11 Ocak 2010 Pazartesi

PROJE İZNİNİN ALINMASI



RUHSAT: İmar durum belgesine göre projelendirilmiş yapının inşaata başlama iznidir. (temel ruhsatı - inşaat ruhsatı)

RUHSAT MAKAMI: Ruhsatın alındığı makamdır. imar planı veya mücavir alanlar için belediyelerden, bunun dışındaki yerler için ise valilikten alınır.

RUHSATIN YASAL DAYANAĞI: ruhsat makamına bir dilekçeyle başvurulur ve bu dilekçede aşağıdaki belgeler bulunmalıdır:
-tapu
-imar çapı
-projeler
-diğer belgeler

TEMEL VİZESİ: İnşaat su basma kotuna geldiği zaman ruhsat makamına bilgi verilir. ilgililer inşaatı kontrole gelirler. inşaat imar çapına ve projelere uygunsa yapının devamına izin verilir. (temel üstü vizesi)

İSKAN İZNİ: inşaat tamamlandıktan sonra ruhsat makamına bilgi verilir. yapı görevliler tarafından incelenir eğer şartlara uygun ise iskan izni verilir. bu aşamadan sonra yapının elektrik, su, kanalizasyon gibi belediye hizmetlerinden yaralanmasına izin verilir.

kaynak: prf. dr. emin öcal ın ders notları

TEKNİK ŞARTNAME

TEKNİK ŞARTNAME

TANIM: Üretilecek bir ürünün fiziksel, mekanik, estetik ve kimyasal niteliklerini tanımlayan dokümanlardıra teknik şartname denir.

ÖNEMİ: inşaat işlerinde yapının nitelikleri çizgisel olarak anlatılamaz. bu nedenle her projenin teknik bir teknik şartname ile desteklenmesi gereklidir.

İÇERİĞİ: teknk şartnamede yapılan tanımlamalar somut olmalı, verilen nitelikler ölçülebilir olmalı ve anlaşılır olmalıdır. yapılan nitelik tanımları uygulanabilir olmalıdır.

HAZIRLANMASI: kullanılacak malzeme ve teknoloji ile ilgili standartlar temin edilmelidir. sonra bu standartlardan bize uygun olanı belirlenmeli ve şartname hükümleri haline getirilmelidir.
piyasa araştırması sonucu elde edilen bilgilerden faydalanılmalı, ürünlerin reklam amaçlı abartılı nitelikleri süzgeçten geçirilmelidir.
kamu kuruluşlarının hazırlamış olduğu teknik şartnamelerden de yararlanılabilir.

kaynak: prof. dr. emin öcal hocamızın ders notları.


Düzenleme:
Teknik şartnameden ziyade ihale dosyalarının içeriğinde çeşitli dokümanlar bulunmaktadır. Bunlar; yapım işleri genel şartnamesi, idari şartname, birim fiyat tarifleri gibi, her kurumun çeşitli isimlerde yayınlayabileceği dokümanlardır. ihale hazırlık sürecinde bu dokümanlar -eğer hazırlanmışsa kesin projelerle, değilse avan projelerle- kullanılarak maliyet analizleri yapılmaktadır. Ayrıca inşaat sürecinde yararlanılması gereken en önemli doküman "sözleşme dosyası" dır. Bu dosya en genel dosya olmakla beraber hakediş ve uygulamanın esaslarını oluşturur.

27 Ekim 2009 Salı

KAYNAK ANALİZİ



YAPI İŞLETMESİNDE KAYNAK ANALİZİ
veya bir başka deyişle
KAMU İHALELERİNDE YAKLAŞIK MALİYET

Bir ürün elde etmek için ihtiyaç duyulan girdilerin miktarının belirlenmesşne kaynak analizi denir. kaynak analizi yapılırken aşağıdaki işlem sırası izlenebilir:

*Önce yapının ayrıntılı bir metrajı çıkarılır.
*Daha sonra her yapı elemanının biriminde kullanılacak ana kaynak grupları belirlenir. (malzeme, işçilik, makina)
*Ana girdi gruplarının açılımı yapılır.
*her bir girdiden inşaatın bütününde ne kadar kullanılacağı belirlenir.

kaynak analizinde zor olan husus, yapı elemanlarının biriminde bulunan girdi miktarının ayrıntılı biçimde belirlemesidir. yani metraj çıkarmaktır. bunların ölçümlerle yapılması uzun zaman alır. dolayısıyla bu konuda kamu kurumlarının uzun yıllarda elde etmiş olduğu deneyimlerden yaralanmak pratik bir çözüm olabilir. bu konuda sık müracaat edilen kaynaklardan biri Bayındırlık ve İskan Bakanlığı (yeni adıyla Çevre Ve Şehircilik Bakanlığı) tarafından hazırlanmış olan "genel fiyat analizi" adlı dokümanıdır. Ayrıca son yıllarda birçok kamu kuruluşunun yaklaşık maliyet hazırlamada kullanılabilecek ve her yıl güncellenen birim fiyat kitapları bulunmaktadır. yapıda maliyeti hazırlanacak birim fiyatların güncel malzeme bedellleri, yapım bedelleri gibi bir çok konuda hazır birim fiyatlar bulunmakla beraber söz konusu hazır birim fiyat cetvellerinde yer almayan spesifik işlerde ise o işin yapım maliyeti piyasada bulunan çeşitli firmalardan fiyat teklifi alma suretiyle birim fiyatları hazırlanabilir.


aşağıda örnek olarak İller Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünün birim fiyat cetvellerinin bulunduğu link bulunmaktadır.
https://www.ilbank.gov.tr/index.php?Sayfa=htmlsayfa&hid=1580




26 Temmuz 2009 Pazar

Fretli Kolonlar


Donatıyı birarada tutan etriyeler yerine spiral malzeme kullanılan betonarme kolonlara fretli kolonlar denir. betonarme hesaplarda fret mukavemeti ve kabuk mukavemeti hesaplanır. fret donatısı detaylandırması için de 1. tepe noktası veya 2. tepe noktasına göre hesap yapılır. dairesel, altıgen veya sekizgen olarak tasarlanabilir. bunun için de genellikle hazır kalıplar kullanılır.

Dikdörtgen kesitli kolonlarda en az 4Ø16 veya 6Ø14,
dairesel kesitli kolonlarda en az 6Ø14 boyuna donatı kullanılmalıdır.

Etriyenin çapı boyuna donatı çapının 1/3 ünden az olmamalıdır. enine donatı aralıkları 20 cm den büyük ve boyuna donatı çapının 12 katından büyük olmamalıdır.

Etriyenin görevleri:
1- Etriyeler kolon göbeğinde bulunan beton kütlesini sararakbir çemberleme etkisi uyguladığından, betonun mukavemetini ve sünekliliğini artırır.
2- Burkulma boyunu azaltarak erken burkulmayı önler
3- Kolon eksenine paralel yönde oluşabilecek çatlakların genişlemesini önler.
4- Boyuna çubukları birbirine bağlayarak kalıp içinde dik ve düzgün durmalarını sağlar.

9 Haziran 2009 Salı

BASİT KİRİŞ EĞİLME DENEYİ

BASİT KİRİŞ EĞİLME DENEYİ

DENEYİN AMACI : Basit eğilme etkisindeki bir kirişin taşıma gücünün teorik ve deneysel olarak saptanması.

DENEYİN TEORİSİ : Betonun çekme dayanımı basınç dayanımına göre çok küçüktür.(yaklaşık olarak %10 kadardır.) Betonarme elemanlarda betonun çekme dayanımı genelde dikkate alınmaz, basınç beton tarafından, çekmenin ise çelik çubuklar tarafından karşılandığını kabul ediyoruz. Eğilmeye çalışan elemanlarda çekme bölgesine yerleştirilen çelik çubuklar basınç bölgesinin tam kapasite ile ve de uyumlu olarak çalışmasını sağlar.Betonarme bir kirişin en dış lifinde oluşacak çatlamanın nedeni : betonun eğilme-çekme dayanımına ulaşmasından dolayı oluşur. Bu çatlaklar kılcal düzeydedir yük artıkça bu çatlakların boyu ve genişliği artar. Betonda çatlama asal çekme gerilmelerine dik yönde oluşur, bu nedenle kirişin kesme olmayan bölgelerinde çatlaklar kiriş eksenine dik yöndedir. Yük artıkça yük ve mesnet arasındaki kesitlerde de çatlama momentine de erişileceğinden bu bölgede de eğilme çatlakları görülür. Ancak söz konusu bölgede kayma gerilmeleri de bulunduğundan asal çekme gerilmeleri kiriş eksenine paralel değildir çatlaklar eğik oluşur.

VENTURİMETRE DENEYİ


VENTURİMETRE DENEYİ




1- Amaç:
Venturi ölçeği, bir boru içerisindeki akımın debisini ölçmeye yarayan bir sistemdir. Çalışma ilkesi Bernoulli denklemine dayanır.
Akış ölçümü deney düzeneği, esasen sıkıştırılamayan bir akışkanın tipik akış ölçüm metotlarını öğrenmek, aynı zamanda ’’Süreklilik ve Bernoulli’’ denklemlerinin uygulamasını açıklamak amacıyla tasarlanmıştır.
Akış bir venturimetre, bir orifismetre ve bir rotametre ile tanımlanmaktadır. Ayrıca akışı tanımlayan her bir elemanda meydana gelen basınç kayıplarının tespiti de deneyin amaçlarındandır.


2- Teori:
Debi ölçümünde daha ziyade orfismetre , venturimetre ve akış lüleleri kulanılır. Ayrıca bir akış hız profilinin laser Doppler, kızgın tel veya pilot tüpüyle ölçülmesinden hareketle alan integrasyonu yapılarak ta debi bulunabilmektedir. debi ölçümünde düşük maliyet, kullanılabilirlik, servis ömrü ve hassasiyet gibi özellikler; bu aletlerin hangisinin daha uygun olacağına karar vermede etkili olur. Venturimetre de basınç kaybı az olmasına rağmen maliyeti yüksektir. Orfismetre de maliyet düşük olması tercih nedeni iken ,yüksek basınç kaybı kullanım aralığını zorlaştırmaktadır. Akış lülesinde ise maliyet ve basınç kaybı orta derecededir .

Venturimetre deneyinde yumuşak bir şekilde daralan boru kesit kullanılır. Bu kesitler üzerinde piyezometre delikleri vardır. Bu deliklere birer lastik hortum geçirilir. Lastik hortumların diğer uçları bir manometre üzerinde bulunan cam boruların altına geçirilir.

3- Deneyin Yapılışı
İlk olarak deney düzeneğine maksimum debide su bırakılarak cam boru üzerindeki 11 adet cam borudan piyozometre yükseklikleri okunarak teorik debi hesaplanır. Daha sonra hazne kapatılarak içersinde su birikmesi sağlanır. Hazneye bırakılan suyun hazneyi doldurma zamanı bir kronometre yardımı ile bulunduktan sonra gerçek debi hesaplanır.
En yüksek piyezometrik basınç yüksekliği 1 nolu kesitte yaklaşık 2,5 cm vananın kısılmasıyla düşürülerek yeni basınç yüksekliklerinden en büyüğü ve en küçüğü okunur. Bu şekilde deney birkaç defa tekrarlanır ve her aşamada elde edilen en yüksek ve en düşük basınç yükseklikleri farklarından yararlanılarak Bernoulli denklemi ile teorik debi ve hızlar bulunur. Bulunan bu değerler sürtünme kayıpları ve yersel kayıplar ihmal edildiğinden gerçek debi değerlerini vermemektedir.
Haznedeki su miktarı ve ne kadar sürede dolduğu bilindiğinden gerçek debi bulunabilir. Gerçek debinin teorik debiye bölünmesi ile Cd katsayıları elde edilir.
Teorik debinin formülüne Cd katsayısının eklenmesi ile akışkanın gerçek debisi bulunmuş olur.

KARAYOLLARI TANIMLARI