22 Mayıs 2008 Perşembe

Topoğrafya ders konuları

Topoğrafyanın tanımı ve önemi

Plan ve harita sınıflandırılması

Başlıca ölçme bilgisi terimleri

Yükseklik ölçmeleri (nivelman)

Yükseklik ölçmelerinde kullanılan metodlar

geometrik nivelman

yükseklik farkı metodu

yüzey nivelmanı (kazı hacim hesabı)

trigonometrik nivelman

barometrik nivelman

röper noktası

yatay mesafelerin hesaplanması (takimetrik nivelman)

gauss yöntemi ile alan hesabı

cross metodu ile alan hesabı

dik koordinat sistemi ve koordinat hesabı

trigonometrik daire ve trigonometrik fonksiyonlar

temel ödevler

birinci temel ödev

ikinci temel ödev

poligon noktaları ve hesapları

poligon güzergahlarının sınıflandırılması

açık poligon güzergahları

bağlı poligon güzergahları

kapalı poligon güzergahları

ana poligon güzergahları

ara (tali) poligon güzergahları

yardımcı poligon güzergahları

küçük ve yan noktaların koordinat hesabı

işlem doğrusu dışında kalan yan noktaların koordinat hesabı

iki doğrunun kesim noktasının koordinatlarının hesabı

kurb ana noktalarının aplikasyonu

kurb ara noktalarının aplikasyonu

eş yükseklik eğrileri

arazide doğruların belirtilmesi

noktaların arazide işaretlenmesine yarayan araçlar

dik açıların aplikasyonu

çıkılan bir dikin bir binanın arkasına doğru uzatılması

doğruların aplikasyonu

birbirini gören 2 noktayı birleştiren bir doğrunun aplikasyonu

birbirini görmeyen 2 noktayı birleştiren bir doğrunun aplikasyonu

üzerinde bir bina bulunan bir doğrunun aplikasyonu

uzaklıkların ölçülmesi

yatay ölçü metodu

eğik ölçme metodu

eğik ölçülen uzunlukların yükseklik farkına göre düzeltilmesi

doğrudan doğruya ölçülemeyen uzunlukların ölçülmesi

2 Mayıs 2008 Cuma

2008 Yılında İnşaat Sektörü

Rekabete dayalı bir İhale Kanunu'nun firmaların kendilerini geliştirmeleri için büyük önemi var. İnşaat sektörü olarak geride bıraktığımız 2007 yılında büyük beklentiler içinde olmadığımızı sene başında bildirmiştik. Genel seçim ve Cumhurbaşkanlığı seçim sürecinin yaşandığı riskli bir dönemden inşaat sektörünün büyük ölçüde hasarsız çıktığı görüşündeyim. Böyle bir dönemden zarar görmeden geçmek önemli, çünkü bu aynı zamanda yeni döneme hazır ve güçlü girebilme fırsatı yaratmıştır. Zira 2008 yılının hükümetin ilk ve en önemli yılı ve daha da önemlisi programa göre 2008 ve 2009 yıllarının yatırım yılları olacağı düşünülürse inşaat sektörünün ve özellikle taahhüt sektörünün önümüzdeki 23 yılının çok parlak geçeceği kanısındayım. Yani inşaat sektörünü, taahhüt ve özel olmak üzere gruplandırırsak, taahhüt sektörünü çok hızlı bir dönem beklemektedir. Özellikle alt yapı, enerji, ulaşım konularında önemli projelerin hayata geçirileceği görülmektedir. Yalnız yapımcıların ve işleri ihale edecek kurumların İhale Kanunu gibi önemli bir sorunu vardır. İhale Kanunu'nun, projelerin nitelikli, kaliteli ve en önemlisi zamanda tamamlanabilmesi yönüyle yeniden ele alınması ve değerlendirilmesi gerekmektedir. Sağlıklı bir kanun ile ihale edilemeyen projelerden arzu edilen sonuç ve verim alınması beklenmemelidir. İhale Kanunu'nun eksiklikleri ile ilgili tartışmalar, kanun çıktığından beri süregelmektedir. Bu çerçevede ön yeterlilik şartları, uygun ihale bedeli ve enflasyon endeksli fiyat farkı konuları yeniden gözden geçirilmelidir. Firmaların teknik ve ekonomik değerlendirmelerinin objektif yapılabildiği, açık, şeffaf, ön yeterliliğe ve kesinlikle rekabete dayalı bir İhale Kanunu'nun, işlerin sağlıklı, şekilde yapılması, firmaların kendilerini geliştirmeleri ve büyümeleri açısından son derece önemli olduğu görüşündeyim. İnşaat sektörünün diğer ve önemli kolu olan konut sektöründe ise 2007 yılı proje bazında değişkenlik arz etti. Yani bazı projelerde çok iyi satış oranları yakalanırken, bazılarında ise durgunluk yaşandı. 2008 yılının nasıl geçeceği ise yılın ilk üç ayının göstergelerine bağlı gerçekleşecektir. Zira konut satışlarının, enflasyon, kredi faizleri, ülkenin büyüme oranı gibi ekonomik verilerle çok ve doğrudan bağlantısı vardır. Ayrıca dünya çapındaki mortgage sorunlarının varlığı da göz önüne alınırsa, talebin canlanmasını, nisan ve mayıs aylarındaki ekonomik performansa bağlı olarak değerlendirmek gerekecektir. Nisan ve mayısın canlı geçmemesi halinde konut sektöründe 2008 yılını, 2007 yılından pek farklı değerlendirmek mümkün olmayacaktır. Konut sektöründe, yapımcıların en büyük sorunu ise imar planı sorunudur. 1/100.000 veya 1/25.000 ölçekli metropolitan planların bir türlü netleşmemesi, yeterli ölçüde arsa üretilememesine sebep olmaktadır. Büyükşehir ve ilçe belediyeleri ile sivil toplum kuruluşları ve meslek odalarının bu problemleri ortadan kaldırmaya yönelik birlikte çözüm üretmeleri şarttır. İtirazlardan dolayı plansız kalmak yeterli olmasa da bir plana sahip olmaktan çok daha kötüdür. Planların bir merkezden üretilmediği durumlarda ise kişisel beceri ve bunun kurumsal takdiriyle oluşan mevzii imar planları ile karşılaşmaktayız. Bunun meyvesi olarak da 2010 yıllarında şehrin en kritik noktalarında ulaşım ve altyapı sorunu çözülmemiş 60-70 katlı gökdelenler göreceğiz. Oysa bunlar modern ve medeni bir şehircilik anlayışı ile daha makro ölçekte düşünülerek planlanabilir. Sonuç olarak, 2008 yılını konut sektörü ekonomik verilere bağlı olarak hareketli bir yıl olarak geçmesini beklemekte iken, taahhüt sektörü üç yıllık parlak bir döneme hazır durumdadır. İnşaat sektörü yıllık yüzde 15-20 oranında büyümelerle ülkenin ve ekonominin lokomotifi olmaya, ülkenin en büyük sorunlarından biri olan işsizliğin çözümüne önemli katkılar sağlamaya devam edecektir.

* Emay İnşaat Yönetim Kurulu Üyesi

HAZIR BETON SEKTÖRÜ

THBB: Hazır Beton Üretimi 2007 Yılında Yüzde 5.13 Arttı

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) hazır beton sektörüne yönelik araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Hazır beton üretimi 2007 yılında yüzde 5,13 artış gösterdi. Düzenlenen basın toplantısına Türkiye Hazır Beton Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Paksoy ve Türkiye Hazır Beton Birliği Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet Ali Onur da katıldı. Toplantıda konuşan THBB Başkanı Ayhan Paksoy, şu bilgileri verdi: ''2006'da 70 milyon metreküp olan hazır beton üretimi 2007'de 74 milyon metreküpe ulaşarak yüzde 5,13 artış göstermiş. Bölgelere göre ise hazır beton tesislerinin çoğalması nedeniyle en çok hazır beton kullanımının arttığı bölge Güney Doğu Anadolu Bölgesi. Hazır beton firma sayısı 2005'te 277, 2006'da 409, 2007'de 477 olarak gerçekleşmiş; tesis sayısı 2005'te 568, 2006'da 718, 2007'de 845. 2005'ten 2007'ye kadar büyük artış görüyoruz. Ama bu artış maalesef THBB üyeleri tarafından gerçekleştirilmemiş. Bu, standartlara uygun üretim yapıp yapmadığı belli olmayan firmalar tarafından gerçekleştirilen piyasadaki çoğalmayı ifade ediyor. Türkiye genelinde 845 tesis varken bunların 263'ü THBB üyelerine ait. Bu arada tesis başına üretime baktığımızda THBB üyelerinin 129 milyon metreküp, THBB üyesi olmayan firmaların 69 milyon metreküp üretim yaptığını görüyoruz. Üretim olarak geçen sene olduğu gibi Avrupa üçüncüsüyüz. 2006'da sadece tesislerde istihdam edilen personel sayısı 21 milyon iken, 2007'de yüzde 17 artarak 25 milyon kişiye ulaş

28 Nisan 2008 Pazartesi

AHŞAP EVLERİN BAKIMI İÇİN İPUÇLARI

Ahşap evinizin bakımını kısıtlı bir bütçe ayırarak kendiniz de yapabilirsiniz. Bunun için öncelikle ne zaman, hangi bakımı uygulayacağınızı bilmeniz gerekir. Böylece zamanında müdahale ederek ahşap evinizin her zaman yepyeni görünmesini sağlayabilirsiniz.

Ahşap yapıyı korumada ilk adım; emprenye
Yapılardaki ahşap, yapım öncesinde koruma altına alınmalıdır. Bunun için ahşabın ön koruma denilen; emprenye sisteminden geçirilip fırınlanması gerekir. Emprenye, ahşabın yapısına uygun olarak seçilen bir koruyucu maddenin ahşabın bünyesine geçirilmesidir. Bu zehirli maddeler, ahşabın harap olmasına yol açan mantarların oluşumunu önler.

Emprenye işlemi neden gereklidir?
Emprenye olan ahşap çürümez, korozyona uğramaz, hava şartlarından, böcek ve mantarlardan etkilenmez. Zamanla eğrilip bükülmez ve üzerinde çatlamalar meydana gelmez. Bu sistem uygulandığı takdirde ahşap, minimum 50-60 yıl dayanabilir ve ölümsüzleştirilebilir. Ahşap yapıya, püskürtme yoluyla da emprenye yapılabilir.

Ahşabın üzerindeki reçinelerin yakılmasıMacun ve boya işlemlerine geçilmeden önce, varsa ahşaptaki reçineler sıcak hava tabancaları (sıcak hava üfler) veya pülümüs ile (gaz ocağına hortum takılarak alev püskürtülmesi) yakılarak reçineler akıtılmalıdır. Yangın tehlikesine karşı sıcak hava üfleyen tabancaların tercih edilmesi daha uygundur.

Uygulanacak boyanın seçilmesi
Dış cephelerde, istediğiniz her boya malzemesini kullanamazsınız. Sadece, ahşabın kabul edeceği ve ahşabın özellikleri düşünülerek geliştirilen boyaları kullanmanız gerekir.

Ahşabın suyu emmesini engelleyen, nefes almasını sağlayan, esnek, çatlamayan, uzun ömürlü ve dökülmeyen boyalar tercih edilmelidir.

Boyama sırasında dikkat edilecek noktalar

Ahşaba, boyadan önce kesinlikle macun çekilmemeli, sadece ek yerlerine ve başlarına macun uygulanmalıdır.

Cepheye macun çekildiği takdirde, boya ile ahşap arasında ikinci bir tabaka oluşup zamanla dökülmelere yol açar. Bu nedenle macun sürmeyip, yüzeydeki ahşap tesirini almak daha doğru olacaktır.

Aylık bakım sırasında yapılması gerekenler

Her ay ahşap yapıların üzerindeki toz, küf ve bakteriler, hafif nemli bir temizlik ürünü ile alınmalıdır. Bu işlemin, çok sıcak saatlerde ve ıslak bezle yapılmaması gerekir. Çünkü bu, ahşapta çatlamalara ve ahşabın çalışmasına neden olabilir. Ahşabın yerle teması önlenmeli ve ahşap, arkasındaki boşluklardan mutlaka hava almalıdır. Nemli bez ile temizlenen yüzey, kuru bir bez ile de tekrar kurutulmalıdır.

Yaz aylarında görülen reçine akmaları daha fazla akıp ahşabı sarartmadan yakılmalıdır.

Çalışmayan pencereler ve şişmiş kapılar zamanında müdahale edilerek bir marangoz tarafından tamir edilmelidir.

Yer döşemelerinde açılmalar var ise; ahşabın biçimine uygun dolgu macunları ile kapatılmalı ve o noktalarda, böcek ve bakteri oluşması önlenmelidir.


Yer döşeme cilasının seçimi
Yer döşemesi ahşap ise cila olarak su bazlı olanlar kullanılmalıdır. Su bazlı cilalar insan sağlığına zarar vermez ve kalıcı bir kokuları yoktur. Sert ve dayanıklı cilalar, aşınmaya karşı dirençli oldukları için tercih edilebilir. Su bazlı cila her yıl bir defa bir kat uygulandığında, ahşabın bakımı yapılmış olacaktır.

Yıllık bakım sırasında yapılması gerekenler
Yılda bir ya da iki yılda bir dış cephede görülen çatlak ve çürük bölgelerde gerekli onarım yapıldığı takdirde, ahşap yapının ömrü de uzayacaktır.
Çatlakların macunlanması: Ultraviyole ışınlar ve nem, ahşabın en büyük düşmanıdır ve çatlaklar oluşturur. Dış cephelerde, eğer varsa, her yıl çatlaklar, süper dolgu malzemeleri ile doldurulmalı (çatlayan malzemenin yenisiyle değiştirilmesi daha uygun olacaktır) ve boya işlemi yapılmalıdır.
Çürüyen ahşapların değiştirilmesi: Cephelerde görülen çürümüş ahşaplar; macun veya boya ile doldurulup geçiştirilmemeli, mutlaka yenisiyle değiştirilmelidir. Aksi takdirde, çürüyen ahşap, çevresindeki ahşaplara da zarar verecektir. Her yıl olmasa bile iki yılda bir defa temizlenip kurutulmuş yüzeyler, fazla sıcak olmayan bahar aylarında bir kat örtücü boya ile boyanmalıdır. Bu boyalar asetik asit serpintisi, klorlu hava ve klorlu tuz serpintisine karşı dayanıklıdır.
Eski eser ahşap evin korunması: Eski eser ahşap evlerde, ağacın yaşını uzatacak korumalar yapmak yerine (ağacın ölmesine neden olabilir), ilk haline uygun olarak kullanmak daha iyidir. Yapının uzun süre dayanması isteniyorsa ahşap emprenye edilebilir; ama bu sistem uygulandığında ağaç tamamen ölür. Restorasyonda ağacın kendi devrindeki gibi kullanılması esas prensiptir. Dış cephelerin bakımı zor denir, ama teknik boyalarla boyanıp bilinçli uygulamalar yapıldığında, dış cephe boyasının 8-9 yıl ömrü vardır. 7-8 yılda bir bakımdan geçirildiği takdirde, ahşabın içine hiçbir şekilde atmosferik etki girmediği için, çok uzun yıllar yaşayabilir.

Alıntı:Adres Dergisi

NEDEN AHŞAP YAPI

Ahşap yüksek bir taşıma gücüne sahiptir

1 kilogram ahşap, 1 kilogram beton ya da çelikten fazla yük taşır. Ahşap ile 250 metrelik açıklar kolonsuz geçilebilmektedir. Bu tip konstrüksyonlar da, ağır olması nedeni ile çelik kullanılamıyor.

Tacoma Dome (A.B.D.) açıklık 162m

Ahşap doğa şartlarına ve depreme dayanıklıdır


Hava şartlarına, kimyasallara dayanıklılık bakımından en yüksek notu gene ahşap alıyor. İngiliz Standartlarına göre elektrik ve telekomünikasyon hatlarında kullanılan ahşap direklerin hizmet ömürleri 50, su soğutma kulelerinde kullanılan ahşap dolguların 30, ahşap karayolu köprülerinin ise 50 yıldır. Bu alanlarda beton ve çeliğin ömrü yukarıdaki rakamların yarısına erişebilmektedir. "Karbonatlaşma" sorunu, son yıllara kadar hizmet ömrünün sonsuz olduğuna inanılan "betonarme"ye büyük bir darbe indirmiştir.

Kral Midas'ın mezarından M.Ö. 800

Ahşabın yangına karşı direnci yüksektir


Genel kanının aksine ahşabın yangına direnci beton ve çelikten üstündür. Bugün ABD'nde kapalı spor salonu gibi büyük kalabalıkların bulunacağı yerlerin, yangın tehlikesine karşı ahşap karkas olarak inşasına gidilmekte, Almanya'da gene aynı nedenle çelik konstrüksyonlar ahşap kaplanmaktadır. Yangınlar üzerine yapılmış araştırmalar ve derlenmiş istatistikler taşıyıcı olarak kullanılan ahşabın en güvenli malzemelerden biri olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Yangının başlama nedeni hiçbir zaman ahşap değildir ve ısı geçirmeme, kömürleşme özellikleri nedeniyle ahşap-karkas yapının büyük yangınlara ne kadar dayanabileceği kesin olarak hesaplanabilmektedir. Ahşap yapılar yangına 30-90 dakika dayanabilecek şekilde tasarlanabiliyor. Ancak çıplak çelik konstrüksyon (çeliğin genleşme katsayısının yüksekliği nedeniyle) normal bir yangına ancak 10 dakika dayanabilmekte, yapı ikaz vermeden anında çökmektedir.


Ahşap kaynağı yenilenebilen tek yapı malzemesidir

Bu özelliği, üretimi ve işlenmesi için az enerji istemesi (aynı miktar alüminyumun ellide biri kadar) dönüşebilir olması ve üstün ısı yalıtım özellikleri ile birleştirilince onu çağımızın çevre ve enerji sorunlarına en iyi cevap veren malzemesi yapıyor. Bilinenin aksine ahşap kullanmak ormanların yaşamasını sağlar . Nitekim ahşabı fazla kullanan ülkelerde orman alanları devamlı çoğalıyor


AHŞABI TERCİH ETMENİZ İÇİN 14 GEREKLİ NEDEN!



AHŞABA YÖNELTİLEN TEMEL SORULAR:

1- YANMAZ MI?

2- ÇÜRÜMEZ M1 ?

3- ORMANLAR YOK OLMAZ MI ?

4- SAĞLAM OLUR MU ?

5- ÇOK KATLI OLUR MU?

6- EKONOMİK OLUR MU ?

Ve cevapları:

Bütün bu tartışmaların özetini merak ediyorsanız lütfen yukarıdaki altı sorunun sadece altı çizili kısımlarını okuyunuz. Yanıtları bulacaksınız. Bu güne kadar, bir çok üniversite ve halka açık platformlarda elliyi aşkın konferansta yapılan söyleşilerde tüm delilleri önünüze sermek dünyadan ve ülkemizden örnekleri bilimsel bir sıralama ile sunmak mümkündür. Bu raporun kapsamında şimdilik aşağıdaki özet başlıklarla ahşap yapı sistemini seçmenin nedenlerini irdeleyeceğiz.

1- Ahşabın kendi ağırlığı az olduğundan temele ulaşan yükler de azdır .Temel daima ekonomiktir. Çürük zeminlerde fay hattı yakınlarında hatırlanmalıdır.

2- Ahşap, yani tahta farklı iklim koşullarına dayanır. İşlem görmüş tahtalar dahi kullanılabilir. Özel boyalar ve son aylarda ülkemizde de imal edilen şişe suyu fiyatına satılabilen sıvılarla yangın direnci yanmazlık sınırına kadar arttırılabilir. Çelik yapı 10 dakika içinde çökebilirken ahşap yapı en az bir saat kaçıp kurtulmaya zaman tanır. Emprenye edilerek yani kimyasal sıvılarla işleme sokularak çürüme ve böcek tahribatı tamamen önlenebilir.

3- Montaj: insan gücü ile yapılabilir ve hava koşullarından etkilenmez. Aşırı sıcak ve soğuk, yağmur ve kar; ahşap hariç tüm yapı uygulamalarını engeller.

4- Çok katlı olur bu bütün belgelerle kanıtlanmıştır .

5- Montajdan hemen sonra tam yükleme yapılabilir. Böylece sağlamlığı denetlenebilir. İş bittiğinde yükünü almış yapı ayakta ise hep ayakta kalacaktır. Sonradan ortaya çıkan; kaynak hatası, eksik demir konulması, kalıbın erken alınması gibi hayati sonuçları olan, benzer yüzlerce imalat kusurunu taşıma riski sıfıra yakındır. Yani, deprem riski de daima sıfıra yakındır. Bu yüzden Amerika da konutların %90'nı deprem bölgesi Kaliforniya da ise %99'u ahşaptır. Kamu kullanımındaki büyük toplantı salonları yangın direnci, statik dayanımı ve 250 m kadar açıklık geçme olanağı nedeni ile artık bütün dünyada büyük bir çoğunlukla ve ihale ön şartı olarak ahşap kirişlerle örtülmektedir.

6- 250 m2 Ahşap bir yapının kaba montajının 5 günde temelinden halısına 1 ayda bitirilmesi mümkündür. Ülkemizdeki öncü uygulamalarda bu süreler rahatlıkla elde edilmiştir. Bu yapılar söküldüğünde çok az zayiatla yeniden kurulabilir. Onarım plan değişikliği çok kolaydır. Kullanıcıya bireysel müdahale olanağı verir.

7- Ahşap kendi çevresi ile kimyasal dengededir! Etkilenmez ve etkilemez. Çevre ile uyumlu nedeni ile asırlar boyu hizmetini sürdürür. 600-700 yaşındaki camilerimiz, en güzel delildir.

8- Ahşap enerji dostudur imal edilirken ve inşa edilirken diğer yapı malzemelerine göre çok daha az enerji kullanılır. Ahşap evi ısıtmak için de çok daha az enerji harcanır. 10 cm ahşap, 160 cm betonun izolasyon değerine sahiptir.

9- Betonun karşım suyundan; sonraki sulamasına , çakılın büyüklüğünden, kalitesine, demirin

kalınlığından; işleniş biçimine kadar yüzlerce faktörün bulunduğunu ve bu yüzden eldeki olanaklarla denetimin olanaksız olduğunu artık kabul etmeliyiz.

10- Ahşap dünyadaki tek dönüşümlü ve hammaddesi kullanıldıkça çoğalan yapı malzemesidir. Dünyada, ahşabı yapı sektöründe kullanan tüm ileri ülkelerin ormanları küçülmemekte aksine bilinçli ekim doğru bakım ve ekonomik değer kazanması sonucu her yıl % 1-3 oranlarında büyümektedir. Böyle bir kaynak çoğaltma şansı olmayan çelik yapıların dönüşümünde ise ahşaba göre 354 katı daha çok enerji kullanılmaktadır.

11- Biz hala betonarme yapıların daha sağlam nasıl yapılacağını tartışıyoruz. Gelin bu kısır döngüden vazgeçelim. Ve ahşabı tekrar saygın yerine kavuşturalım. Amerikanın, Kanada'nın, Avustralya'nın,İngiltere'nin, Fransa'nın, Almanya'nın Finlandiya'nın ve aklı başında tüm ülkelerin yaptığı gibi.

12- Amaç ahşap fanatikliği değildir. Ahşap; ülkemizde ve dünyada görüldüğü gibi çelik, beton, taş ve kerpiçle mükemmel bir uyum içinde kullanılabilir. Gerektiği yerde ve gerektiği biçimde.

13- Şehirler ortalama 20 yılda rant ve fonksiyon farklılaşması ile kabuk değiştirir. Biz bu günden itibaren akıllıca davranmaya başlarsak ve Tanrı bize bu kadar yıl avans verirse, tüm deprem riskinden 20 yıl içinde tamamen kurtuluruz.

14- Toplumda bu bilincin yerleşmesi amacı ile çalışmaya başladığımızda üniversitelerin; gerekli dersleri, belediyelerin; gerekli yönetmelik maddelerini koyduğunu ve bu işi bilenlerin çoğaldığım göreceğiz.İnanın hiç de zor değil. İnsan hayatını kurtarmak için, enerji öncelikli, ekolojik ve sağlıklı bir gelecek için mutlaka değecektir. Ders alınmış geçmiş ise, başarılı geleceğin güvencesi olacaktır.

Alıntıdır...

BİNALARDA MANTARLARA KARŞI MÜCADELE

YAPILARDA MANTARLARA KARŞI MÜCADELE





Mantara neden olan suyun kaynağının araştırılması gerekir. Yapıya zarar veren su kaynağın mümkünse yok edilmesi gerekir. Temel kısımlarında drenaj, çatı kısımlarında bakım, mantar yerleşen yüzeylerin açığa çıkartılması gerekir. Çürümüş ahşabın yok edilmesi gerekir.



YAPILMASI GEREKENLER

-Çürük kısım sağlam kısımdan 30cm içerisinden kesilerek atılmalı.

-Mantar bulaşmış duvarı yeni ahşabın teması önlenmeli. Gerekirse aralarına bir keçe konulmalıdır.

-Eklemlerde yeni kullanılan ahşap kuru olmalı ve ilaçlamalı aynı cins ağaç kullanılmazsa sarı çam kullanılmalıdır.

-Döşeme altlarında çok iyi havalandırma sağlanmalı.

-Ladin koruması zor ağaç gurubundandır. Koruyucu fırça ile tatbik edilirken yüzeylere iyice emdirilmeli

-Çürümüş ahşap talaşı ve testere tozu ile hemen yıkanmalı karıştırılmamalıdır.

-Hastalıklı olan ağacın enfeksiyonlu olamayan kısmı hemen ilaçlanmalıdır.

22 Nisan 2008 Salı

Beton Yol İmalatında Dikkat Edilmesi Gereken Konular

Bugün artık yol ve beton alanları dökümlerinde beton dökülürken kalıpların bozulduğu, kalıp ziyanının fazla olduğu, kalıplar sökülürken arakesit ve köşelerin zedelendiği, biri dökülürken daha önce dökülmüş beton yüzeyinin bozulduğu, dökümün zorlaştığı ve uzadığı- (Biri boş biri dolu beton döküm yöntemi) hemen tamamen terkedilmiş, Yol ve Alan betonları artık yüksek kalite sağlanabilen, iş verimi fazla /şerit yöntemi) ile dökülmektedir.

Yol ve Alan betonları bugün genellikle yüzeyleri kaplanmadan bırakıldığından görsel olarak; hava koşullarına doğrudan maruz bulundukları içi de bünyesel olarak normal döşeme betonlarından ayrı bir önem taşımaktadır.

1. Zemin Hazırlığı

Yol ve Alan betonları ortalama 20 cm. stabilize temel üzerine dökülür. Bu temel malzemesi serilmeden önce zemin yerine göre keçiayağı ya da herhangi bir tip silindir ile iyice sıkıştırılmış olmalıdır. Temel malzemesi 20 cm.den daha kalınsa ortalama 20-30'ar cm.lik tabakalar hainde serilip her tabaka silindir ile (Ufak ve hafif tarfikli alanlar ve trotuvarlar kompaktörle olabilir) iyice sıkıştırılır.

Betonlama için kalıp konduktan sonra ortaya çıkabilecek yükseklikler alınır, çukurluklar aynı malzeme ile doldurulup yeniden sıkıştırılır.

Önemli işlerde Proktor sıkışma deneyi yapılmalıdır.

2. Kalıp ve Bordür Taşı

Kalıplar 3-4 m genişlik ve günlük dökülebilecek boyda hazırlanır. Ahşap kalas ya da çelikten olabilir.Dökülecek betonların birbirine geçmeleri için kalıplar lambalı (orta yerleri çıkıntılı) yapılır.(Betonun inşaat ve genleşme dezlerinde ankraj çubukları varsa kalıplar lambasız yapılabilr).

Kalıplar döküm sırasında hiza ve düzeyleri bozulmayacak şekilde sağlamca desteklenmelidir. (Beton yüzeyinde ve bordür köşelerinde su birikmemesi için kalıp eğimlerine, özellikle su ızgaralarına doğru olan eğimlere çok özen gösterilmelidir).

Bordür taşlarının altına önceden geniş bir taban betonu dökülmeli, bordür taşlarının arka taraflarına üçgen şeklinde destek betonu yapılmalıdır.

Bordür derz harçları bordür yüzeylerine iyice alıştırılmalı, muntazan taşlama derzi çekilmeli ve harçlar üzerleri örtülerek güneşten korunmalıdır.

(Önceden bordür taşı konmuş yerlerdeki dökümlerde bordür yanına kalıp konmaz, bordürden 15-20 cm. içerde bir düzey madtarı konur.

3.Demir

Betonda demir varsa, demirlerin zemine değmeyecek şekilde kaldırılması, çift sıra ise üst sıranın çökmeyecek şekilde desteklenmesi şarttır.

Hasır çelik kullanılıyorsa (genelde ince olan bu demirlerin çökmemeleri için) demirlerin yer emniyeti ve iş kolaylığı bakımından, önce betonun yarı kalınlığı dökülüp, biraz kendisini çekmesinden sonra hasır yerine konup beton tamamlanabilr. (Çift sıra hasır çelik varsa bu yöntem ikinci sıra için uygulanabilr).

Genleşme derzlerine konacak ankraj çubuklarının sonradan dökülecek beton içinde rahatça hareket edebilmesi gerekir. Bunun için sonradan dökülecek betonda kalacak kısmını, ucunda bir oynama boşluğu kalacak şekilde, ucu kapalı bir plastik boru geçirilir.(basit işlerde boyanıp ya da yağlanıp, ucuna bir yüksük konması yeterli olabilir).

4.Betonlama

Beton dökümünden önce zemin, betonun suyunu çekmeyecek, ancak çamur da olmayacak şekilde hafifçe sulanır.

Beton şerit boyunca sürekli olarak, genleşme derzine kadar bir defada dökülür. Bu derz geçiliyorsa kesinlikle bir pano çizgisine kadar dökülür,yarım pano dökülmez. (Harç bir pano için yetmiyorsa, pano yarım kalınlık olarak dökülüp üstü ertesi gün tamamlanır).

Beton ilk olarak daldırma vibratörle sıkıştırılır. (Vibratör, betonun serilen ileri ucuna kadar değil de 2-3 m. gerisine kadar daldırılır ki beton ileri yayılmadan sıkışsın).

Yol ve Alan betonlarında bir önemli husus yüzeyin de sıkışmasıdır. Bu bakımdan yüzey vibrasoyonu da gerekir. Bu iş titreşimli mastar ile yapılır.

Çatlama derzleri (En çok 16m2 bir alan olmak üzere) ya beton taze iken 3-3,5 m. boyunda kesme laması ile oyulup, özel derz malası ile yanları yuvarlatılarak; ya da dökümden 7-8 saat sonra spiralle 6-8 mm. Genişlik ve 4cm. derinlikte kesilerek yapılır. (Çatlamanın derz boyunca kolay ve muntazam olmasın sağlamak için kimi zaman derz altına üçgen çıta konmakta,taşıt aks yükünün aynı anda bir ek yerine binmesini önlemek için, enine derzler eğri de yapılabilmektedir).

5.Yüzey Düzleme/Koruma

Titreşimli mastardan sonra bir el mastarı çekilir.

Beton, yüzey suyu biraz çekilince (özel köprü iskele üzerinden) El malası (Tirfil) ile hiçbir yükseklik ve çukurluk olmayacak şekilde iyice düzlenir.

Son olarak yüzey, hafifçe sertleşince branda, süpürge ya da sert bir yassı fırça ile yol aksına dik olarak çizilir. (Fırça çekilecekse önce Demir mala ile yüzeyin kumlarının bastırılarak düzlenmesi iyi sonuç vermektedir.).

Bütün bu işlerden sonra betonuilk 3-7 gün boyunca aşırı hava koşulları etkilerinden korunmalıdır.(Hasır, çuval serme, devamlı sulama yerine çizimden sonra yüzeye kür maddeleri püskürtmek daha kolay ve yararlı olmaktadır. İlk saatlerde betonu yağmurdan, insan ve hayvan ayak izlerinden de korunmalıdır).

Yazar : Y.Mimar Firüzan Baytop

KARAYOLLARI TANIMLARI