyıcı iskele genişliği idarece tespit edilir.

NOT :
1) İskele ve kalıpta kullanılan çelik boru ve kerestelerin hacimleri ile boşluk içindeki inşaat elemanlarının (gusseler, kiriş, kolon, perde, su deposu ve benzeri inşaat elemanlarının ..) hacimleri iskele boşluk hacminden düşülmez.
2) Yapılarda betonarme saçak, balkon, beton, betonarme istinat duvarları, perdeler ve benzeri imalâtın kalıplarını, tutan, taşıyan üçgen şeklindeki iskele boşluk hacimleri hesaplanır. Üçgen yatay boyu kalıp yüksekliğinin yarısından fazla olamaz.
3) Bir metreden az yükseklikteki beton duvar ters kirişler genişliği 0,50 m den az olan portafo ve saçaklar ve açıklığı 1,50 m den az olan kapı pencere lentoları için iskele bedeli verilmez.
4) Betonarme tabliyeler için kalıp iskelesi kurulmuş olacağından bina içerisinde kalan beton ve betonarme perdeler, müstakil kolonlar ve benzeri imalatlar için ayrıca kalıp iskelesi bedeli verilmez.
5) Özel kayar kalıpla yapılacak inşaat veya imalatın kalıp iskelesi için bu fiyat uygulanmaz.
6) İskeleden çıkan malzeme müteahhide aittir.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan Y.21.051/C11 poz nolu
Ön yapımlı bileşenlerden oluşan tam güvenlikli, dış cephe iş iskelesi yapılması. (0,00-51,50 m arası)
2017 yılı poz analizinde 04.291/9 rayici 04.290/4B ile değiştirilmiştir.

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.

Yapıların dış cephelerinde yapılacak imalatlar için sabit olarak kullanılmak üzere, mevzuatına, (iş sağlığı ve güvenliği kanunu, yapı işlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliği, iş ekipmanlarının kullanımında sağlık ve güvenlik şartları yönetmeliği, ahşap ve ön yapımlı çelik ile alüminyum alaşımlı bileşenlerden oluşan dış cephe iskelelerine dair tebliğ vb. tüm mevzuat) malzeme ve tasarım standartlarına, projesine uygun,  ön yapımlı  bileşenlerden oluşan ve yük sınıfı min. 4 olan tam güvenlikli dış cephe iş iskelesinin gerekli güvenlik önlemleri alınarak kurulması  ve sökülmesi, her türlü malzeme ve zayiatı, inşaat yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma işçilik, araç ve gereç giderleri, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m2 fiyatı:
ÖLÇÜ:
İskelenin yapıldığı yüzeyin, üst kotu yükseklik, tabandaki  uzunluğu ise genişlik olarak alınır ve genişlik ile yüksekliğin çarpımı sonucu iş iskelesi alanı olarak hesaplanır. 
NOT:
1) Bir mahali çevreleyen alandaki tavanda iş iskelesini gerektirecek bir imalat yapılması söz konusu ise; tavan için iskele bedeli verilir ayrıca, duvarlar için iş iskelesi bedeli verilmez.
2) Bir mahalde kurulan iş iskelesi, o mahalde yapılacak olan ve iş iskelesi kurulmasını gerektiren tüm imalatların yapımı için kurulduğu kabul edilir ve bu mahal için iskele bedeli bir kere verilir.
3) Bu poz 3,00 metreden yüksek duvar inşaatı ile bu nitelikteki münferit inşaatlara uygulanır.
4) Yüksekliği 3,00 metre ve 3,00 metreden aşağı olan inşaatlara iş iskelesi bedeli verilmez.
5)Gerekli durumlarda file, branda vb. ile güvenlik tedbirleri alınır. Ayrıca bedel ödenmez. 
6)İskelenin standartlarına, mevzuatına ve projesine uygun olarak yapıldığı hususu, yapı denetim görevlisi ve yüklenici ile birlikte tutanağa bağlanacak ve bu tutanak idarenin onayına sunulacaktır. Ayrıca, iskele genel ve detay durumunu gösterecek şekilde CD ye aktarılacak ve bu CD tutanak ekine konulacaktır. Bu tutanak ve CD'nin ödeme evraklarına eklenmesi gerekmekte olup bu hususlar yerine getirilmeden iskele bedeli ödenmez.
7)İskeleden çıkan malzeme müteahhide aittir.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Birim Fiyat Kitabında bulunan Y.21.051/C13 poz nolu
Ön yapımlı bileşenlerden oluşan tam güvenlikli, tavanlar için iş iskelesi yapılması. (0,00-21,50 m arası)
2017 yılı poz analizinde 04.291/9 rayici 04.290/4B ile değiştirilmiştir.

isimli birim fiyatın metrajının hesaplanmasında aşağıdaki adımlar izlenir.

Yapıların tavanlarında yapılacak imalatlar için sabit olarak kullanılmak üzere, mevzuatına, (iş sağlığı ve güvenliği kanunu, yapı işlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliği, iş ekipmanlarının kullanımında sağlık ve güvenlik şartları yönetmeliği, ahşap ve ön yapımlı çelik ile alüminyum alaşımlı bileşenlerden oluşan dış cephe iskelelerine dair tebliğ vb. tüm mevzuat) malzeme ve tasarım standartlarına, projesine uygun, ön yapımlı bileşenlerden oluşan ve yük sınıfı min. 4 olan tam güvenlikli tavanlar için iş iskelesinin gerekli güvenlik önlemleri alınarak kurulması ve sökülmesi, her türlü malzeme ve zayiatı, inşaat yerindeki yükleme, yatay ve düşey taşıma, boşaltma işçilik, araç ve gereç giderleri, müteahhit genel giderleri ve kârı dâhil, 1 m3 fiyatı:

ÖLÇÜ: İskelenin oturduğu yüzey ile tavan arasındaki yüksekliğin 1,50 m noksanı, iskele yüksekliği olarak kabul edilir ve bulunan bu yükseklik ile iskelenin oturduğu yüzey alanının çarpımı iş iskelesi hacmi olarak hesaplanır.

NOT:1) Bir mahali çevreleyen alandaki tavanda iş iskelesini gerektirecek bir imalat yapılması söz konusu ise; tavan için iskele bedeli verilir ayrıca, duvarlar için iş iskelesi bedeli verilmez.
2) Bir mahalde kurulan iş iskelesi, o mahalde yapılacak olan ve iş iskelesi kurulmasını gerektiren tüm imalatların yapımı için kurulduğu kabul edilir ve bu mahal için iskele bedeli bir kere verilir.
3) Bu poz 3,00 metreden yüksekteki tavan inşaatı ile, bu nitelikteki münferit inşaatlara uygulanır.
4) Yüksekliği 3,00 metre ve 3,00 metreden aşağı olan inşaatlara iş iskelesi bedeli verilmez.
5)Gerekli durumlarda file, branda vb. ile güvenlik tedbirleri alınır. Ayrıca bedel ödenmez.
6)İskelenin standartlarına, mevzuatına ve projesine uygun olarak yapıldığı hususu, yapı denetim görevlisi ve yüklenici ile birlikte tutanağa bağlanacak ve bu tutanak idarenin onayına sunulacaktır. Ayrıca, iskele genel ve detay durumunu gösterecek şekilde CD ye aktarılacak ve bu CD tutanak ekine konulacaktır. Bu tutanak ve CD'nin ödeme evraklarına eklenmesi gerekmekte olup bu hususlar yerine getirilmeden iskele bedeli ödenmez.

KARAYOLLARI TANIMLARI