13 Ekim 2017 Cuma

Ø600,Ø400 CLASS K9 Düktil Font BORU İLE ASKIDA; ÇELİK KONSTÜRÜKSİYON İLE BORUNUN İZOLASYONU YAPILARAK MEVCUT KÖPRÜYE ASILARAK GEÇİŞ YAPILMASI.


Ø600,Ø400 CLASS K9 Düktil Font BORU İLE ASKIDA; ÇELİK KONSTÜRÜKSİYON İLE  BORUNUN İZOLASYONU YAPILARAK MEVCUT KÖPRÜYE ASILARAK GEÇİŞ YAPILMASI.

Projesine göre Köprü geçişi yapımı için ilgili şartnamelere ve standartlara uygun gerektiği takdirde İSO 9000 belgeli olarak lüzumlu her türlü inşaat malzemesinin, her türlü profil demirinin, araç, gereç, alet, edevat, makine, ekipman, boru (Çelik boru ve HDPE) ve donanımının, her türlü izolasyon malzemesinin ve diğer her türlü malzemenin temin edilmesi veya satın alınması, temin edildiği veya satın alındığı yerden işyerine kadar taşınması ve bu taşımaya ait yükleme ve boşaltma giderleri,
            Projesine göre boru hattı güzergahının belirlenmesi, aplikasyonunun ve gidiş-dönüş nivelmanının yapılması, farklılık olması halinde şematik profilinin yeniden hazırlanarak idareye tasdik ettirilmesi, projesinde gösterilen çapta ve ebatlarda çelik borunun, ve HDPE boruların ve her türlü profilin ve kaynak makinesinin iş mahalline getirilmesi, çelik boru başlarının kaynakla birleştirilmesi, düktil boru başlarının bağlanması ,her çeşit profil demirinin, sac levhaların, çalışma ortamı için gereken iskele ve/veya vinç sisteminin teşkil edilmesi, projesine göre köprü korkuluğunun olduğu köprülerde korkuluğa ve köprü döşeme betonuna kaynakla veya vidalarla monte edilmesi,
            Projesinde belirtilen K9 DÜKTİL  boruların boru başlarının conta ile bağlanması , İçmesuyu borularının cam yünü ve kanaviçe ile izolasyonunu yapılması,ve 1mm galvaniz saçla izolasyon dışına kılıf yapılarak,ekli projesine göre hazırlanan çelik konstürüksiyon üzerinden mevcut köprüye asılarak geçiş yapılması.
            Her çeşit demir işlerinin yapılması,konstrüksiyonların hazırlanarak mevcut köprüye projesindeki gibi sehpaların monte edilmesi , Profil demirinin, diğer demir aksamın iki kat sülyen ve iki kat yağlı boya ile boyanması,
            İşin yapımı ile ilgili tatbikat ve tadilat projelerinin ve idarenin isteyebileceği her çeşit detay çizimlerinin hazırlanarak idarenin öngördüğü sayılarda çoğaltılması, imalat tamamlandıktan sonra dolgusunun yapılması,
İnşaat sırasında zarar gören üçüncü şahısların maddi ve manevi zararlarının karşılanması ve zarar gören tesislerin onarılması ve tamir edilmesi için her türlü malzeme (boru dahil) ve zayiatı, her türlü işçilik, alet edevat, makine, araç, gereç ve diğer her türlü malzemenin temin edildiği ocak veya yerden taşınması, bu taşıma ile ilgili yükleme ve boşaltma, iş başında her türlü yatay ve düşey taşıma, yükleme ve boşaltma, her türlü deney ve laboratuar, (imalata ait test ve laboratuar masrafları) amortisman, sigorta, faiz, bakım ve onarım giderleri ile yüklenici karı ve genel giderleri dahil projesine göre inşaatı tamamlanmış 50 cm.de bir çelik konstrüksiyondan sehpa hazırlanarak  bunun mevcut köprüye monte edilmesi ,sehpalar üzerinden Q110 hdpe  nd16 borunun üzerinden geçirilmesi ve HDPE boru üzerine izolsayonun yapılarak  1 mm  galvaniz sacla kaplanması için gerek her türlü malzeme ,alet edavat, yatay düşey taşımalar ve bilimum bütün giderler dahil olmak üzere 1 metre fiyatıdır.
            ÖLÇÜ:İdarece uygun görülen projesine göre inşaatı tamamlanmış köprü geçişindeki “projesinde belirtilen cins borunun” metre tul cinsinden miktarıdır.

            BİRİM FİYATI: Projesindeki çapa uygun olarak 1 m. Class K9 Düktilborunun  muhafazalı ve izolasyonlu  olarak mevcut  köprüye  geçişi fiyatı (TL./m.)

NOT:1)İdare, her türlü malzemenin ve imalatın TSE, İSO ve Teknik Şartnamesine uygunluğunu belirlemek için her türlü deney ve laboratuar araştırmasını bütün giderleri yükleniciye ait olmak üzere yaptırabilir.

2) Proje dışında  aynı çapta bütün  köprü geçişinin yapılması halinde, bu birim fiyat uygulanacaktır.

 3) Birim fiyatta yer almadığı veya başka gerekçe ileri sürülerek yeni birim fiyat yapılması veya birim fiyat değişikliği talebinde bulunulamaz.

4) Boru ve donanım miktarlarında proje esas olup birim fiyatta yer almadığı ileri sürülerek projedeki miktarlardan farklı uygulama yapılamaz.

5) İşin yapımına ait imalat , boru ve donanımı , özel parça ve her türlü profil demiri , sac levha miktarlarında farklı uygulama yapılamaz
6) Bu birim fiyat kapsamında tarifinde belirtilmiş olsun veya olmasın, kısmen, eksik veya hatalı olarak belirtilmiş veya açık bir şekilde tarif edilmemiş, sadece ima edilmiş olsa dahi tüm işlerin projesine göre tamamlanması için gerekli işlemler, imalat ve inşaat işlerinin dahil olduğu kabul edilecektir. Bu durumda hiçbir fiyat değişikliği ve hak talebinde bulunulmayacaktır.
7) Bu birim fiyata çelik boru bedeli, şebeke boru bedeli (PE) ,her türlü özel parça ve her türlü kazı ve dolgu bedelleri dahildir.
8)İşin yapımında kullanılacak her türlü malzeme( kum çakıl, kırmataş, Su tutucu bant, vs.) boru, boru parçaları, yangın musluğu, vanalar ve armatürler iş mahalline getirilmeden önce 3 Adet üretici ve/veya satıcı firmaya ilişkin İSO ile kullanılacak malzemelerin TSE belgeleri ve verilebileceklerin örnek numuneleri yüklenici firma tarafından temin edilerek idareye ibraz edilecektir. İbraz edilen belgelerin veya malzemenin seçimi idarece yapılacaktır. İdare bu 3 firmaya ilişkin malzemeleri kabul etmez ise bu malzemelerin dışında malzeme isteyebilir. İdarece uygunluğu ve onayına müteakip üretici firma tarafından imalatına başlanacaktır. İdarenin kabul etmediği hiçbir malzeme iş mahalline getirilmeyecektir. İdarece kabul edilen malzemeler, Yüklenici firmanın malzeme üretiminin tamamlandığını ve malzeme kabulünün yapılmasını idareye yazılı olarak bildirmesi üzerine söz konusu malzemelerin, boruların, yangın musluklarının, vanaların ve armatürlerin idarece fabrikada gerekli test ve muayenesi yapılarak malzeme kabulünün yapılmasından ve iş yerine sevki için izin verilmesinden sonra imalatta kullanılacaktır.
9) Tasdikli projesinde belirtilen şekilde, proje ve şartnamelere uygun olarak imalatı yapılacaktır.
10)Uygulamanın yapılacağı bölgesel toprak yapısı korozyon riski taşıyor ise; düktil ve eklerinin uygulanmasında standart kaplamanın yanı sıra, boru hattı polietilen kaplama içerisine alınacaktır. (TS-EN 545 belirtilen usul ve esaslara uygun olarak) (Toprak direnç ölçümleri idarenin uygun göreceği yerlerde bölgesel olarak Yüklenici firma tarafından yapılacak olup, yükleniciye ölçümler için herhangi bir bedel ödenmeyecektir.)


25 Temmuz 2013 Perşembe

Koruge Borularda Manşonlu Birleşimler

HDPE esaslı koruge boruların çeşitli birleştirme yöntemleri bulunmaktadır. Özellikle kanalizasyon inşaatlarında kullanılan koruge borularda Ø150, Ø200, Ø300, Ø400 gibi çaplarda manşonlu birleşimler yapılmaktadır. Boru uçlarına monte edilen contalar ile birlikte manşonla bağlanan  koruge borular gerekli sızdırmazlıklarını tamamlamaktadır. Fakat Ø500, Ø600, Ø800, Ø1000 gibi daha büyük çaplı borularda manşon ve beraberinde elektrofüzyon kaynağı yapmak gerekecektir. Elektrofüzyon kaynağı ve manşonlu birleşimi yapılan koruge borular, hattaki muayene bacasına; prefabrik muayene bacasının beton dökümü sırasında giriş ve çıkşlarına monte edilen manşonlu giriş ve çıkışlara bağlanır. Bu sayede boru baca giriş ve çıkış yerlerinden de sızdırma engellenmiş olacaktır. Aşağıdaki fotoğraf koruge borunun hat dışında muayene bacalarına bağlanmış şekilde verilen tecrübesidir. Fotoğrafta görülen baca taban elemanları ve üzerlerindeki konik elemanın haricinde gövde bilezikleri monte edilerek bu test yapılır. baca elemanlarının montajı esnasında eğer entegre contalı değilse çok dşkkatli şekilde contalar konmalı aksi takdirde baca elemanları arasından su kaçıraktır. Baca elemanları entegre contalı ise elle veya havalı komprasör ile conta üzerindeki kırıntılar iyice temizlenmelidir.

POLİETİLEN BORULAR İÇİN HİDROSTATİK TESTLER

POLİETİLEN BORULARIN HİDROSTATİK TESTLERİ

Basınçlı veya basınçsız her türlü borularda yapılabilen hidrostatik testler sıvı ile yapılan  basınç ve sızdırmazlık testlerini ifade eder. Hidrostatik testlerden başka test düzeneğindeki kör tıpada bulunan sibop vasıtasıyla hava sıkıştırarak borularda basınç testi yapılabilir.

Polietilen ve HDPE (High density poly ethilen) borularda basınçlı su verilerek basınç testi yapılabilir. hidrostatik testlerde basınçlı testlerin esaslarını polietilen boruların çapı ve yoğunluğu; yani özellikleri belirler. Örneğin boru PE10 ise 10 bar - 10 atü  basınç dayanımana göre tasarlanmış demektir. Bu borunun hidrostatik testi 10 bar basınç altında yapılabilir. veya PE16 özelliğindeki boruların 16 bar basınca maruz bırakılarak testleri yapılabilir. borulara yapılacak olan basınç testlerinin prosedürleri üretici firmalardan temin edilerek vakit ve basınç değerleri açısından verilen bu prosedürler esas alınmalı.Bu hususta üretici firmanın belirlediği prosedür veya yapım metodlarında yer alan test prosedürleri talimatlarına uymak çok önemlidir çünkü basınç altında bekletilen borularda manometrede gözlenen basınç düşüşleri farklı ve yanlış değerlendirmelere yol açabilir. Ayrıyeten test sırasında kalibrasyonlu manometrelerin kullanılması çok önemlidir. Manometrenin yanlış ölçümünden ve basınç düşüşlerinin yanlış değerlendirilmesi sonucunda kabul edilmeyen ve kontrol tarafından tekrarlanması istenilen hidrostatik testin sizi zaman ve işgücü açısından mağdur edeceğini unutmayınız.

Bir diğer tür olarak sızdırmazlık testleri, boruların birleştirme noktalarından suyu sızdırmadıklarını tespit amacıyla yapılmaktadır. Bu testler basınçlı veya basınçsız yapılabilirken test düzenekleri, işgücü ve zaman açısından basınç testlerine nazaran daha basit testlerdir. sızdırmazlık testi yapılacak polietilen boruların kuru havalarda, borunun  alt kısımları kum çuvalları veya kütüklerle desteklenenmek suretiyle birleştirme noktaları zeminle temas etmeyecek halde havada tutularak yapılabilir. düzenekte bulunan kör kapaklarda bulunan vanalardan su doldurulduktan sonra belli bir süre beklenerek; birleşim noktalarına elle ve gözle yapılan gözlemlerden sonra test tamamlanır.

Dijital ortamda bu konuda araştırma yapacak arkadaşlar, yabancı kaynaklardan 'hydrostatic test for PE pipes' , 'method statement for hydrostatic testing, gibi başlıklarda aramalarını yapabilir, hangi tip boru üzerinde test yapılacaksa o şekilde konu başlıklarını çoğaltabilirler.


1200mm çaplı HDPE boruda test kapağı - kör flanş


Prosedürde belirtilen kör kapaktaki vana yardımıyla basınç düşürme işlemi


Testten başarı ile geçen, kaynaklı birleşimi (butt fusion bonding-pipe welding) ve flanşlı(flange bolt tightening) birleşim noktalarına sahip 1200mm çaplı HDPE boru


Hidrostatik basınç test düzeneğinde kullanılan kalibrasyonlu manometre

10 Temmuz 2013 Çarşamba

HDPE ve Polietilen Boru Alın Kaynaklı Birleşimleri

Polietilen (PE) ve yüksek yoğunluklu poli etilen (HDPE) boruların birleştirilmesinde en yaygın kullanılan kaynak yöntemidir. Alın kaynak makineleri vasıtasıyla birleştirilecek 2 boru traşlanır, ütülenir, basınç altında tutulur ve soğutulur. 800mm den yüksek çaplı borular için kullanılacak alın kaynağı makinelerde çalaska sistemi vardır, makinenin parçalarından traş makinesi ve ütü makinesi, kelepçeler bu çalaska sayesinde işleme girer, ayrıca bu büyük çaplı polietilen boruların makineye çıkarılması vinç yardımıyla yapılmak zorunda olacaktır. borunun çapına bağlı olarak alın kaynağı sırasında ütüleme, basınçta bekletme ve kelepçeler sıkılıyken soğutma süreleri değişmektedir. Boru çapı büyüdükçe süre doğru orantılı olarak artar. Örneğin 1200mm çaplı HDPE borularda 13m uzunlukta 2 boy borunun vinç yardımıyla kaynak makinesine çıkarılması, traşlanması, ısıtılması, kaynatılması, soğutulması ve kaynak makinesinden indirilmesi 3 saati bulabilir. Bu sürelerin ve basınç değerlerinin gösterildiği tablolar ve ilgili prosedürler proje/teknik şartnamede yok ise üretici firmadan temin edilebilir. kaynak sonrası borunun sızdırmazlığı ve basınç dayanımı ile ilgili testler yapılmalıdır. numune oluşturmak için bir borunun kaynak bölgesinden kesilen parça üzerinde labaratuar ortamında çekme testleri yapılabilir. Ayrıca şantiye ortamında kör flanjlar kullanılarak basınç ve sızdırmazlık deneyleri yapılmalıdır.
Boru hattı projesinde belli kısımlarda flanjlı birleşimler yoksa ve boru montajı alın kaynağı ile yekpare bir bütünlük oluşturuyorsa basınç ve sızdırmazlık testleri boru hattının tamamlanmasından sonra işletme testi olarak hattın bütünü için yapılabilir. Fakat planlamadaki veya projede gösterilen belli kısımlarda flanjlı birleşimler varsa kaynatılan spool (bütün), boru hattına montaja girmeden önce dışarıda kör flanj kullanılarak hidrostatik testten geçirilmelidir.
HDPE veya PE boruların, basınçlı hatlarda kullanıldığı için sızdırma veya deforme olma gibi durumları kabul edilemez, bu sebeple kesinlikle hidrostatik testten geçirilmelidir. boru üzerinde yaralar varsa bir kumpas aletiyle derinlik ölçümü yapılıp bu yaranın kabule mümkün olup olmadığı belirtilmelidir. Genellikle kabul edilebilir ölçüler boru et kalınlığının yüzde 10 un altındaki değerlerdir. Yani eğer 59mm et kalınlığı olan bir polietilen boruda kabul edilebilir yara derinliği 5,9mm dir gibi. İzin verilen hata paylarının üzerindeki yaralanmalarda borunun yaralı bölgesi tüm kesit boyunca işaretlernip kesilmeli, yeniden kaynak işlemine geçirilmelidir.
2 boy 1200mm çaplı HDPE borunun alın kaynağı (Butt fusion bonding)

traşlamadan sonra yapılan kontrol

boru üzerindeki yaranın derinliğinin tespiti

hidrostatik test sırasında üzerinde basınçölçer bulunan kör tıpa (kör kapak veya kör flanj) bulunan 90 mm çaplı HDPE boru

Testten geçen, batırma bloklarının bağlanmasını bekleyen HDPE borular, bu borular boru hattında flanjlı birleşimle birleştirilecek
hydro testten geçen dirsekli HDPE boru

2 Temmuz 2013 Salı

HDPE ve Polietilen Boru Elektrofüzyon Kaynağı

Yüksek yoğunluklu polietilen (High density polyethilen pipes) boruların birleştirmesinde çeşitli yöntemler vardır. Küçük çaplı polietilen borularda yaygın olarak kullanılan yöntemlerden bir tanesi elektro füzyon alın kaynağıdır. Bu yöntem esnasında birleştirmede kullanılan manşon üzerindeki ısıtma rezistanslarına bağlanan akım ile kaynatma yapılmaktadır. kullanılan borunun çapı, et kalınlığı ve density(yoğunluk) derecesine göre ısıtma, ütü ve soğutma süreleri değişmektedir. Bu sürelerin ve basınçların belirlendiği, üretici firmalardan temin edilebilecek prosedürlerde belirtilen süre ve basınç değerleri birleştirme esnasında esas alınmalıdır. Ayrıca elekrofüzyon birleştirmesi öncesinde birleştirilen bölgenin alkol ile temizliği ve düzgün traşlanması son derece önemlidir. birleştirme ve cooling işlemi bitirildikten sonra borunun hidrostatik basınç testi yapılarak kaynak bölgesinin dayanım ve sızdırmazlığı kontrol edilmelidir. Elektrofüzyon alın kaynağı koruge boruların birleştirmesinde de yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. koruge borularda özellikle 500mm çaptan büyük borularda kullanılmaktadır. Daha küçük çaplarda ise genellikle manşonlu birleştirmeler sızdırmazlık açısından yeterli olmaktadır.

Aşağıdaki videoda elektrofüzyonlu birleşim çok açık şekilde gösterilmiştir.

11 Eylül 2012 Salı

154 kV TRAFO MERKEZİ ŞANTİYESİNDE İNŞAAT İŞ KALEMLERİ





Bir 154 kV trafo merkezi inşaatındaki inşaat iş kalemleri şu şekildedir:
1)      Trafo sahası tesviyesinin yapılması  (kazı)
2)      Trafo sahalarında dolgu yapılacak sahaların tuvenan veya stabilize cinsindeki dolgu madde

leri ile saha tesviyesinin yapılması (dolgu)
3)      İstimlak sınırı ve şalt sahası etrafında çelik çelik jiletli tel çekilmesi (imalat ve montaj bedeli)
4)      İstimlak sınırı etrafındaki duvar üzeri kutu profil direk ve panel çit imalatı ve dikilmesi (imalat ve montaj bedeli)
5)      Şalt sahası etrafında zemine kutu profil direk ve panel çit imalatı ve dikilmesi (imalat ve montaj bedeli)
6)      154 kV 3 raylı trafo temeli yapılması
7)      154 kV ray yolu yapılması
8)      154 kV trafo indirme platformu yapılması
9)      154 kV trafo temellerine çıkış için rampa yapılması
10)   154 kv trafolar için yağ çukuru yapılması
11)   154 kv trafolar için yangın duvarı yapılması
12)   154 kV ayırıcı, akım trafosu, gerilim trafosu, parafudr, hat tıkacı ve mesnet izolatörü temellerinin yapılması
13)   154 kV kesici mesnet temellerinin yapılması
14)   Çelik konstrüksiyon pilon temellerinin yapılması
15)   Şalt sahası içi ve giriş beton yollarının yapılması
16)   Topraklama kanallarının kazılması
17)   K4 tipi şalt sahası kablo kanallarının yapılması
18)    K5 tipi şalt sahası kablo kanallarının yapılması
19)   K6 tipi şalt sahası kablo kanallarının yapılması
20)   K7 tipi şalt sahası kablo kanallarının yapılması
21)   K8 tipi şalt sahası kablo kanallarının yapılması
22)   Orta gerilim kablo galerilerinin yapılması
23)   ¾ mm kalınlığında galvanizli baklavalı sac ile L40*40*4 mm köşebent destekli kablo kanal kapaklarının imalatı ve yerine konulması
24)   Sabit servis kapısı dahil trafo giriş kapısı imalatı ve yerine monte edilmesi
25)   Sabit servis kapısı dahil umumi giriş kapısı imalatı ve yerine monte edilmesi (1+7  m’ lik panel çitli, raylı ve butonla açılabilir şekilde motorlu)
26)   5 m’ lik sabit servis kapısı imalatı ve yerine monte edilmesi
27)   B tipi güvenlik binası yapılması
28)   Metal clad ve kumanda binası yapılması
29)   Sızdırmaz fosseptik yapılması (güvenlik binası için)
30)   Sızdırmaz fosseptik yapılması (kumanda binası için)
31)   Fosseptikler arası veya bina ile fosseptikler arası pis su bağlantı hattının yapılması veya kanalizasyon şebekesine bağlanması
32)   Trafo temeli ve yağ çukuru arası yağ tahliyesi için bağlantı hattının yapılması (200 lük çelik boru, 200 lük koruge boru ve yangın sifonu dahil)
33)   İhata, kademe ve çevre istinat duvarlarının yapılması
34)   Drenaj sistemi yapılması
35)   V / trapez tipi açık kanal yapılması
36)   Betonarme menfez yapılması
37)   Açık hava şalt sahalarına kireç, naylon ve 15 cm kalınlığında mıcır serilmesi
38)   Nötr direnç temeli yapılması
39)   Çelik konstrüksiyon  imalatı (şalt sahası çelik konstrüksiyon işleri, metal clad galeri katındaki kablo rafları, tavaları, kablo kanallarındaki topraklama için boyuna konulacak L profiller)
40)   Çelik konstrüksiyon  montajı
41)   Derin su kuyusu açılması
42)   10 tonluk hidroforlu su deposu yapılması ve binalarla elektrik ve sıhhi bağlantıları ve hidrofor muhafazası.
43)   Ağaç dikilmesi

154 kV TRAFO MERKEZİ İNŞAATINDA KULLANILACAK PROJELER



154 kV trafo merkezi inşaatında kullanılacak Plan, pafta ve Projeler:

1)      Genel konum planı
2)      Karelajlı genel konum planı
3)      154 kV kesici temeli imalat resmi
4)      İhata duvarı ve istinat duvarı üzeri panel çit detayı
5)      6*9m tipik yangın duvarı kalıp planı
6)      35 m3 yağ çukuru kalıp planı
7)      Şalt sahası panel çit detayı
8)      10 tonluk su deposu detayları
9)      Fosseptik çukuru detayları
10)   Trafo ve şalt sahası giriş kapıları ve detayları
11)   Bayrak direği ve detayları
12)   Kablo kanalları ve detayları (sac kapaklı)
13)   150 tonluk 100 mva 154 kV trafo temeli detayları ve kalıp projesi
14)   Çelik konstrüksiyon kesitleri
15)   Çelik konstrüksiyon vaziyet planı
16)   B tipi güvenlik binası elektrik ve sıhhi tesisat projesi
17)   B tipi güvenlik binası mimari projesi
18)   B tipi güvenlik binası betonarme projesi
19)   K18 & K19 kirişleri imalat ve montaj resmi
20)   K15 kirişi imalat resmi
21)   K16 kirişi imalat ve montaj resmi
22)   K17 kirişi imalat resmi
23)   K10 kirişi imalat resmi
24)   K10A kirişi imalat resmi
25)   K12 kirişi imalat resmi
26)   K14 kirişi imalat resmi
27)   K15A  kirişi imalat resmi
28)   K2 kirişi imalat resmi
29)   P1 pilonu imalat resmi
30)   P5 pilonu imalat resmi
31)   P6 pilonu imalat resmi
32)   P7 pilonu imalat resmi
33)   P8 pilonu imalat resmi
34)   P10 pilonu imalat ve montaj resmi
35)   Parafudr  mesnedi imalat ve montaj resmi
36)   Akım trafosu mesnedi imalat ve montaj resmi
37)   Gerilim trafosu mesnedi imalat resmi
38)   Mesnet izolatörü mesnedi imalat resmi
39)   Normal ayırıcı mesnedi imalat resmi
40)   Dalga tıkacı mesnedi
41)   Metal clad ve kumanda binası sıhhi tesisat projesi
42)   Metal clad ve kumanda binası elektrik tesisat projesi
43)   Metal clad ve kumanda binası mimari projesi
44)   Metal clad ve kumanda binası betonarme/statik projesi
45)   Metal clad ve kumanda binası MC hücre yerleşim projesi
46)   İçme suyu temini projesi
47)   Orta gerilim (OG) kablo galerisi detayları
48)   Beton yol plan ve kesit detayları
49)   Şalt sahası drenaj planı
50)   Şalt sahası aydınlatma resmi
51)   Çevre aydınlatma ve aydınlatma topraklama resmi
52)   Metal clad + kumanda binası Faraday kafesi planı
53)   Genel yerleştirme resmi
54)   Temel kanal projesi
55)   Şalt sahası topraklama projesi

3 Eylül 2012 Pazartesi

MERDİVENLER

MERDİVENLER

MERDİVEN ÇEŞİTLERİ
Merdivenler, yapılarda katlar arasında iniş-çıkışı sağlayan yapı elemanlarından birisidir. Yapıldıkları yere göre, yapıldıkları malzemeye göre ve eğimlerine göre gruplandırılırlar.

Yapıldıkları Yere Göre
• Dış-harici merdivenler
• İç-dahili merdivenler

Yapıldıkları Malzemeye Göre
• Ahşap merdivenler
• Kagir merdivenler
• Betonarme merdivenler
• Metal merdivenler

Eğimlerine Göre
• Yatık merdivenler
• Normal merdivenler
• Normalden fazla merdivenler
• Çok eğimli merdivenler
• Dik merdivenler
• Rampa merdivenler

MERDİVENLERİ OLUŞTURAN ELEMANLAR
• Rıhtlar ve basamaklar
• Sahanlık (en fazla 15 çıkışta ve minimum 1 m. Sahanlık yapılır) ,
• Kol genişliği • Kol uzunluğu
• Korkuluk ve küpeşte
• Merdiven yuvası (merdiven kovası)
• Çıkış hattı
• Aydınlık mesafesi

RIHTLAR VE BASAMAKLAR
Merdivende iki basamak arasındaki yüksekliğe rıht yüksekliği denir. Merdiven tasarımından önce rıht yüksekliği belirlenir. Genelde yetişkin insanların kullanacağı bina merdivenlerin rıht yüksekliği 16-17 cm olmalıdır. Değişik yaş gruplarından insanların kullanacağı merdivenlerde rıht yüksekliği 12-15 cm arasında olmalıdır. Kule-minare gibi yapılarda 18-25 cm arasında bir değer alınabilir.

 SAHANLIK
Merdiven kolunda eğimi düzenlemek dinlenmeyi sağlamak amacıyla yapılan düzlüklere sahanlık adı verilir. Her 15 rıhttan sonra bir sahanlık düzenlenmesi uygundur. Sahanlık genişliği adım sayısına göre boyutlandırılmalıdır. Ancak genelde 120 cm olarak alınabilir. Kesişen kollarda ise kol genişliği kadar olabilir.

KOL GENİŞLİĞİ
Tek daireli konut merdivenlerinde 1 m , ortak kullanılan konut merdivenlerinde 1,2 m , diğer yapı tiplerinde 1,5 m olacak şekilde düzenlenebilir.

KOL UZUNLUĞU
Basamak dizisinin oluşturduğu uzunluğa kol uzunluğu denilmektedir.

KORKULUK VE KÜPEŞTE
Merdivende, merdiveni kullananların düşmesini önlemek, tutunmasını sağlamak amacıyla yapılan elemanlardır. Yükseklik 90 cm’ ye kadar alınabilir. Korkuluğun üzerindeki elemana da küpeşte denilir.

MERDİVEN YUVASI (MERDİVEN KOVASI)
Merdiven düzenlenmesi için planda ayrılan alana merdiven yuvası denilmektedir.

ÇIKIŞ HATTI Merdiveni kullananların üzerinde yürüdüğü kabul edilen hatta çıkış hattı denir. Merdivenlerde her zaman çıkış yönü gösterilir. Çıkış hattının küpeşteden 60 cm mesafeden geçtiği kabul edilir.

AYDINLIK MESAFESİ
Merdiven kolları arasındaki mesafedir.

PLANDAKİ ŞEKİLLERİNE GÖRE MERDİVENLERİN ADLANDIRILMASI
• Tek kollu düz merdivenler
• Tek kollu düz sahanlıklı merdivenler
• İki kollu ortadan sahanlıklı merdivenler
• İki kollu köşeden sahanlıklı merdivenler
• İki kollu ortada sahanlıklı merdivenler
• İki kollu çeyrek döner merdivenler
• İki kollu yarım döner merdivenler
• Üç kollu yarım döner merdivenler
• Üç kollu ortada sahanlıklı merdivenler
• Üç kollu boy sahanlıklı merdivenler
• Üç kollu çeyrek döner merdivenler
• Üç kollu çeyrek ters döner merdivenler
• Tam döner merdivenler
• Elips merdivenler
• İki taraftan çıkışlı merdivenler
• Üç taraftan çıkışlı merdivenler

 MERDİVENLERİN DENGELENMESİ
 Döner merdivenlerde çıkış hattı üzerinde basamak genişliklerinin eşit olmasını sağlamak amacıyla yapılan düzenlemeye merdiven dengelemesi denilmektedir. Bu amaçla geliştirilmiş çeşitli yöntemler vardır:
• Açınım Yöntemi
• Yaprak Yöntemi
• Yardımcı Doğru Yöntemi

7 Haziran 2011 Salı

RÖLATİF SIKILIK





Rölatif Sıkılık

Zemini teşkil eden danelerin aralarında az veya çok boşluk bulunduğuna göre sıkılık çok veya az diye ifade edilir. Bir zemin ne kadar sıkı ise o zemin o kadar az sıkışabilir ve az oturur, içsel sürtünme açısı da büyük olur. Kum çakıl gibi ayrı k daneli (kohezyonsuz) zeminlerde zeminin sıkılık durumunu yansıtan rölatif sıkılık;

Dr=(emax-e)/(emax-emin)
bağıntısından hesaplanır.

Burada; eınax (maksimum boşluk oranı) zeminin en gevşek (en çok boşluklu) durumundaki boşluk oranı, emin 8minimum boşluk oranı) zeminin en sıkı (en az boşluklu) durumundaki boşluk oranı, e zeminin rölatif sıkılığının belirlenmek istendiği durumuna ait boşluk oranıdır. Birimsiz olarak gösterilen Dr, ondalık veya yüzdelik bir ifadedir.

DANE BİRİM HACİM AĞIRLIĞI


Dane Birim Hacim Ağırlığı

Dane kısmının (boşluksuz) birim hacim ağırlığı olarak tanımlanır ve ağırlığının tanelerin toplam (boşluksuz) hacmine oranı olarak ifade edilir.

?s= W dane / V tane

Dane birim hacim ağırlığı belirlemede, iri taneli zeminler için yaklaşık 1 litrelik kavanoz biçimli ve ince taneli zeminler için daha küçük hacimli (50-100 cm3), piknometre denilen cam şişeler kullanılır. Deney için hassas teraziler(O,OO 1 gr hassaslıklı ) kullanılır. Kullanılan damıtık su veya karışımın içerisinde hava kalmamasına özen gösterilir. Bunun için vakum, karıştırma ,sallama gibi işlemler uygulanır. Ayrıca suyun birim hacim ağırlığı, sıcaklıkla değiştiğinden; deney sabit sıcaklıklı ortamda yapılır ve suyun birim hacim ağırlığı kullanılan sıcaklığa göre düzeltilir. Piknometre damıtık su ile doldurulup dışı iyice kurulandıktan sonra tartılır (W ı). Kurutulmuş, elle ufalanarak veya sert lastik bir tokmakla bir kap içinde dövülerek tanelenmiş zeminden belli bir miktar alınır (W K). Miktarı belli olan bu zemin, piknometrenin içine kayıp sız olarak aktarılır, Üzerine damıtık su ilave edilerek tartılır(W 2). Aşağıdaki bağıntıdan zeminin tane birim hacim ağırlığı hesaplanır.


WK
?s = WK –(W2-W1)

Dane birim hacim ağırlığı, danelerin meydana geldiği kayaca (minerale) bağlı olarak değişik değerler alır. çoğu zeminler için 2.60-2.80 g/cm3 arasında değere sahiptir.

Gs=(?s/?w)=(?s/?w)

HİDROMETRE YÖNTEMİ


Hidrometre yöntemi

Hidrometre, sıvıların özgül ağırlığını ölçmeye yarayan alete verilen isimdir. Çalışma prensibi Arşimed'in yüzen cisimlerin ağırlığının, kapladıkları hacim kadar sıvının ağırlığına eşit olması ilkesine dayanır

200 nolu elekten geçen zeminden bir miktar alınarak, pipet yöntemindekine benzer olarak, silindirik cam kap içinde 1000 cm3" lük bir süspansiyon hazırlanır. Deney başlangıcından itibaren, belli süreler sonunda, süspansiyonun birim hacim ağırlığı, hidrometre denilen alet yardımıyla ölçülür. Hidrometre şekilde görüleceği üzere, bir gövde ve bir ince uzun boyun kısmından oluşan cam bir alet olup, sıvı veya süspansiyonların birim hacim ağırlığını ölçmede kullanılır.

PİPET YÖNTEMİ


PİPET YÖNTEMİ

Bu yöntemde 200 numaralı elekten geçen bir miktar zemin alınır. Bununla cam bir tüp içine toplam 500cm^3 lük süspansiyon hazırlanır. Süspansiyona tanelerin kümeleşmesini önlemek için dağıtıcı katkı maddesi katılır. Bir karıştırıcıyla iyice karıştırılan süspansiyon cam tüp içine aktarılır. Ve sıcaklığı sabit bir su banyosuna konulur.
Deney başladıktan sonra başlangıçtan itibaren belli süreler sonunda (1,2,4,15,30 dakikada 1,2,4,15,316,24 saat gibi) pipet denilen bir aletle süspansiyon yüzeyinden itibaren 10 cm derinlikten 10 cm ^3 lük süspansiyon örnekleri alınır. Bu örnekler etüve konularak kurutulur.

Wk kuru ağırlıklar hassas terazilerde tartılarak belirlenir.

Başlangıçtan itibaren t1 zaman sonra süspansiyonda yüzden itibaren 10 cm lik derinlikte
Dı=?He/90t / bağıntısıyla hesaplanan Dı çaplı veya daha büyük çaplı dane bulunmaz. Çünkü, Dı çaplı veya daha büyük çaplı taneler, Stokes Yasasına göre, en az i O cm çökmüşlerdir. Bu olaya, zemini Dı çaplı elekten eleme gibi bakılabilir. Dı çaplı geçen yüzde, %P'=Alınan örnekte, 1 cm3 teki zemin miktarı/Başlangıçta, süspansiyonda 1 cm3 teki zemin miktarı.. .

200 No.lu elekten geçen zemine göre tanımlanan %P' nun, mekanik analize tabi tutulan tüm zemine göre,
%P=%P'(200 No.lu elekten gçen zemin miktarı/Elemeye tabi tutulan tüm zemin miktarı).. .(6)
şeklinde ifade edilir.

Islak analiz için kullanılacak zeminin elde edilmesinde; 2 mm lik elek (10 No.lu elrk) ten geçen zeminin; ince tanelerin, kum tanelerine yapışmış olması olasılığına karşı, 200 No.lu ele k üzerinde su ile yıkanması tavsiye edilmektedir. Yıkama suyuna bir miktar dağıtıcı katılır. 200 No.lu elek üzerinde kalan zemin kurutularak, takip eden eleklerde elenir. 200 no altına geçen süspansiyon kurutularak veya kurutulmadan ıslak analiz için kullanılır.

2 Haziran 2011 Perşembe

BETONDA AYRIŞMA - SEGREGASYON




Segregasyon betonun betoniyer / mikser içerisinde yapı elemanına dökümünden önce veya kalıplara dökümünden sonra homojenliğini kaybederek muhteva ettiği suyun bırakmasıdır. Bu durumda iri agrega, su-çimento şerbeti ve kumdan ayrışır. Kalıp söküldüğünde agrega boşlukları gözle görülebilir biçimde beton - demir aderansının azalmasına neden olur. Beton kesitinin küçülmesiyle şeklinin bozulmasına ve aderansın azalmasına sebep olacağından beton mukavemeti hesaplanandan düşük olacaktır.


SEGREGASYON NEDENLERİ
1- Beton ne kadar sulu ise ayrışma o kadar çok olur. Bu nedenle beton ne kadar katıysa o kadar iyidir. Su miktarı arttıkça aynı mukavemeti elde etmek için çimento miktarı da arttırılmalıdır. Agrega içinde iri taneler çoksa karışım suyu miktarı azalır ve aynı mukavemet için daha az çimento gerekir.
2- Betonun haddinden fazla vibratöre mağruz bırakılması da betonun agrega gradasyonunu düşürüp iri ageragaları dibe çöktürerek muhtevasındaki suyu yüzeye çıkarır. bu yüzden betona vibratör uygulanırken sık aralıklarla yavaş daldırma yapılırken hızlı kaldırılır.
3- Kalıba dökülecek betonun tamamlanmadan prizini alması ve beton dökümüne devam edilmesi hem gözle görülür bir katman oluşturacağından hem de önce dökülen betonun prizini almış olduğundan aderansı azaltacaktır.

TOPOĞRAFYA


ders notu niteliğindedir:



TOPOĞRAFYA___arazi parçalarının ve tesislerin ölçülmesi ve bunların bir düzlem
üzerine geçirilmesidir.düzlem üzerine geçirilen şekiller, harita, plan ve kesitlerdir.
yol, kanal, baraj projelerinin yapımında, elektrik etüt işlerinde, orman
işletmeciliğinde, madencilikte, jeolojik ve coğrafik etütlerlerde, şehir ve
kasabaların imar planında, tarımda, kadastro ve turizmde, topoğrafya tekniği
önemli yer alır.


PLAN ve HARİTALARIN SINIFLANDIRILMASI
1)kullanıldığı yere göre:
askeri, coğrafi, orman, maden, jeolojik, topoğrafik kadastro, ulaşım.. gibi
2)ölçeğine göre:
1/50 - 1/500 arası plan
1/500 - 1/20000 arası topoğrafik
1/20000 ölçeğinden daha küçüklere de coğrafik harita denir.


BAŞLICA ÖLÇME BİLGİSİ TERİMLERİ
1)ADA__bütün cepheleri sokak, cadde, meydan, akarsu gibi doğal ve yapay engellerle
çevrili parseller topluluğudur.
2)ÇAP__bir arazi parçasının veya binanın zemin üzerine konumunu, sınırlarını ve boyutlarını
göstermek için mal sahibine verilen belgedir.
3)DURUM PLANI__yapılacak binanın veya yapılar grubunun yapı sahasına nasıl yerleştirileceğini,
bu yapıların birbirleri ile ve yollarla ne şekilde bağlantı yapacağını, yapılardan arta
kalan arsanın ne şekilde kullanılacağını gösteren harita ve planlara denir.
4)GELİŞME ALANI__imar planı sınırları içinde kalan ve imar planı raporunda açıklanan
süre için (10-15 yıl) kentin gelişmesi için ayrılan alanlardır.
5)HARİTA__bir arazi parçasının belirli bir ölçekte küçültülmüş ve özel işaretlerle kağıt
üzerinde gösterilmiş olan şeklidir.
6)HATA__ölçü değerleri ile gerçek değer vaya ortalama değer arasındaki farktır.ölçü hesap ve
çizim işleri sırasında kabul edilebilecek hata miktarına da HATA SINIRI denir.
7)İMAR PLANI__bir şehrin doğal ve sosyal yapısını veri olarak alan bu veriler arasındaki mekan
ilişkilerini ve gelecekteki arazi kullanımına ait esasları gösteren ve belediyelerce
hazırlattırılan haritalar üzerine çizilen belgedir.
8)İMAR SINIRI__bir şehrin gelişme alanını içine alan en az belediye sınırlarına kadar
uzanan sınırlardır.
9)İSKAN SINIRI__imar sınırı içerisinde yapı yapılmasına izin verilen yerleşme bölgelerini
çevreleyen sınırdır.
10)KOT__bir noktanın belirli bir düzlemden olan düşey uzaklığıdır.belirli düzlem harhangi
yatay düzlem ise bu kot; itibaridir.eğer ortalama deniz yüksekliği ise bu kot gerçek kottur.
11)KOT ALANI-KOT SAYISI__kot alanları toplamının parselin tüm alanına oranından elde edilen
sayıdır.(yoğunluk)
12)KROKİ__bir arazi parçasını ve üzerindeki yapıları gösteren, tahmini ölçekli taslaklardır.
13)ÖLÇME__herhangi bir yerin haritasını çıkarmak için yapılan bütün işlemleri kapsayan
bir terimdir.
14)PAFTA__haritanın veya imar planının belirli bir bölümleme düzenine uygun olarak çizilen,
birbirleri ile kenarlaşabilen parçalardan herbirisidir.
15)PARSEL__belirli bir amaçla ayrılmış arazi parçalarının her birine verilen addır.
16)ÖLÇEK__harita ve planda belirtilmiş olan herhangi iki nokta arasındaki uzaklığın bu
noktaların arazi parçaları üzerindeki gerçek uzaklıklarına olan oranına denir.
17)APLİKASYON__harita ve plan üzerinde bulunan ve proje verilerini oluşturan tüm verilerin
arazi üzerine geçirilmesidir.örneğin bir yol güzergahının yere çakılması, bir binanın
köşelerinin işaretlenmesi.


YÜKSEKLİK ÖLÇÜMLERİ---NİVELMAN---
yeryüzü noktalarından geçen yatay düzlemler arasındaki düşey uzaklıkların ölçülmesine
nivelman denir.noktalar arasındaki düşey uzaklık farkına da kot(yükseklik) farkı denir.
büyük bölgelerde yapılan nivelman ölçümlerini aynı birim cinsinden ifade etmek ve
değerlendirmek için ortak bir kıyas yüzeyine ihtiyaç vardır.genellikle bu kıyas yüzeyi
olarak durgun haldeki denizlerin ortalama seviyesi alınmaktadır.bu noktaların bu yüzeyden
olan uzaklığına mutlak yükselti denir.


YÜKSELTİ ÖLÇMELERİNDE KULLANILAN METODLAR
1)GEOMATRİK NİVELMAN : +- 1 mm ile +- 1 cm
2)TRİGONOMETRİK NİVELMAN : +-1 cm ile +- 1 dm
3)BAROMETRİK NİVELMAN : +- 1 m ile +- 2 m arası


RÖPER NOKTASI___daha önceden nivelmanı yapılmış veya memleket nivelmanında yükseltisi belirlenmiş
olan sabit noktalardır.
özel işaretlerle duvara veya zemine tesbit edilirler.
GEOMETRİK NİVELMAN___genel olarak nivo denilen yatay düzlem yapabilen dürbünlü alet kullanılır.
nivelmanda ilk yapılan okumaya geri okuma, aradakine orta okuma, en sondakine de ileri okuma denir.
2 metod vardır:

1)YÜKSEKLİK FARKI METODU
2)GÖZETLEME DÜZLEM KODU METODU

fotoğraf: www.agri.ankara.edu.tr

FORTRAN BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA



fortran, formula transilation kelimelerinin birleştirilip kısaltılmış şeklidir. Bilgisayar dilleri arasında en oturaklılarından biridir. Çok hızlı hesap yapabilen mukemmmel bir programdır. Fortran 2, fortran 4, fortran 66, fortran 77, fortran 90, fortran 95 gibi versiyonları vardır. 1954 yılında John Backus liderliğinde bir grup tarafından tasarlanan, ibm (international business machines) tarafından geliştirilen bir programlama dilidir. Akademi ve mühendislik çevrelerinde halen en sık kullanılan dil olmasının sebebini ararken ilk karşılaşılacak gerekçe, sahip olduğu eşsiz matematik kütüphaneleridir. fortran derleyicileri ve gelişim birimleri çözüm bulan programlar için geliştirildiğinden görsellik arka planda kalmıştır.


genel bilgiler

***program yazımı 7. ila 72. sütun arasında yapılır
***deyim numaraları 1. ila 5. sütun arasında yapılır
***türkçe karekterler kullanılmaz, küçük veya büyük harf yazılması farketmez

DEĞİŞKENLER__
**ilk karekteri harf olmalıdır
**en çok 6 karekter olmalıdır
**özel kaerkter bulundurmamamlıdır
**I, J, K, L, M, N harfleri tamsayı değişkenlerinin ilk harfleridir
**geriye kalan 20 harf reel sayı değişkenidir
**kullanılacak komplex, alfa sayısal ve mantıksal değişkenler önceden tanımlanmak zorundadır

örnek__
SAYI reel
ITAM tamsayı
ISAY tamsayı
N25A tamsayı
K3 tamsayı
A7 reel

DEĞİŞKEN TÜRLERİ__
tamsayı---INTEGER A1,A2
reel sayı---REAL ISIM,NAR
kompleks sayı---COMPLEX A,B,C
mantıksal değişken---LOGİCAL P,R,S
alfa sayısal değişken---CHARACTER

TANIMLANMIŞ FONKSİYONLAR__
karekök içinde X SQRT(X)
mutlak içinde X ABS(X)
sin(x) SIN(X)
cos(x) COS(X)
e üzeri (x) EXP(X)
log10(x) ALOG10(X)
ln(x) ALOG(X)

FORTRAN DİLİNİN KONTROL DEYİMLERİ__
READ
WRITE
PAUSE
STOP
END
GOTO veya GO TO
IF
DO CONTİNUE
DİMENSİON

1)IF/THEN/ENDIF yapısı__

IF mantıksal koşul doğru ise
. IF deyimi ile ENDİF deyimi
. arasındaki işlemleri yapar
. yanlış ise direkt olarak ENDIF
ENDİF tan sonraki satıra gider

2)IF/THEN/ELSE/ENDIF yapısı

IF mantıksal koşul doğru ise THEN deyimi
. ile ELSE deyimi arasındaki işlemleri yapar
. ve sonra ENDIF e gider ve bitirir.yanlış ise
. ELSE deyimi ile ENDİF deyimi arasındaki işlemleri
ELSE yapar ve endıf ile bitirir
.
.
.
ENDIF

IF/THEN/ELSEIF/ENDIF yapısı__

IF (koşul 1)THEN koşul 1 doğru ise yapılır bitirilir
. koşul 1 yanlış ve koşul 2 doğru ise yapılır
. ve sonra bitirilir.koşul 1 ve koşul 2 yanlış
ELSEIF (koşul 2)THEN ise koşul 3 yapılır ve bitirilir
.
.
.
ELSEIF (koşul 3)THEN
.
.
.
ENDIF

hazırlayan: İnş. Müh. Ufuk Alyanak
kaynak: itusozluk.com
makina.omerfarukyilmaz.com
Doç.Dr.Hüseyin Yerli hocamızın ders notları

1 Haziran 2011 Çarşamba

ŞANTİYE KURULUMU VE İŞLETİLMESİ


ŞANTİYE KURULUMU VE İŞLETİLMESİ

Şantiye yapının üretildiği, üretimle ilgili gerekli planlamaların yapıldığı ve uygulandığı sahadır. Şantiyeyi, yapı üreten fabrika olarak tanımlamak da mümkündür. Şantiyenin uygun planlanması ve yönetilmesi çok yönlü yararlar sağlamaktadır.


Şantiye Yerleşim Projesinin Hazırlanması

Şantiyede neyin nereye konulacağı veya yapılacağının gösterildiği projeye şantiye yerleşim projesi denilmektedir. Şantiye projesinin hazırlanması için sırayla aşağıdaki çalışmalar yapılmaktadır.

a) Şantiye kurulacak yer ile ilgili bilgi toplanmalı
• Şantiye kurulacak yerin topoğrafik yapısı incelenmeli, gerekirse bazı haritalardan yararlanılmalıdır
• Şantiyeye ulaşım olanakları araştırılmalıdır.
şantiyede yapılması gerekli yardımcı binalar, niteliği ve sayısı belirlenmelidir. Bu binalar:
--atölyeler
--gereç depoları
--açıkta düzenlenen depo yerleri olabilir.
Bunların sayısı ve niteliği şantiyenin yerleşim yerlerine uzaklığına ve yüklenicinin malzeme temini konusundaki politikalarına bağlıdır.
• Şantiyede kullanılacak iş makineleri dikkate alınarak park yerleri, tamirhane, yedek parça deposu ve şantiye içi servis yolu ihtiyacı belirlenir.
• Şantiyede sürekli kalacak işçi ve teknik eleman sayıları belirlenerek bunların ihtiyacı olacak lojman, yemekhane, soyunma odaları, wc sayıları, banyo yerleri belirlenmelidir.
• Elektrik enerjisinin nereden temin edileceği ve nasıl sağlanacağı kararlaştırılmalıdır.
• Günlük kullanılacak su ihtiyacı belirlenir ve bunun nereden temin edileceği kararlaştırılır.
• Şantiye büyük yerleşim yerlerinden uzaktaysa, şantiyede fırın, kantin ve hamam gibi yapıların yapılması kararlaştırılmalıdır
• Şantiyede ısıtma ve soğutma sistemleri kullanılacaksa bunların türü belirlenmeli, hangi yapılarda yer verileceği kararlaştırılmalıdır.


b) Şantiye projesinin oluşturulması
Toplanan bilgiler ışığında şantiyede neyin nerede kullanılacağı kroki olarak belirlenir. Bu çalışma mutlaka yapılmalıdır. Şantiye projesi hazırlamanın yararlarını 3 başlıkta toplamak mümkündür:
--gereksiz nakliyeleri önler
--malzeme israfını önler
--iş kazası olasılığını azaltır.

Şantiyede İhtiyaç Duyulacak Yardımcı Binalar

• Atölyeler
• Depolar
• İşçi barakaları / lojmanlar
• Yemekhane
• İdari bina
• Araç park yerleri
• Tamirhane
• İbadethaneler
• Kantin
• Fırın
• Sağlık hizmeti veren yerler / revir
• Güvenlik binaları
• Sosyal tesisler
• Sosyal tesisler

Şantiyenin Kurulması

Şantiye durum planı esas alınarak önce şantiye yardımcı binalarının projelendirilmesine geçilir. Ayrıca şantiye şefi ve yardımcısı atanıp ilgili ekipte bir planlama çalışması başlatılır. Bu planlama çalışmasında:
• hangi makine ve malzemenin hangi sırayla şantiyeye sevk edileceği kararlaştırılır.
• Şantiyede yapılacak bina ya da tesislerin öncelik sırası belirlenir.
• Şantiyede ilk kurulma sırasında görev alacak personel belirlenir.

Yukarıdaki plan çerçevesinde kurulma çalışmaları başlatılır.

Şantiye şefi, şantiyesine yakın hastane, karakol, laboratuar gibi kurum ve kuruluşları ziyaret ederek şantiyesinin yeri hakkında bilgi vermeli, iletişim olanaklarını bildirmelidir.
Şantiyede yapılacak önemli işlerden biri de şantiye etrafının çevrilerek güvenliğin sağlanması ve iletişim sisteminin kurulmasıdır.


Şantiye İçi Yolları (Servis Yolları)

Şantiye içerisinde araç trafiğinin temini amacıyla oluşturulan yollara ‘servis yolu’ denilmektedir. Servis yolları belirlenirken:
• Şantiyede kullanılacak araçların tonajları ve fiziki boyutları
• Trafik yoğunluğu
• Yolun kullanılma süresi
• Arazinin topoğrafik durumuna bağlı olarak yatay ve düşey kurblar.

Yollar projelendirilirken yukarıda belirtilen hususlar yanında özellikle depo ve atölye civarlarında gerekli yaklaşım ve manevra mesafelerini de göz önünde bulundurularak uyarı levhaları tespit edilmelidir.


Haberleşme Sistemi

Şantiyede haberleşme sisteminin nasıl olacağı düşünülmeli ve ilk yapılacak işler arasında olmalıdır. Şantiye içinde telli haberleşme öngörülecekse telefon direkleri 40-50 m arayla 7-8 m yüksekliğinde, genelde yollara paralel şekilde yerleştirilmektedir.

kaynak: Prof.Dr.M.Emin Öcal' ın ders notlarından.



11 Ocak 2010 Pazartesi

PROJE İZNİNİN ALINMASI



RUHSAT: İmar durum belgesine göre projelendirilmiş yapının inşaata başlama iznidir. (temel ruhsatı - inşaat ruhsatı)

RUHSAT MAKAMI: Ruhsatın alındığı makamdır. imar planı veya mücavir alanlar için belediyelerden, bunun dışındaki yerler için ise valilikten alınır.

RUHSATIN YASAL DAYANAĞI: ruhsat makamına bir dilekçeyle başvurulur ve bu dilekçede aşağıdaki belgeler bulunmalıdır:
-tapu
-imar çapı
-projeler
-diğer belgeler

TEMEL VİZESİ: İnşaat su basma kotuna geldiği zaman ruhsat makamına bilgi verilir. ilgililer inşaatı kontrole gelirler. inşaat imar çapına ve projelere uygunsa yapının devamına izin verilir. (temel üstü vizesi)

İSKAN İZNİ: inşaat tamamlandıktan sonra ruhsat makamına bilgi verilir. yapı görevliler tarafından incelenir eğer şartlara uygun ise iskan izni verilir. bu aşamadan sonra yapının elektrik, su, kanalizasyon gibi belediye hizmetlerinden yaralanmasına izin verilir.

kaynak: prf. dr. emin öcal ın ders notları

TEKNİK ŞARTNAME

TEKNİK ŞARTNAME

TANIM: Üretilecek bir ürünün fiziksel, mekanik, estetik ve kimyasal niteliklerini tanımlayan dokümanlardıra teknik şartname denir.

ÖNEMİ: inşaat işlerinde yapının nitelikleri çizgisel olarak anlatılamaz. bu nedenle her projenin teknik bir teknik şartname ile desteklenmesi gereklidir.

İÇERİĞİ: teknk şartnamede yapılan tanımlamalar somut olmalı, verilen nitelikler ölçülebilir olmalı ve anlaşılır olmalıdır. yapılan nitelik tanımları uygulanabilir olmalıdır.

HAZIRLANMASI: kullanılacak malzeme ve teknoloji ile ilgili standartlar temin edilmelidir. sonra bu standartlardan bize uygun olanı belirlenmeli ve şartname hükümleri haline getirilmelidir.
piyasa araştırması sonucu elde edilen bilgilerden faydalanılmalı, ürünlerin reklam amaçlı abartılı nitelikleri süzgeçten geçirilmelidir.
kamu kuruluşlarının hazırlamış olduğu teknik şartnamelerden de yararlanılabilir.

kaynak: prof. dr. emin öcal hocamızın ders notları.


Düzenleme:
Teknik şartnameden ziyade ihale dosyalarının içeriğinde çeşitli dokümanlar bulunmaktadır. Bunlar; yapım işleri genel şartnamesi, idari şartname, birim fiyat tarifleri gibi, her kurumun çeşitli isimlerde yayınlayabileceği dokümanlardır. ihale hazırlık sürecinde bu dokümanlar -eğer hazırlanmışsa kesin projelerle, değilse avan projelerle- kullanılarak maliyet analizleri yapılmaktadır. Ayrıca inşaat sürecinde yararlanılması gereken en önemli doküman "sözleşme dosyası" dır. Bu dosya en genel dosya olmakla beraber hakediş ve uygulamanın esaslarını oluşturur.

KARAYOLLARI TANIMLARI