Şömineler
Şömine mekânları
ısıtmak ve bazen yöresel olarak yemek pişirmek vb. amaçlarla içinde ateş
yakılan bir bölmeye sahip olan mimari yapı öğesidir. Yakılan ateşten çıkan
dumanın doğrudan dışarı atılması düz bir baca sisteminin kurulması ile
sağlanır. Modern kültürde şömineler yapıların içlerinde, en çok vakit geçirilen
alanlarda bulunsa da pek çok yerde ev dışında ya da avlularda dekoratif
amaçlarla kullanıldığı görülebilir.
Şöminelerin
insanoğlunun yaşamında ateşin kullanılmaya başladığı çok eski çağlardan bu yana
var olduğu sanılmaktadır. Bu dönemlerde yerlere kazılan çukurlar biçiminde
kullanılan şöminelerde yakılan ateşin dumanları yapının tavanına delikler açmak
suretiyle oluşturulan ilkel bacalardan atılırdı. İki katlı evlerin ilk yapıldığı
dönemlerde bile bu teknolojinin kullanıldığı şömineler aynı dönemde yapıların
dış kesimlerinde yer almaya başladı. 1678 yılında İngiltere Kralı II.
Charles'ın yeğeni Prens Ruppert'ın şöminelerde hava akımı ve bugünkü baca
sistemini geliştirmesi ile şöminenin tarihinde iki büyük devrim gerçeklemiş
oldu.
Şömine Örgü Teknikleri
*Ateşe dayanıklı
şamot harcı taş şömine örülmesinde kullanılabilir. şamot harcının hazırlanması
tuğla ile şömine örme faaliyetinde anlatılmıştı.
*Uygulamaya
başlamadan önce zemin düzgün ve terazisinde olmalıdır. Temizlenip süpürülen zemin
üzerine önceden hazırlanan çimento harcından tesviye tabakası serilir.
*Teraziye alınan
zemin üzerine taşlar, harçla temas edecek yüzeyleri ıslatılarak yerleştirilir.
*İlk sıranın
üstüne gelecek olan kesme taşların bağlantısı şamot harcı ile yapılmalıdır.
*Kullanılan
kesme taşların derz kalınlıkları 1 cm‟yi geçmemelidir.
*Derz
boşluklarının üst üste gelmemesi için kesme taşları farklı boyutlarda
kullanmalıyız.
*Düzgün
yüzeylere sahip bir şömine ve yapımında kullanılacak diğer malzemelerle uyumlu
kesme taşlar olması için kalınlık ve yükseklikleri 10 cm‟den fazla olmamalıdır.
Yapılışı
Şömineye
yapılacak olan kemerin kalıbı, projesindeki şekle uygun olarak kalıp kanatları
ve yükünü taşıyan kalıp iskelesinden meydana gelir.
Kalıp kanatları,
Şömine açıklığı az olduğu için 2–3 cm kalınlığındaki tahtalarla yapılır. Kemer
şekli gerçek büyüklüğünde, düzgün bir yerde, kanat tahtası üzerinde çizilir ve
çizgi üzerinden kesilerek kemer kavisini verecek kanatlar hazırlanır. Kemer
genişliğine göre ön ve arka yüzeyleri
Oluşturmak için
karşı karşıya getirilen kanatların açılmaması için üst ve alttan bağlayıcı
çıtalar çakılır. Kemer genişliği bir tuğla veya daha az ise kanatların açılmaması
için kanatlar üzerine 2x3 cm‟lik çıtalar 1 cm aralıklarla çakılır.
Kemer kalıp
iskelesi, kanatları ve üzerine gelen yükleri taşıyan başlık, dikme, çapraz ve
kamalardan meydana gelir. Kemer yapıldıktan sonra kalıp 3–8 gün arasında
sökülebilir yapılır.
DUVARCI
DR. AHMET GÖKDEMİR
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder