Geçki: Karayolu, demiryolu gibi ulaştıma yapılarının,
yuvarlanma yüzeylerinin ortasından geçtiği varsayılan eksen çizgisinin harita
ya da arazideki izdüşümüdür.
Topografik
harita üzerindeki izdüşüm tasarımlama, arazi üzerindeki izdüşüm yapım aşamasında
söz konusudur.
Geçkinin arazide belirlenmesi: Kazık Çakma
Harita üzerinde
belirlenen noktaların arazi üzerine aktarılması, kazık çakma işlemi ile
gerçekleştirilir. Kazıklar, daire ve kare kesitlidir. (Aliymanda 30 metrede,
kurbada 20 metrede bir çakılır)
Eksen kazığına
25 cm uzaklıkta ve kilometre artış yönüne göre sağ tarafta yazı kazığı çakılır.
Kazığın eksene bakan yüzüne başlangıca uzaklığı yazılır (50+500 gibi). Ayrıca,
kurba başlangıç ve son noktaları da gösterilir.
Boykesit Geçkinin düşey düzlem boyunca açılımından
elde edilen grafiğe boykesit denir.
Boykesitte:
-Geçki
üzerindeki noktaların kotları
-Noktaların başlangıca
uzaklıkları
-Boyuna eğim
-Kurbalar
-Arazinin zemin
durumu
-Yer altı suyu
durumu
-Menfez, köprü
-Diğer ulaşım
yapıları ile kesişmeler gösterilir.
Siyah Kot: Boykesitte, arazinin engebe durumunu
gösteren çizgiye “siyah çizgi”, bu çizgi üzerindeki kotlara da “siyah kot” denir.
Kırmızı Kot: Yuvarlanma yüzeyi (yani toprak işinin
bitmiş hali) üzerindeki kotlara “kırmızı kot”, kırmızı kotların oluşturduğu
çizgiye de “kırmızı çizgi” denir.
Enkesit: Yol eksenine dik olarak yolun özel
nitelikteki noktalarında alınan kesite “enkesit” denir. Her enkesitin başlangıca
olan mesafesi belirtilmelidir (10+500 gibi). Eksendeki kot farkı, dolgu veya yarma
yüksekliğini gösterir.
-Tamamı yarmada
olan enkesite “yarma enkesiti”
-Tamamı dolguda
olan enkesite “dolgu enkesiti”
- Bir kesimi
yarmada, bir kesimi dolguda olan enkesite “karışık tip enkesit” adı verilir.
Kret Noktası: Yarma enkesitlerinde, şev çizgisi ile
arazi çizgisinin kesişim noktasına “kret noktası” denir. Planda, kret noktalarının
geometrik yeri ise “kret çizgisi” ni oluşturur.
Tesviye Yüzeyi: Yol üstyapısının inşa edilmeye
başlanacağı, toprak işi bitmiş haldeki yüzeye “tesviye yüzeyi” veya “tesviye platformu”
adı verilir.
Etek Noktası: Dolgu şevlerinde, şev çizgisi ile arazi
çizgisinin kesişim noktasına “etek noktası” denir. Planda, etek noktalarının
geometrik yeri ise “etek çizgisi” ni oluşturur.
Kafa Hendeği ve Kavalye: Yarmanın kret
çizgisinin ötesindeki arazi yarmaya doğru eğimli olabilir. Bu durumda yamaç
suları yarmaya girerek şev ve platforma zarar verebilir. Yarmalarda, şevleri ve
platformu korumak için, kret çizgisine paralel 3-4 metre ileride yapılan
hendeklere “kafa hendeği” denir. Kafa hendeği açılırken çıkarılan zemin ile sedde
oluşturulur. Buna, kavalye denir.
Geçit yeri: Yol gövdesi oluşturulurken, dolgudan
yarmaya veya yarmadan dolguya geçen kesimlere “geçit yeri” denir.
Geçit çizgisi: Geçit yerinde, kırmızı kotlarla siyah
kotların eşit olduğu noktaların geometrik yeri
Geçit noktası: Platformda, geçit çizgisi ile
yol ekseninin kesiştiği nokta
Altyapı: Bir ulaşım
yolunda, taşıtların hareket edeceği yuvarlanma yüzeyine destek olan platformun
ve tesviye yüzeyinin altında kalan toprak gövdeye “altyapı” denir.
Üstyapı: Tesviye platformunun üzerine, taşıtların
hareket edebilmeleri için yapılan düzenlemelere “üstyapı” denir.
Sıfır Noktası: Bir yarma ve dolgu enkesitinde, eksenin
platform çizgisini kestiği noktaya “sıfır noktası” denir. (Platform ekseni sıfır
noktasından geçerse, yarma veya dolgu yüksekliği sıfır olur)
• Sıfır çizgisi:
Sıfır noktalarının geometrik yeri (fiziksel olarak anlamsız)
• Sıfır
poligonu: Tepe noktaları sıfır çizgisi üzerinde bulunan ve kenarları haritanın
ölçeğine ve amaca göre belirli uzunlukta seçilen poligona denir.
Yarma: Sıfır poligonu kotundan daha düşük
kotta arazi geçilmeye çalışılırsa, yarma,
Dolgu: Sıfır poligonu kotundan daha yüksek
kotta arazi geçilmeye çalışılırsa, dolgu ortaya çıkar.
Enkesitlerin Belirlenmesi
• Toprak işlerinde
alan ve hacim hesabı yapabilmek için, enkesitlerin elde edilmesi gerekir.
• Enkesit
elemanları
- Doğal zemin
kesiti
- Dolgu ya da
yarmanın eksenden yüksekliği (boykesitten okunur)
- Platform
- Banketler
- Enine eğimler
- Şevler
- Yol platformu
orta noktası ve platform ekseni
Enkesit Alanlarının Belirlenmesi
• Hesaplama
- Cebrik Yöntem
- Cross Yöntemi
• Geometrik
• Planimetre ile ölçüm
• Abak düzenlenmesi
ULAŞIM YOLLARINA AİT TANIMLAR
Niğde Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Toprak
İşleri Ders Notları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder