ATIKSU TOPLAMA VE UZAKLAŞTIRMA SİSTEMLERİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; atıksu toplama ve
uzaklaştırma sistemlerinin planlanması, tasarımı ve projelendirilmesi, yapımı
ve işletilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; halk sağlığı ve
güvenliğini, çevrenin korunmasını, sistemin sürdürülebilir olmasını, içmesuyu
kaynaklarının suyla taşınan kirliliklerden korunmasını esas alarak
kanalizasyon sistemlerinin planlanması, tasarımı ve projelendirilmesi ile
yapımı ve işletilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre
ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alıcı ortam: Atıksuların deşarj edildiği
veya dolaylı olarak karıştığı her türlü ortamı,
b) Ana kanal: Tüm borularda taşınan
atıksuların toplanmak üzere ana kollektöre iletildiği kanalı,
c) Ana kollektör: Küçük kesitli ana
kanallardan gelen atıksuyun toplandığı büyük kesitli kanalı,
ç) Atıksu: Evsel, endüstriyel ve diğer
kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş
suları,
d) Atıksu altyapı bilgi sistemi: İdarelerce
atıksu sistemi ile ilgili her türlü coğrafi veri ve bilgisinin işlenip,
kaydedilip, saklandığı, sorgulandığında ve istenildiğinde sunulduğu bilgi
sistemlerini,
e) Atıksu altyapı tesisleri: Evsel ve/veya
endüstriyel atıksuları toplayan kanalizasyon sistemi ile atıksuların
arıtıldığı ve alıcı ortama verilmesinin sağlandığı sistem ve tesislerin
tamamını,
f) Atıksu toplama havzası: Atıksuların alıcı
ortamlara verilmeden önce, ilgili mühendislik çalışmalarında belirlenen
sınırlar dahilinde toplandıkları alanların tamamını,
g) Bağlantı kanalı: Kaynağından gelen
atıksuları kanalizasyon sistemine ileten, parsel bacası ile atık su kanalı
arasında yer alan, mülk sahibine ait kanalı,
ğ) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik
Bakanlığını,
h) Basınçlı sistem: Atıksuyun cazibeyle
iletilemediği, emme veya basma prensibine dayalı sistemleri,
ı) Biyokimyasal oksijen ihtiyacı (BOİ): Su
veya atıksudaki organik maddelerin biyokimyasal süreçlerle tam ayrışmaları
için bu işlemi yapan mikroorganizmaların, suyun birim hacmi başına gereksinim
duydukları oksijen miktarını,
i) Boru gömlekleme: Boruları darbelerden
korumak ve boşlukları doldurmak için boruların etrafının uygun malzemelerle
doldurulmasını,
j) Cazibeli sistem: Enerji sarf eden hiçbir
ekipman kullanılmaksızın, suyun veya atıksuyun yer çekimi kuvvetiyle
kendiliğinden iletildiği sistemleri,
k) Çözünmüş oksijen konsantrasyonu: Atıksu
içinde çözünmüş halde bulunan oksijen miktarını,
l) Denetim odası: Borulardaki akımın
izlenmesi ve tıkanma problemlerinin takibi için kurulan odayı veya bölmeyi,
m) Doluluk oranı: Kanal içindeki su
derinliğinin kanal çapına oranını,
n) Fayda maliyet analizi: Proje etkilerini
uygun yöntemlerle karşılaştırmak ve değerlendirmek suretiyle yapılan analizi,
o) Fekal kirlilik: Su kaynaklarının dışkı
kaynaklı kirliliğini,
ö) Fitting: Boru ekleme parçasını,
p) Hava tahliye vanası: Boru hattının dolumu
sırasında büyük miktarlarda havanın tahliyesini, akışkan ile gelen hava kabarcıklarının
tahliyesini ve yüksek miktarda hava akışıyla kilitlenmeye karşı korumayı
sağlayan vanaları,
r) Hidrolik kapasite: Kanalizasyon
sisteminin su taşıma kapasitesini,
s) Hidrolik yarıçap: Bir kanalda ıslak
alanın ıslak çevreye oranını,
ş) Islak hazne: Su seviyesinin sensörlerle
takip edildiği, genellikle yer altındaki bölmeyi,
t) İdare: Teknik altyapı sistemlerinin
planlanması, tasarımı ve projelendirilmesi, yapımı ve işletilmesi ile görevli
kurum, kuruluş ve tüzel kişilikleri,
u) İksalı kazı: Kazı yüzeylerinin ahşap,
çelik pano, palplanş ve benzeri malzemelerle tutulduğu kazıları,
ü) İzolasyon vanası: Sistemin ilk
çalışmasında, kapatılmasında ve çalışma esnasında oluşan hava tahliye ve emiş
sorunlarını ve bu sorunlar sonucu oluşabilecek boru patlamalarını engellemek
için kullanılan vanaları,
v) Jet akım: Yüksek hızlı su akımını,
y) Kanalizasyon sistemi: Ayrık sistemde
evsel ve/veya endüstriyel atıksuları ayrı, yağmur sularını ayrı; bileşik
sistemde ise bütün atıksuları birlikte toplamaya, uzaklaştırmaya ve arıtma
tesislerine iletmeye yarayan birbirleri ile bağlantılı boru ya da kanallardan
oluşan sistemi,
z) Katı madde muhtevası: Atıksuyun içindeki
askıda ve çökelen katı maddelerin toplamını,
aa) Kavitasyon: Sıvı akımındaki basıncın,
buharlaşma basıncı değerinin altına düşmesi ve buhar ceplerinin oluşmaya
başlamasını,
bb) Kontrol bacası: Akımın kontrol
edilmesini, kanallardan gaz tahliyesini, kanalların aerobik koşullarda
kalmasını ve kanallar tıkandığında açılması için yeterli çalışma alanı
sağlayan yapıları,
cc) Kuka: Kanalizasyon sisteminde meydana
gelen tıkanıklıkların yüksek basınçlı suyun itme ve parçalama etkisi
prensibiyle giderilmesini ve tahliye edilebilmesini sağlayan teçhizatı,
çç) Küskülük zemin: Sert ve yumuşak küskülük
zeminler olmak üzere ikiye ayrılan, küskü ile kazının yapılabileceği
zeminleri,
dd) Parsel bacası: Parsel bağlantı kanalının
kanalizasyon sisteminde ana kanala bağlandığı yapıyı,
ee) Pik debi: Yıl içindeki maksimum saatlik
debiyi,
ff) Piyezometre çizgisi: Enerji
yüksekliklerinin uçlarını birleştiren enerji çizgisinin V2/2g kadar
aşağısından çizilen çizgiyi,
gg) Pompa istasyonu: Kanalizasyon sisteminde
atıksuyun daha yüksek bir kota transferi için gerekli enerjiyi sağlayan
sistemlerin bulunduğu yapıyı,
ğğ) Pozitif basınçlı sistemler: Atıksuyun
kaynaktan alıcı ortama veya arıtma tesisine, sistemde oluşturulan pozitif
basınç ile iletildiği sistemleri,
hh) Röperleme: Arazi üzerinde tespit edilen
bir noktanın istenildiğinde kolaylıkla bulunabilmesi veya bu noktanın
kaybolması halinde noktanın yeniden tespit edilebilmesi amacıyla noktanın
yakınındaki sabit tesislere olan yatay uzaklıkların ölçülerek bir krokiye
bağlanması işlemini,
ıı) Schmutzdecke tabakası: Mikrobiyal büyümeden
kaynaklanan biyofilm tabakasını,
ii) Sediment: Düşük hızlarda kanal dibine
çökelerek biriken malzemeyi,
jj) Septik koşullar: Oksijensiz ortamı,
kk) Sürtünme kaybı: Boru sistemleri boyunca
sıvının sürtünme sonucu kaybettiği enerjiyi,
ll) Şevli kazı: Çalışma yapılacak alanda
kazı yapılırken, alın düzleminin yatay düzlemle dar açı yapacak şekilde
kazılmasını,
mm) Şütlü baca: Sokak eğimlerinin kanallar
için kabul edilen maksimum eğimlerden daha fazla olması durumunda veya farklı
kotlardan gelen hatların üzerinde düşüler yapılarak istenilen eğimleri elde
etmek için kullanılan bacaları,
nn) Tahliye vanası: Kanaldaki suyu boşaltmak
için kullanılan vanayı,
oo) Tali bağlantı: Genel olarak kapasitesi
bakımından bağlandığı borudan daha az önemde ve büyüklükte olan bağlantıyı,
öö) Tali kanal: Kanalizasyon bağlantı kanalı
ile ana kanallar arasındaki bağlantı borularını,
pp) Tespit kitlesi: Gerek cazibeli, gerekse
terfili hatlarda, boruların hareket etmesini engellemek ve aynı zamanda
boruların üzerindeki dolgu toprağını tutabilmek için boruların zemine
sabitlenmesi amacıyla kullanılan, beton veya başka malzemeden yapılmış
blokları,
rr) Vakumlu kanalizasyon sistemi: Atıksuyun
kaynaktan alıcı ortama veya arıtma tesisine, sistemde oluşturulan negatif
basınç ile çekildiği sistemleri,
ss) Yataklama: Kazı toprağının dolgu için
elverişsiz olması durumunda, kanal derinliğinin artırılarak kuru dolgu
malzemesi serilmesi ile boruların yerleştirileceği zeminin hazırlanmasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar ile Güzergah Seçimi ve Kent
Planlamasına İlişkin Esaslar
Genel esaslar
MADDE 4 – (1) Kanalizasyon sistemlerinin planlanması, tasarımı ve
projelendirilmesi, yapımı ve işletilmesi sürecinde;
a) Çevresel, sosyal ve ekonomik açıdan,
sağlık ve güvenlik riskleri asgari düzeyde olacak şekilde, doğal kaynakların
korunması, sürdürülebilir en iyi sistemin tasarlanarak en uygun şekilde işletilmesi,
bakım ve onarımının sağlanması,
b) Kanalizasyon sisteminin çevre üzerindeki
olumsuz etkilerini en aza indirmek için gerekli tüm tedbirlerin alınması,
c) Atıksu kanalı hidrolik kapasitesinin, su
baskınlarını azami frekanslarla sınırlandıracak düzeyde ve tesis ömrü boyunca
öngörülebilen artışları sağlayacak şekilde seçilmesi; sistemde arıza riski
olan bileşenler varsa, bu bileşenlerin arıza yapması durumunda
gerçekleşebilecek su baskınlarını en aza indirmek ya da ortadan kaldırmak
için gereken önlemlerin alınması,
ç) Kanalizasyon sisteminin, bakım ve onarım
işlemlerinin güvenli ve personel açısından sağlık riski oluşturmadan
yürütülmesini sağlayacak şekilde planlanması, tasarlanması ve inşa edilmesi,
d) Yüzeysel suların ve yeraltı sularının
korunması,
e) Kanalizasyon sisteminin istenmeyen
kokuları veya zehirli, patlayıcı ve aşındırıcı gazları engelleyecek şekilde
tasarlanması, inşa edilmesi, bakım ve onarımı sağlanarak işletilmesi,
f) Kanalizasyon sisteminin gürültü ve
titreşimi en aza indirecek şekilde tasarlanması, inşa edilmesi, bakım ve
onarımı sağlanarak işletilmesi,
g) Kanalizasyon sisteminde kullanılan
malzeme ve bunların yapım metotlarının, kaynak israfını en aza indirecek
şekilde, bu bileşenlerin tasarım ömrünü, tekrar kullanımını ve geri
dönüşümünün hesaba katılarak seçilmesi,
ğ) Kanalizasyon sisteminin tasarımı ve
işletiminin, sistemin ömrü boyunca kullanılan enerjiyi en aza indirecek
şekilde yapılması,
h) Kanalizasyon sistemi ve tüm bileşenlerinin,
35 yıllık tasarım ömrünü sağlayacak ve ömrünü tamamladıktan sonra çevre
üzerindeki etkilerini en aza indirecek şekilde tasarlanması, inşa edilmesi,
bakım ve onarımı sağlanarak işletilmesi,
ı) Kanalizasyon sisteminin, atıksuyun kanal
içerisinde katı madde birikimini engelleyecek hızda akması ve en uygun
noktadan tahliye edilmesi için güvenli, ekonomik ve çevresel açıdan uygun
tasarlanması, inşa edilmesi, bakım ve onarımı sağlanarak işletilmesi,
i) Kanalizasyon sisteminin ve yardımcı
yapılarının yapılacak testler kapsamında sızdırmaz olması,
j) Planlama, tasarım ve projelendirme
aşamalarında, kanalizasyon kapasitesinin zamanla artmasına neden olabilecek
unsurların belirlenmesi, yeni bir yapının inşa edilmesi veya uzun vadede
gerçekleştirilecek yapıların kapasiteye olan etkisinin analizinin yapılması,
altyapı sistemlerinin ömrü tamamlanmadan kanalın kapasite arttırımına
gidilmemesi için şehir ve bölge planları ile uyumunun sağlanması,
k) Kanalizasyon sistemlerinin planlanması
aşamasında ayrık sistemlerin tercih edilmesi,
l) Tesisin işletilmesi, bakım ve
rehabilitasyonu sırasında oluşabilecek muhtemel iş sağlığı ve güvenliği
risklerini en aza indirmek için gerekli tedbirlerin alınması,
m) İşletme aşamasında kanalın performansının
periyodik olarak denetlenmesi ve gerekli iyileştirmelerin yapılması,
esastır.
(2) Atıksu teknik altyapı sistemlerinin
planlanması, tasarımı ve projelendirilmesi ile ilgili teknik esaslar ile bu
tesislere ait tip yol enkesitleri EK-1`de, yapımıyla ilgili teknik esaslar
EK-2`de, işletme ve bakımı ilgili teknik esaslar EK-3`de belirtilen şekilde
uygulanır.
(3) Bu Yönetmelik ve eklerinde yer almayan
veya belirtilmeyen hususlarda, öncelikle TSE standartları yoksa Avrupa
Birliği (EN) standartları geçerlidir.
Güzergah seçimi
MADDE 5 – (1) Altyapı ağlarına ilişkin güzergah
planlamasında, iletim hatlarının tescile tabi olmayan kamunun ortak
kullanımına bırakılmış arazilerden ve devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
sahipsiz yerlerden geçirilmesine öncelik verilir.
(2) Güzergahın tescile tabi olmayan kamunun
ortak kullanımına bırakılmış arazilerden ve devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerlerden geçirilmesi olanaklı değilse, toplama hatları özel
mülkiyete konu taşınmazlardan da geçirilebilir. Bu durumda, iletim hatlarının
rastladığı taşınmazların mülkiyeti; ilgili mevzuat uyarınca altyapı yatırımı
yapan kurum ve kuruluş tarafından rızai satış, devir, tahsis, kiralama,
irtifak hakkı tesisi veya kamulaştırma yöntemleriyle edinilir.
(3) İrtifak hakkı; 22/11/2001 tarihli ve
4721 sayılı Türk Medeni Kanununa göre rızai mecra irtifakı biçiminde veya
dava yolu ile zorunlu mecra irtifakı biçiminde veya 4/11/1983 tarihli ve 2942
sayılı Kamulaştırma Kanununa göre idari irtifak biçiminde tesis edilebilir.
(4) İrtifak hakkı, toplama hatlarına
rastlayan parsel kesimlerinde altyapı yatırımcısı özel hukuk tüzel kişileri
lehine bağımsız ve sürekli üst hakkı yoluyla da kurulabilir. Bu durumda,
toplama hatlarının geçtiği hak hacimleri tapu kütüğünde taşınmaz olarak
tescil edilir. Toplama hatlarının tescile tabi olmayan yerlere rastlaması
durumunda ise 4721 sayılı Kanun uyarınca bu yerlerin öncelikle hazine adına
tescili, ardından bu alanlardan geçen altyapı tesisi kuruluşlar lehine
bağımsız ve sürekli nitelikte üst hakkı kurulması yoluna gidilebilir.
(5) Arazi ediniminde, kamulaştırma yöntemine
en son aşamada başvurulur. Kamulaştırma maliyetinin azaltılması için yerel
yönetimlerle koordinasyon sağlanır, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar
Kanununun 18 inci madde uygulaması yapılarak kamu eline geçmiş alanlardaki
yatırımlara öncelik verilir.
(6) Arazi mülkiyetinin ediniminde veya
kullanımında altyapı yatırımı yapan kurum ve kuruluşun bağlı olduğu mevzuat
ile edinilecek arazinin mülkiyet veya tasarruf sahibi kurum ve kuruluşun
bağlı olduğu mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
Kent planlaması ile teknik altyapı
planlaması ilişkisine dair esaslar
MADDE 6 – (1) Teknik altyapı planları ile imar planları birlikte
ve koordineli olarak hazırlanır.
(2) Planlama süreci içinde teknik altyapı
kapasite hesapları ve bu doğrultuda önerilmesi gereken teknik donatı
alanları; ilgili kent planının nüfus, ekonomik yapı, sektörel dağılım, sosyal
yapı, yerleşme kimlikleri ve kademeleri bağlamında bütünleşik kurgulanır ve
planlanır.
(3) Kent planlama ve uygulama sürecinde
olası değişiklikler, revizyonlar mutlaka kentsel altyapı sisteminin revizyonu
ile bütünleşik bir süreç içinde ele alınır ve her iki alana ait kararlar
bütünsel bir şekilde yeniden tanımlanır ve uygulama süreçleri gerekli eşgüdüm
sağlanarak yönlendirilir.
(4) Ulaşım aksları/yüzeyleri ve ilgili
teknik altyapı geçiş hatları plan ekleri olarak uygulama imar planları
beraberinde verilir. Uygulama imar planları eki olarak planlama sınırı içinde
önerilmiş olan yol kesitlerinin çözümleri, araç izleri, orta ve yol kenarı
refüjler, bisiklet, yaya yolları ve parklanma şeritleri ile yol kaplama
cinsleri tanımlanır ve ilgili İdareye planla birlikte teslim edilir.
(5) Ulaşım ve teknik altyapı bileşenlerinin
belirleyiciliği ve pek çok kentsel fonksiyonla kesişen ilişkisi 3 boyutlu
planlar olarak da adlandırılan altyapı ve kentsel mekân ilişkilerini
kurgulayan plan belgeleriyle tanımlanır.
a) Yol mekânlarının tasarımında teknik
altyapı tesislerinin gereksinimleri dikkate alınarak teknik altyapı tesisleri
her an ulaşılabilir biçimde tasarlanır.
b) Taşıt ve yaya yolları imar planlarında
boyutlandırılırken bunların altına yerleştirilecek teknik altyapı boyutları
da dikkate alınır.
c) Kanalizasyon tesislerinin yerleştirilmesi
için ekonomik ve yasal zorunluluklar nedeniyle kamusal alanlar kullanılır.
Kanal şebekesinin tesisinde topoğrafik koşullar nedeniyle cadde ve sokakların
planlanmasında zorlayıcı noktaların oluşabileceği hususu dikkate alınır.
ç) Teknik altyapı tesislerinin üstündeki
yol, yaya kaldırımı, bisiklet yolu ve parklanma şeritlerinin kaplamalarının
kolaylıkla sökülebilir ve tekrar kullanılabilir olmasına önem verilir.
(6) Bu Yönetmelik ve eklerinde geçen her
türlü büyük ölçekli harita ve harita bilgilerinin üretimi, sunumu, kullanımı
ve arazide yapılacak jeodezik ölçme çalışmalarına ilişkin konularda 23/6/2005
tarihli ve 2005/9070 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği geçerlidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Etüt, Planlama ve Fizibilite Esasları
Genel esaslar
MADDE 7 – (1) Kanalizasyon projeleri yerel ve gelecekteki
koşullar, hidrolik ve çevresel etkenler ile maliyet dikkate alınarak halk
sağlığı ve güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, yapım, işletme ve bakım
açılarından değerlendirilerek planlanır.
(2) Etüt, planlama ve fizibilite çalışmaları
tüm atıksu toplama havzası için gerçekleştirilir. Planlama aşaması, atıksu
toplama havzasında bugün ve gelecekteki gelişmeler ile ulusal veya yerel
mevzuat ile ilgili İdarelerin havza yönetim planları ve master planları dikkate
alınarak yapılır. Bu amaçla kanalizasyon projelerinin tanzimi;
a) Verilerin temini ve derlenmesi,
b) Etüt ve fizibilite çalışmalarının
yapılması,
c) Değerlendirme,
ç) Planlama,
d) Planın geliştirilmesi,
aşamalarından oluşur.
(3) Kanalizasyon sistemlerinin
oluşturulmasında, kanalda yeterli miktar debinin sağlanması, sistemin
çevresel ve ekonomik olarak sürdürülebilir olması, işletme kolaylığı
sağlaması ve tüm kontrol mekanizmalarını kapsaması esastır.
Etüt
MADDE 8 – (1) Etüdün amacına uygun bir veri temini ve derlemesini
yapmak için kanalizasyon sistemi hakkında geçmiş tecrübeler, vaka raporları
ve diğer bilgiler dikkate alınır ve değerlendirilir. Bu kapsamda; boru
tıkanması, kanaldaki çökmeler, yaralanmalı ve ölümcül riskler, kapalı devre
televizyon kayıtları (CCTV) ve görsel veriler, kokuya bağlı atıksu
şikayetleri, hidrolik performans analizleri, mekanik/elektronik ekipmanın
performansı ve akış durumu, kanalın aşırı yüklenmesi gibi veriler etüt öncesi
derlenir. Kanal yenileme çalışmalarında yapılacak etütte sistemin yaşı, yeri
ve tipi, inşasında kullanılan malzeme ve meteorolojik unsurlar dikkate
alınır.
(2) Mevcut altyapı sistemi hakkında
verilerin temini ve derlenmesi kapsamında;
a) Kanalizasyonun yapımında kullanılan
malzemenin imalat yılı, konumu, boyutları, şekli ve türü,
b) Bacaların derinliği ve seviyesi ile
birleşim seviyeleri,
c) Kanalizasyon sistemlerinin birleşim
yerlerinin konumu,
ç) Herhangi bir özel tesisin detaylarını
içeren, tahliye noktaları ve pompa tesisleri gibi yardımcı yapıların düzeni,
d) İlgili İdarelerden alınacak izinler ve
yerel şartlar,
e) Geçmiş işletme, bakım, yapı ve güvenlik
önlemleri,
f) Ticari ve endüstriyel atıksuların cinsi
ve miktarı,
g) Geçmiş hidrolik hesaplamalar ve hidrolik
modeller,
ğ) Geçmiş çevresel etki değerlendirmeleri,
h) Mevcut kanalizasyon durumu,
ı) Alıcı ortam kalitesi ve kullanımı,
i) Yeraltı suyu seviyesi ve akış yönleri ile
hızları,
j) İnfiltrasyon kapasitesi ve zemin
koşulları,
k) Yeraltı suyu koruma alanları,
l) Atıksu karakterizasyonu,
m) Öngörülen yeni gelişme alanı veya havza
alanı içindeki yeniden gelişebilecek bölgeler,
hakkında tüm bilgiler toplanır ve derlenir.
(3) Mevcut bilgilerin derlenmesinin
ardından, problemin kapsamı belirlenir ve tüm havza alanının etüdüne yönelik
bir çalışmanın yapılıp yapılmayacağına karar verilir. Bu aşamadan sonra,
hidrolik, çevresel, yapısal ve işletme ile ilgili incelemenin kapsam ve
detayları belirlenir.
(4) Etüt çalışmaları; mevcut altyapı
sisteminin yapısal bütünlüğünü etkileyen unsurlar arasında yer alan
çatlaklar, deformasyon, kaymış bağlantı noktaları, kusurlu bağlantılar, ağaç
kökleri, çökelmiş tortular, yapışmış tortular ve diğer unsurların sebep olduğu
tıkanıklıklar, göçük, baca ve kontrol odalarındaki sorunlar, mekanik hasar ve
kimyasal maddelerin etkisi gibi tüm unsurları içerir.
(5) Etüt ve fizibilite çalışmalarında mevcut
işletme prosedürleri, denetleme programları ve bakım planları tanımlanır ve
belgelenir. Tıkanmalar, pompa istasyonu arızaları, kanalizasyon göçükleri
gibi işletmede kayıtlı olayların sıklığı ve konumu derlenir ve tekrarlayan
önemli işletme problemlerinin sebepleri incelenir.
Planlama
MADDE 9 – (1) Çalışma alanında mevcut ve yeni yapılacak
kanalizasyon sistemlerinin projelendirilmesine yönelik planlama çalışmaları
kapsamında kanalizasyon sistemine ilişkin ekonomik ve teknik karşılaştırmalar
ile işletme kolaylığı göz önünde bulundurularak alternatif sistemler
belirlenir, en yüksek faydayı en düşük maliyetle sağlayacak projenin seçimi
için fayda maliyet analizi uygulanır ve öneri sistem geliştirilir.
(2) Atıksuyun cazibe ile iletiminin
topoğrafik olarak mümkün olmadığı yerlerde terfi merkezi yerinin seçiminde,
jeolojik durum, kazı miktarı, taşkın durumları göz önünde tutularak ekonomik
bir çözüm seçilir.
(3) Kamulaştırma ve tahsis durumu dikkate
alınarak kanalizasyon sanat yapılarının yerleri ile iletim hatlarının
geçişlerine ilişkin kamulaştırma, tahsis ve geçiş izni durumları araştırılarak
mevcut belgeler rapora eklenir.
(4) Ulaşım imkânları ve beklenen potansiyel
mevsimlik kısıtlamalar göz önünde bulundurularak, etüt kapsamındaki ünitelere
yapım, malzeme nakli, bakım ve işletme amaçlı ulaşım imkânları araştırılarak
gerekmesi halinde servis yolu yapılması veya mevcut yolların
iyileştirilmesine yönelik öneriler yapılır. Yeni yapılacak veya
iyileştirilerek projelendirilecek, yaklaşık servis yolu uzunluğu verilir.
Ulaşım olanaklarının araştırılmasında mevsimlik kısıtlamalar da tetkik edilerek
öneriler geliştirilir.
(5) Etüt kapsamındaki ünitelere gerekmesi
halinde enerji temin noktalarının nitelikleri, enerjinin temin şekli ve
sisteme olan uzaklıkları ve güzergâh özellikleri belirlenir.
(6) Proje kapsamındaki tesislerin yapılacağı
alanların zemin özellikleri, araştırma çukurları, gerekiyorsa sondaj kuyusu
açılmak suretiyle ve/veya gözlemsel olarak belirlenir. Proje aşamasında
yapılması gereken zemin çalışmaları ile ilgili öneriler getirilir. Proje
sahasında daha önce gerçekleştirilmiş zemin çalışmaları var ise bunlarla
ilgili sonuçlar aktarılır.
Fizibilite ve değerlendirme
MADDE 10 – (1) Teknik yönden en uygun sistemi seçmek için; atıksu
debisi, toplama verimi, yasal açıdan uygunluk, sistemde kullanılacak
malzemenin niteliği, yapım ve işletme kolaylığı, kamulaştırma, geçiş hakları,
enerji temin ve zemin koşulları, sistemin sürdürülebilirliği ve benzeri
kriterler göz önüne alınarak teknik değerlendirmeler yapılır.
(2) Ekonomik değerlendirme kapsamında,
tesislerin tahmini ilk yatırım maliyetleri ve işletme giderleri ile tesisin
gerçekleştirilmesinden sonra elde edilecek gelirler ayrı ayrı hesaplanır ve
yıllara göre dağılımı tablo halinde verilir. Sistemin kademeli olarak yapımı
planlanıyorsa bu durum ekonomik değerlendirmede dikkate alınır.
(3) Kanalizasyon hizmetlerinin sunumunda
ilgili kurumun mevcut kurumsal yapısı, tabi olduğu mevzuat, özel sektör
katılım durumu değerlendirilerek iyileştirme önerileri geliştirilir. Bu
amaçla bir organizasyon şeması oluşturularak, personel sayıları ve görevleri
tanımlanır. Yerel yönetimlerin mevcut kapasitelerinin ve yeteneklerinin
değerlendirilmesi ve kurumsal düzenin güçlendirilmesi amacı ile kurumsal
yapılanmayla ilgili öneriler geliştirilir.
(4) Endüstriyel atıksuyun kaynakları, izin
verilen konsantrasyonların ve deşarjların aşılıp aşılmadığının denetimi,
deşarj limitleri ve şartların ihlali gibi unsurlar da dikkate alınarak, uygun
proseslerle arıtıldıktan sonra alıcı ortama verilmesi ve uzaktan izleme
sistemi ile tesislerin sürekli izlenmesi sağlanır.
(5) Endüstriyel atıksu kaynaklarının
konumları ve kirlenmiş yüzeysel su kaynakları ile atıksuyun türü, kalitesi,
miktarı ve potansiyel zararları belirlenir.
(6) Altyapı sisteminin hidrolik açıdan
teknik olarak değerlendirilmesi kapsamında; atıksu debisindeki salınımlar,
sızma debisi, bacalardaki boşluklardan geçerken oluşan sızma debisi ve yanlış
bağlantı noktalarında oluşan sızma debisi dikkate alınır.
(7) Altyapı sisteminin yapısal açıdan
etüdünde, mevcut altyapının yaşı ve konumu, boru yataklaması ve çevresini
içeren jeoteknik veriler ile mevcut yapıların yapısal durumu, gürültü, koku,
kötü görüntü ve muhtemel toprak kirliliği gibi diğer çevresel faktörler göz
önünde bulundurulur.
(8) Değerlendirme kapsamında kanalizasyon
sistemlerinin yapısal durumu incelenirken, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili
prensiplere riayet edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kanalizasyon Sistemlerinin Tasarımı ve
Projelendirilmesine İlişkin Esaslar
Genel esaslar
MADDE 11 – (1) Atıksu toplama ve uzaklaştırma sistemleri, alıcı
ortam ve atıksu arıtma tesisi üzerindeki etkileri de dahil olmak üzere
kanalizasyon sisteminin güzergahı, terfi istasyonunun yeri ve diğer
bileşenler belirlenerek sağlık ve güvenlik riski oluşturmayacak şekilde
aşağıdaki hususlar dikkate alınarak tasarlanır ve projelendirilir:
a) Atıksu toplama ve uzaklaştırma
sistemlerinden kaynaklanan kirliliğin kontrolü, çevre mevzuatına uygun olarak
sağlanır. Dikkate alınan etkilerin hem kısa hem de uzun vadeli sonuçları göz
önünde bulundurulur.
b) Koku emisyonlarını en aza indirebilmek
amacıyla sistem, içerisinden yeterince hava geçişine izin verecek şekilde
tasarlanır.
c) Sistem, inşa, işletme ve bakım
aşamalarında yardımcı yapılar ve diğer altyapı sistemleri (telekomünikasyon,
elektrik, doğalgaz, içme suyu şebekesi) için tehlike arz etmeyecek veya
etkilemeyecek şekilde tasarlanır.
ç) Sistemdeki borular, mümkün olduğunca
zeminin doğal eğimleri takip edecek şekilde, ekonomik olarak mümkünse
cazibeli şekilde tasarlanır. Kanal tabanlarında katı madde birikimini önlemek
için yeterli eğim verilir. Yol seçiminde, mevcut alt yapı sistemlerini
etkileyecek rotalardan kaçınılır. Yön değişikliği zorunluluğunda ise hattın
doğrusallığının bozulduğu noktada ilave baca yerleştirilerek hatta
doğrusallık kazandırılır.
d) Arazi durumuna göre atıksuyu pompalamak
için bir veya daha fazla pompa istasyonu kullanılabilir. Bu durum, uzun
vadeli enerji ihtiyacı göz önünde bulundurularak değerlendirilir.
e) Hidrolik tasarımda kanallarda sürekli
akış sağlayacak sürdürülebilir bir sistem tasarlamak esastır. Sistemin
hidrolik tasarımı, aşağıdaki hususlar dikkate alınarak EK-1`de yer alan
kriterlere göre yapılır:
1) Atıksu toplama ve uzaklaştırma
sistemlerinin hidrolik kapasitesi belirlenirken evsel atıksu debileri ve
izinli ticari/endüstriyel atıksu debileri göz önünde bulundurulur.
2) Tasarım debileri EK-1`e göre belirlenir.
3) Boruların hidrolik kapasiteleri EK-1`e
göre hesaplanır.
4) Cazibeli sistemlerde aşırı yüklere müsade
edilmez.
f) Yangın söndürmek için kullanılan ve
yüksek miktarda zararlı kirleticiler içeren suyun kanallara sızması veya
dökülmesine karşı uygun tedbirler alınır.
g) Borular, yeraltı suyuna sızıntı olmasını
engelleyecek şekilde tasarlanır.
ğ) Tasarımda, hidrojen sülfür ve metan gibi
zararlı gazların oluşumunu ve etkilerini en aza indirmek için gerekli
tedbirler alınır.
h) İçme suyuna kanalizasyon sızıntılarının
olabileceği ihtimaline karşılık; içme suyu hatları döşenirken daima yatayda
ve düşeyde kanalizasyon borularından uzak döşenir.
ı) Bacalar ve denetim odaları, bu yapıları
kullanması gereken personelin ulaşabileceği noktalara konulur. Bunların
tasarımında özellikle muhtemel acil durumlar göz önünde bulundurulur. Birden
fazla altyapı sistemine hizmet eden kanallar, tamir için erişime olanak
sağlanacak şekilde yerleştirilir.
i) Ön projede belirlenen kazı derinlikleri
tasarım aşamasında kesinleştirilir. Kesin kazı derinlikleri belirlenirken
zemin özellikleri, taşma riskleri, yeraltı su seviyesi, diğer altyapı
hizmetlerine yakınlık, ağaçlara ve diğer köklü bitkilere yakınlık, donma
riski ve asgari örtü kalınlığı göz önünde bulundurulur.
(2) Sistemin yapısal tasarımı, gürültü ve
titreşimin önlenmesi, malzemelerin sürdürülebilir kullanımı, yapısal bütünlük
ve tasarım ömrü, komşu yapıların güvenliği gibi sistemin işlevleri ile ilgili
bütün şartları sağlayacak şekilde yapılır. Tasarımda, yapıya zarar
verebilecek bütün yükler, su sızdırmazlığı, flotasyonun engellenmesi,
toprağın taşıma kapasitesi, toprağın kimyasal yapısının kullanılan malzemeler
üzerindeki etkileri, atıksuyun kullanılan malzemeler üzerindeki aşındırıcı
etkisi dikkate alınır.
(3) Malzeme seçiminde atıksuyun kimyasal
içeriği, atıksuda hidrojen sülfür bulunması veya oluşma ihtimali, atıksu
içerisinde taşınan sedimentin aşındırıcı özelliği, yeraltı suyunun kimyasal
içeriği, toprağın fiziksel özellikleri ve inşa esnasında açığa çıkabilecek
olan kimyasalların çevresel etkileri göz önünde bulundurulur.
Projelendirme için gerekli olan bilgiler
MADDE 12 – (1) İlgili mevzuatta belirtilen hususlara
uygun olarak proje alanı civarındaki bütün alıcı ortamlar akarsu, göl ve
deniz suları incelenerek kaydedilir.
(2) Projeden yararlanması gereken endüstri,
liman, istasyon, askeri ve turistik ve benzeri tesislerin mevcut ve
gelecekteki su tüketim durumları ile bunların nüfus hareketleri araştırılır.
(3) Şebeke taslak planlarının; halihazır
haritaya, imar planına ve mevcut son duruma uyup uymadığı, bütün yerleşimler
ile sokak ve değişiklikleri, gecekondu önleme bölgeleri, toplu konut ve
sanayi siteleri ile afet yerleşim sahalarını kapsayıp kapsamadığı, belediye
sınırları içinde mevcut başka yerleşim yerlerini kapsayıp kapsamadığı
araştırılır.
(4) 1/25.000 ölçekli plan, imar planı,
halihazır harita, belediye ve mücavir alan sınırlarını içerecek biçimde
hazırlanır. İmar planının bulunmaması halinde, yapılmakta olup olmadığı,
yapılıyorsa, hangi aşamada olduğuna ilişkin bilgi ve belgeler temin edilir.
(5) İmar planı ile halihazırdaki yerleşim
karşılaştırılarak, 1. ve 2. kademe olarak projelendirilecek hatlar
belirlenir.
(6) Terfi merkezi, arıtma tesisleri ve
kollektör hatları ve saire yerlerin kamulaştırılmasının veya irtifak hakkı
tesis edilmesinin zorunlu olması halinde; bunların yaklaşık bedellerine yer
verilir.
(7) Kum, çakıl, taş ocakları ile kireç,
tuğla çimento, kiremit ve benzeri ana malzemenin temin edileceği yer ve
nakliye mesafeleri belirlenir.
(8) Mevcut kanalizasyon tesisleri ile
projelendirilecek kanalizasyon tesislerini etkileyebilecek mevcut veya
planlanan diğer tesislere ilişkin bilgi ve belgeler temin edilir.
Proje etap çalışmaları
MADDE 13 – (1) Proje raporları ve jeoteknik
çalışmalarda yerleşimlerin ihtiyaç duyduğu her türlü tesisi öngören bir
kanalizasyon sisteminin şebeke projeleri ile ilgili mühendislik hizmetleri
aşağıda belirtilen sıra ve esaslara göre yapılır:
a) 1/1000 ölçekli halihazır haritalar ile
1/1000 ölçekli imar planları temin edilir. Harita ve imar planlarında yeni
ilavelerin, imar tadilatlarının olup olmadığı araştırılır, varsa yeni ilave
harita ve imar planları ile imar planı tadilatları da dikkate alınır.
b) Projeler, yerleşimin kısa (yaklaşık 10
yıl), orta (yaklaşık 20 yıl) ve uzun (yaklaşık 35 yıl) süredeki ihtiyaçları
göz önünde bulundurularak hazırlanır.
c) Gelecekteki nüfus projeksiyonları, su
kullanımlarının tespiti ile proje kriterleri EK-1`e göre belirlenir.
ç) Özel sarfiyat veren ve verecek olan
tesisler atık su kapasiteleri ile birlikte EK-1`e göre belirlenir.
d) Atıksuların problem oluşturduğu bölgeler
tespit edilerek, proje kriterleri ve güzergahları belirlenir.
e) Mevcut altyapı tesisleri ile ilgili
projeler temin edilir. Projenin olmaması halinde mevcut tesislerin geçtiği
tahmin edilen sokaklar tespit edilir ve mevcut altyapı tesisleri tip ve
derinlikleri belirlenir.
f) Mevcut altyapı tesislerinin birbirleri
ile olan durumları da dikkate alınarak mevcut kanalizasyon tesislerinden
ileride de yararlanılacağı düşünülerek projeye işlenir.
g) Atıksu sisteminin iskeletinin
belirlenmesi için alternatif mukayeseler ile birlikte gerekli ön çalışmalar
yapılır.
ğ) Proje kapsamına giren birimlerin
yapılabilirliği gösterilerek ve bu birimlerin en uygun birleşimini
belirleyebilmek için her türlü seçenek maliyetlerinin yeter doğrulukta tahmin
edilmesi suretiyle maliyet hesaplarına dayalı inşaat sırası ve kademeli
uygulamalar önerilir.
h) Proje etap çalışmaları ile paralel
yürütülecek olan jeoteknik çalışmalar kademelendirilerek yapılır.
ı) Jeoteknik çalışmalarla elde edilen
veriler 1/1000 ve 1/5000 ölçekli imar planları üzerine aktarılır.
i) Proje raporları, üçüncü bölümde yer alan
etüt ve araştırmalar yapılarak hazırlanır. Bu rapor; mevcut tesislerin
durumu, şebeke ve arıtma sistemleri, tespit edilen kollektör güzergahı, terfi
tesisleri ve benzeri yapım yerleri, kum, çakıl, taş ocakları ve bunların
tesise ortalama mesafelerini içerir.
j) Projelendirmesi yapılan yerleşimin harita
ve imar planı değişikliği ve ekleriyle şebeke taslağının son duruma uyup
uymadığı, taslağın kapsamadığı başka yerleşimlerin olup olmadığı, boru
geçirilmesi gereken sokakların dışında kalan yerler, imar planında olan
açılmamış ve ilk kademede boru döşenmeyecek olan sokaklar, ilk kademede boru
döşenecek olan mevcut sokaklar, gelecekte yerleşime açılacak gelişme
alanları, kollektör hatları ve arıtma tesisi yerlerinde kamulaştırma durumu
ve yaklaşık bedelleri tespit edilir.
k) Atıksu arıtma tesisi ve/veya derin deniz
deşarjı ile ilgili olarak nüfus, debi, kirlilik yükleri hesaplanır,
endüstriyel tesisler de incelenir. İstenen çıkış suyu kalitesi, deşarj yeri
ve havzası alıcı ortam özellikleri, arazi ihtiyacı, inşaat ve işletme
maliyetleri göz önüne alınarak uygulanabilir teknolojiye sahip atıksu arıtma
ve/veya derin deniz deşarjı tipi seçilir.
(2) Arazi ve Jeoteknik Çalışmalar:
a) Harita ölçmeleri yapılarak kollektör
hatlarında gerekmesi durumunda şeritvari harita ve terfi merkezleri ile
atıksu arıtma tesisi ve/veya derin deniz deşarjı batimetrik haritalar
sahasının yeterli büyüklükte 1/500 ölçekli plankoteleri çıkarılır. Bunlara
dayalı olarak saptanan kollektör hatları güzergahı ve baca yapım yerleri
araziye uygulanır. GNSS, yersel kutupsal, lazer tarama, nivelman ve diğer
uygulamalardan uygun olan bir alım yöntemi ile boyuna kesitler çıkarılır. Bu
Yönetmeliğe uygun röperleme yapılır ve planda gösterilir. Şebekeye ait ek
harita hazırlanır.
b) Jeoteknik çalışmalar; saha çalışmaları,
laboratuvar çalışmaları ve büro çalışmaları aşamaları ile yürütülür.
c) Araştırma çukuru ve sondajlarına ait
loglar ile kot ve koordinat değerleri, laboratuvar çalışmalarına ait test
sonuçları, proje alanı kapsamındaki zeminlere ait 1/5000 ölçekli zemin
haritaları, araştırma çukur-sondaj lokasyonları planı ile idealize zemin
profilleri, proje alanındaki hidrojeolojik şartların yansıtıldığı (yeraltı su
seviyesi derinliğinin, eş yeraltı su derinlik eğrileri ile gösterildiği)
zemin hidrojeolojik haritalarına yer verilir.
ç) Tasarımda bölgedeki topografik ve
jeolojik koşullara dikkat edilir. Derin açık kazı ve/veya kazısız inşa
seçenekleri düşünülüyorsa tesviye eğrileri ile birlikte yeterli jeolojik veya
jeoteknik araştırma verisi kullanılır.
d) Güzergah seçimi ve inşa yöntemlerinin
kesinleştirilmesi aşamasında zemin özellikleri ile ilgili detaylı analiz
sonuçları kullanılır.
e) Proje alanında daha önce değişik
kurumlarca yapılmış tüm topoğrafik, jeolojik ve geoteknik zemin çalışmaları
derlenerek; bölgesel jeolojik birimler ve yersel jeolojik yapının
belirlendiği zemin ön etüd çalışmaları yapılır. Devamında projede yer alan
tesislerin ve şebekenin yer alacağı jeolojik birimlerin geoteknik
özelliklerinin belirlenmesi ve tasarımına yönelik hesapların gerçekleşmesi
amacıyla; proje alanının jeolojik gözlemlerinin yapılması, araştırma çukurlarının
ve/veya sondaj kuyularının açılması ve buralardan alınan suyun betona
etkisini belirlemek ve gerekirse önlem almak için, yerinde deneyler ve zemin
örnekleme çalışmaları yapılır.
f) Yeraltı su seviyeleri belirlenirken
mevsimsel değişiklikler dikkate alınır. Yeraltı su seviyeleri ile ilgili
altyapı sisteminin bütünlüğüne zarar verebilecek hususlara ilişkin bilgi
toplanır ve değerlendirilir.
(3) Proje Çözüm Çalışmaları:
a) Proje raporundan sonra meydana gelecek
değişiklikler ile projenin, şebeke, toplayıcılar, ana toplayıcılar, kollektör
projeleri ve sisteme entegre edilecek mevcut hatların tahkiki ile varsa terfi
hattı ve terfi merkezi hidrolik hesapları ile terfi yeri mimari projeleri
verilir.
b) Jeoteknik Çalışmalar kapsamında;
1) Kanalizasyon borularının hendek içinde
yerleştirilme şekilleri, geri dolgu işlemleri, boruların gömleklenmesi ve
yataklanması tipleri ile gerekli olabilecek zemin iyileştirme analizleri
EK-2`ye göre belirlenir.
2) Tüm proje alanı kapsamında iksalı ve
şevli kazının gerçekleştirilebileceği alanları gösteren iksa sistemleri
haritaları oluşturularak, zemin jeoteknik parametrelerine bağlı, değişik
tipte iksa sistemlerinin uygulanabileceği hatlar belirlenir.
3) Uygulanabilecek her türlü zemin
iyileştirme yöntemleri ile bu yöntemler için en güvenli, ekonomik ve teknik
uygulanabilir alternatif gerekli mukayeseler yapılarak belirlenir.
4) Kanalizasyon sisteminin ağır yapılarının
temel tasarımlarına yönelik olarak sıvılaşma analizi, zemin oturma-şişme
özelliklerinin belirlenmesi ve zemin emniyet gerilmesi değerleri bulunarak,
en uygun temel tipi belirlenir.
5) Proje alanı kapsamında geçerli olacak
kazı sınıf değerleri, kazı sınıf tabloları oluşturularak belirlenir.
c) Atıksuyun, arıtma ve/veya derin deniz
deşarjı ile uzaklaştırılması halinde, arıtma ünitelerinin yerleri belirlenir,
birinci ve ikinci kademe üniteleri boyutlandırılır, 1/500 ölçekli plankote
üzerinde gösterilir. Arıtma tesisi karakteristik cetveli ve/veya derin deniz
deşarjı boyuna kesiti, hendek kesitleri ile difüzör ve seyrelme hesapları
verilir. Deniz deşarjı için temin edilecek batimetrik deniz haritalarından
yararlanılarak deşarj borusu cinsleri ile yaklaşık boru çapı ve boyu, teorik
deşarj standartlarına göre tespit edilir.
ç) Şebeke planlarında koordinat ve pafta
grid değerleri ve varsa gecekondu önleme bölgeleri ile küçük sanayi siteleri
hudutları proje üzerinde ayrı ayrı notasyonlarla gösterilir.
(4) Detay Proje Çalışmaları:
a) Tüm detay projelerde; terfi merkezi
onaylı plankoteleri ile betonarme statik, elektrik, sıhhi tesisat,
havalandırma tesisatı hesaplarının, dere, karayolu, köprü geçişi mevcut
altyapı tesisleri ile kesişme detay projeleri, gerekmesi halinde yataklama
projeleri, temel ıslah projeleri, 1000 mm ve daha büyük çaplı borulara ait
dönüş ve birleşim bacaları hesap ve projeleri ile özel sanat yapıları
projelerine yer verilir.
b) Atıksu toplama ve uzaklaştırma
sistemlerinin hidrolik tasarımına ilişkin bilgiler EK-1`de yer almaktadır. Atıksu
toplama ve uzaklaştırma sistemlerine gelen atıksu debileri nüfus ve kişi
başına tüketilen su miktarına bakılarak belirlenir.
1) Yeni gelişim alanlarından kaynaklanan
ve/veya mevcut gelişme alanlarından gelen yükler planlama süresinde göz
önünde bulundurulur.
2) Kişi başına evsel amaçlı su tüketim
miktarları EK-1`e göre belirlenir.
3) Endüstriyel ve/veya ticari su kullanımı
varsa, bunlardan kaynaklanan atıksu miktarları evsel atıksu debilerine
eklenir.
4) Pik debilerin seçiminde EK-1`de yer alan
yöntem kullanılır.
c) Boru hatları belirlenen tasarım debisini
taşıyacak, katı madde birikimini engelleyecek, tıkanma risklerini azaltacak
ve bakım işlerini kolaylaştıracak şekilde tasarlanır. Borularda hidrolik
hesaplar ve yük kayıpları için EK-1`de yer alan denklemler kullanılır. Yük
kayıpları hesaplanırken, tortuların engellenemediği yerlerde azalan kesit
alanı dikkate alınır.
ç) Eğimlerin yüksek olduğu yerlerde hava
sıkışması ve etkileri, hidrojen sülfür emisyonları, erozyon etkileri,
hidrolik sıçramalar ve çalışanlar için iş güvenliği tedbirleri göz önünde
bulundurulur. Böyle durumlarda şütlü bacalar kullanılarak statik yük
kontrollü bir şekilde azaltılır.
d) Cazibeli deşarjın yapılacağı yerlerde
deşarj kanalının taban kotu serbest düşmeye imkan sağlayacak şekilde, alıcı
noktadaki en yüksek su seviyesinden daha yukarıda olacak şekilde tasarlanır.
Bunun mümkün olmaması durumunda çekvalf kullanılır.
e) Aşırı derinliklerden kaçınmak ve atıksu
toplanan bölgedeki düşük kotlu alanlarda taşma riskini önlemek amacıyla veya
ters sifon yapılması mümkün olmayan uçurum, akarsu yatağı veya demiryolu gibi
yerlerle atıksu arıtma tesisine cazibeli deşarjın mümkün olmadığı durumlarda
atıksuyun pompalanması için bir pompa tesisi düşünülür. Terfi üniteleri
projeleri EK-1`de belirtilen hususlar dikkate alınarak yapılır.
f) Pompa istasyonu kullanılmasının gerekli
olduğu durumlarda, tüm maliyetler göz önünde bulundurularak en uygun pompa
istasyonu sayısı ve yerleri belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kanalizasyon Sistemlerinin Yapımına İlişkin
Esaslar
Genel esaslar
MADDE 14 – (1) Kanalizasyon sistemleri, tasarımına uygun olarak
inşa edilir. Yeni sistemlerin inşaası veya mevcut sistemlerin yenilenmesi
için bu maddedeki şartlar uygulanır.
a) Yapım aşamasında;
1) Her türlü sağlık ve güvenlik tedbirleri
alınarak, çalışan personelin ve diğer insanların güvenliğinin sağlanması,
2) Özellikle yapım esnasında mevcut altyapı
sistemlerinin etkilenmemesi için en uygun zamanlama ve sıralamanın yapılması,
3) Kısmi olarak tamamlanmış sistemlerde veya
mevcut sistemlerin rehabilitasyonu sırasında mevcut debilerin yönetimi,
hususları dikkate alınır.
b) Yeni sistemin yapımında, boru hatları
ilgili standartlara uygun olarak inşa edilir. Mevcut sistemin
rehabilitasyonunda, boru hatları ilgili montaj kılavuzuna uygun olarak inşa
edilir. Her iki durumda da;
1) Boru hatlarının geometrisi,
2) Akış performansı,
3) Sızdırmazlık,
4) Gömme yoluyla boru hattına topraktan
gelen uygun yükün transferi,
5) Uygun yataklama ve dolgu,
hususları dikkate alınır.
c) Kanalizasyon sistemleri veya diğer
hizmetler için kazı işlemi uygulandığında boruların sağlamlığından emin
olunur.
ç) İnşaatın tasarıma uygun olarak
yapıldığını teyit etmek için test çalışmaları yapılır.
d) Muayene bacaları gibi yardımcı yapıların
boru veya boru hatlarıyla olan bağlantılarının doğru yapıldığından emin
olunur. Her durumda;
1) Geometri,
2) Akış performansı,
3) Sızdırmazlık,
4) Uygun örtü malzeme ve kalınlığı,
hususları dikkate alınır.
Muayene çukurları
MADDE 15 – (1) Kazıya başlamadan önce; öngörülen güzergâhın tahkiki
mahiyetinde muayene çukurları yapı denetim personelinin talimatı üzerine
açılır ve öngörülen güzergâhta bir değişiklik gerekip gerekmediğine karar
verilir. Muayene çukurları, 20 m ara ile güzergâh aksına dik istikamette
kazılır. Muayene çukuru ebatları aşağıda verildiği gibi olur:
a) En: Hendek genişliği,
b) Boy: Hendek genişliği + 1,00 m,
c) Derinlik: Hendek genişliği + 0,50 m.
(2) Kazı işlemi yapılacak güzergahtaki tüm
muayene çukurlarının açılmasını müteakiben altyapılardan standartlara uygun
mesafede geçecek şekilde güzergah tespiti EK-2`ye göre yapılır.
(3) Tüm asfalt yüzeylerde yapılacak
çalışmalarda asfalt yüzey çift taraflı derz kesme makinesi ile kesilerek,
kırıcı ile kırıldıktan sonra kazısı yapılır.
(4) Bilumum harçsız yapılan yüzey kaplamalar
mümkün mertebe hasar verilmeden yerinden sökülerek, yeniden kullanılmak
üzere, uygun şekilde istiflenerek koruma altında tutulur. Gerek yerinden
çıkartılırken, gerek muhafaza edilirken ve gerekse iş sonu yüzey kaplama
yapılırken hasar gören kaplama elemanları yeniden temin edilir.
(5) Borular konulduktan sonra dolgu
malzemesi ve kırmataş-dolgu EK-2`de belirtildiği gibi doldurularak sıkıştırılır.
(6) Kanalizasyon sisteminin yapımında;
a) Kanalizasyon yapımına engel hususlar,
yeraltı tesisleri, kanalizasyon yapımı iş sırası, dinamitle kaya
patlatılması, güvenlik önlemleri, yolların kapatılması, yol işleri ile yol ve
kaldırım kaplama malzemelerine ait teknik detaylara,
b) Bileşenlerin taşınması ve depolanması,
yükleme ve boşaltma, depolama işleri, şantiye içi taşıma işleri, hendek dolgu
ve çalışma mesafeleri, hendek şev ve eğimleri ve boru hendeklerinin güvenliği
ile ilgili hususlara,
c) Hendek taban genişlikleri, boru
yataklama, boru başı hendekleri, montaj, bağlantılar, baca kapakları,
merdivenler, contalar ve basınç testleri ile ilgili teknik detaylara,
ç) İnşaatı biten ve işletmeye alınan boru
hatlarının, işletmede kullanmak amacı ile yapıldığı şekli yansıtacak şekilde
işletme projesi hazırlanması, muayene bacalarının belirtilen koordinat
sistemindeki (x, y, z) koordinatlarının hesabı ile ilgili hususlara,
d) İşletme projelerinde bütün muayene
bacalarının, parsel bacalarının, vantuz, tahliye yerlerinin, sifon yapıları
ile dere geçiş yerleri, terfi merkezi giriş-çıkış noktaları, fosseptik
yapılarının giriş çıkış noktaları, terfi hatlarının her 100 m de bir kazık
noktalarının yer kontrol noktaları ile ilgili detaylara,
dikkat edilir.
(7) Boru hattının bir binanın temeline yakın
olduğu yerlerde, binanın boruya muhtemel etkisi dikkate alınır. Temellerin
zayıflamaması veya zarar görmemesini sağlamak için önlem alınır.
Boruların yataklanması
MADDE 16 – (1) Kazı toprağı dolguya elverişli bulunursa,
yataklamaya gerek kalmadan borular doğrudan kanal tabanına yerleştirilir.
(2) Kazı toprağı dolguya elverişli değilse,
kanal derinliği arttırılır ve ihtiyaca göre jeotekstil, elek üstü iri
çakıl/kırmataş, betonarme yataklama veya bunların kombinasyonu olan
malzemelerle sıkıştırma yapılarak zemin iyileştirmesi/yataklama yapılır.
(3) Açılan kanalda su mevcutsa, su tamamen
boşaltılır ve sonrasında yataklama yapılır. Yataklama kalınlığı, EK-2`de yer
alan ölçülerde yapılır ve sonrasında borular yatak üzerine yerleştirilir.
Boruların gömleklenmesi ve sıkıştırma
MADDE 17 – (1) Yan dolgu işleminde borular döşenip birleştirme
işlemleri yapıldıktan sonra, borunun her iki yanına 30 cm yüksekliğinde dolgu
malzemesi dökülür ve hafif çalışan kompaktör ile %95 mukavemet sağlanıncaya
kadar sıkıştırılır.
(2) Yan dolgu yapılırken, boru ile kanal
duvarı arasında, kompaktör rahat çalışacak şekilde boşluk bırakılır.
(3) Yan dolgu, zemin dolgusundan itibaren
her 30 cm`de bir, birinci fıkrada belirtildiği gibi sıkıştırılır. Bu işlem
aynı malzeme ile boru üstünü minimum 30 cm geçinceye kadar tekrarlanır, boru
üzeri 30 cm geçtikten sonra dolgu işlemi tamamlanır.
(4) Sıkıştırma derecesi statik hesaplamalara
uygun olacak şekilde ve minimum % 92-%95 oranları arasında olur.
(5) Boru üzeri, minimum 30 cm dolgu
malzemesi ile örtülüp gerekli sıkıştırma yapıldıktan sonra, üzeri yolun
kaplamasına uygun olan bir üst dolgu malzemesi ile doldurulur ve sıkıştırma
işlemi yapılarak imalat tamamlanır.
(6) Üst dolgu malzemesi kanala dökülürken
boru hattının yer değiştirmesine sebebiyet vermemesi için, az miktarlarda
dökülür ve stabilite emniyeti için sıkıştırma, yukarıda belirtilen şartlara
uygun yapılır.
(7) Üst dolgu sıkıştırma işlemi, borular
döşendikten ve üst dolgu yüksekliği, boru üzerinden 1 m`yi geçtikten sonra
başlayabilir. Üst dolgu yüksekliği, boru üzerinden 1 m`yi geçmeden ağır iş
makineleri ve sıkıştırma araçları boru üzerinde yürütülmez.
(8) Sıkıştırma işlemleri mutlaka kompaktör
veya hafif silindirler vasıtası ile yapılır, tokmakla sıkıştırma yapılmaz.
Kanal dolgu malzemesi
MADDE 18 – (1) Kanal dolgusunda kullanılacak malzemenin, nem
muhtevası maksimum %20 ve dane çapı en fazla 11 mm olabilir; malzeme
sıkıştırmaya elverişli ve boruların sıkıştırma esnasında zarar görmesini
engelleyecek şekilde dayanıklı ve yeterli taşıma kabiliyetine sahip olur.
(2) Donmuş malzemeler ve boruya zarar
verebilecek keskin köşeli sivri uçlu taşlar ve saire dolgu malzemesi olarak
kullanılamaz.
ALTINCI BÖLÜM
Kanalizasyon Sistemlerinin İşletme ve
Bakımına İlişkin Esaslar
İşletme ve bakım
MADDE 19 – (1) Kanalizasyon sistemleri insanların sisteme
girebildiği ve giremediği durumlarda karşılaşılan işlevsel sorunların ve
yapısal sorunların çözümü için, jet akım verme, vinçle kaldırma, kuka ve
benzeri yöntemler ile kanal açma, temizleme topları, uzaktan kontrollü ekipmanlar,
sifonlama ve elle temizleme uygulanabilir. Temizleme işlemi yapılırken,
işlemin atıksu arıtma tesisi üzerindeki etkileri dikkate alınarak gerekli
önlemler alınır.
(2) Bakım işlerinde ortaya çıkan atıklar,
ilgili mevzuatın belirlediği şekilde, ek bir kirliliğe yol açmadan bertaraf
edilir.
(3) Kanalizasyon sistemlerinde temizleme
işlemleri EK-3`e göre yapılır.
(4) Kanalizasyon sistemlerinin işletme ve
bakımı için bacalar ve denetim odaları konulur.
(5) Ters sifonların sürekli ve verimli
çalışması için düzenli olarak denetim ve bakım faaliyetleri gerçekleştirilir.
(6) Yetersiz havalandırma olan yerlerde
fekal çökeltiler, böcekler, fareler ve sivrisinekler üreyebilir. Bunların
sağlığa olan etkilerini en aza indirmek ve kanallarda meydana getireceği
yapısal sorunları önlemek için gerekli tedbirler alınır.
(7) Bacalar ve denetim odaları haricindeki
bağlantılar dökme yapılarla sağlanır. Örme kanallara yeni bağlantı yapmaktan
kaçınılır. Gerekli durumlarda bağlantı öncesinde kanal kapsamlı olarak
denetlenir.
(8) Kanalizasyon sistemi işletmeye
alındıktan sonra, denetim sıklığı ile denetim noktaları belirlenirken
sistemdeki her bileşen için gerekler ve bileşenlerin önemi dikkate alınır. Bu
kapsamda yapılacak olan denetim EK-3`te belirtildiği şekilde yapılır.
(9) Sistemin bileşenleri için hazırlanan
işletme prosedürleri EK-3`te belirtildiği şekilde uygulanır.
(10) Sistemin herhangi bir bölümünde
oluşabilecek acil durumlarda uygulanması için EK-3`te belirtilen acil durum
planları hazırlanır.
Atıksu altyapı bilgi sistemi
MADDE 20 – (1) İdareler her türlü coğrafi veri ve bilginin
saklandığı, sorgulandığı ve istenildiğinde sunulduğu atıksu altyapı bilgi
sistemlerini oluşturur.
(2) Atıksu altyapı bilgi sistemi ile ilgili
veriler Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliğinde
belirtilen datum ve koordinat sistemlerine uygun olarak üretilir.
(3) Atıksu sistemini oluşturan coğrafi
detaylar; sistem bütünündeki sorgulamalara imkan verecek ilişkisel bir veri modelinde,
değişikliklerin takip edilebileceği zamansal şemaya sahip olarak ve zeminle
aplike edildikleri yatay ve düşey konum bilgisiyle atıksu altyapı bilgi
sistemine kayıt edilir.
(4) Atıksu altyapı bilgi sistemi, atıksu
sistemindeki değişiklikleri yansıtacak şekilde gerekli veri yedeklemesi
yapılarak güncellenir.
(5) Atıksu altyapı bilgi sistemindeki
veriler gerekmesi halinde ilgili paydaşlarla web sistemi üzerinden
paylaşılabilir nitelikte olur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Performans testleri
MADDE 21 – (1) Kanal sistemlerinin performansı inşaat aşamasında,
inşaat bitiminde ve işletme esnasında test edilir ve değerlendirilir. Test ve
değerlendirme örnekleri;
a) Su ile sızdırmazlık testi,
b) Hava ile sızdırmazlık testi,
c) Sızma testi,
ç) Görsel muayene,
d) Kuru hava akımı değerlendirmesi,
e) Sisteme girişlerin izlenmesi,
f) Tahliye noktasında atıksu kalite ve
miktarının izlenmesi,
g) Zehirli ve/veya patlayıcı gaz
karışımlarının izlenmesi,
ğ) Sistemden arıtmaya deşarjın izlenmesi,
şeklinde sıralanabilir.
Kalifikasyon ve eğitim
MADDE 22 – (1) Her düzeydeki personele, işlerini
güvenle ve yetkin bir biçimde gerçekleştirebilmeleri için ilgili mevzuatı ve
teknikleri tanıtıcı ve açıklayıcı uygun bir eğitim verilir. Eğitimler ihtiyaç
duyulduğunda periyodik olarak tekrarlanır. İnşaat çalışmalarını yürüten
kurumlar belirli bir iş için özel nitelikler talep edebilir.
Yürürlük
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı
yürütür.
|
5 Şubat 2019 Salı
ATIKSU TOPLAMA VE UZAKLAŞTIRMA SİSTEMLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder